نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

22. شهريور 1393 - 8:51
بسیاری از مردم و کاربران فضای مجازی، نام زره پوش را شنیده اند و از خصوصیات ظاهری آن اطلاع دارند، اما کمتر کسی در این میان با اصطلاح زره کوب و ویژگی های فنی این نوع تجهیزات نظامی آشناست.

به گزارش چهارفصل ، "زره کوب" به گونه ای از خودروهای زرهی اطلاق می شود که از زمان جنگ دوم جهانی وارد خدمت شده اند و همان گونه که از نام آنها مشخص است وظیفه اصلی آنها درگیری و نابودی قوای زرهی دشمن است. این گونه از خودروهای زرهی عموما چابک تر و در اندازه های کوچک تر عرضه شده است.

اما با پیشرفت تکنولوژی شاهد تولید نسل جدیدی از زره پوشها هستیم که هم به عنوان زره کوب و هم به عنوان واحد پشتیبانی آتش عمل می کنند. این دسته از خودروهای رزمی با مسلح بودن به توپ و تیربار هم توان درگیری با قوای زرهی دشمن را داشته و هم می توانند در مواقع لزوم با پشتیبانی از نیروهای پیاده استحکامات دشمن را هدف قرار بدهند.

Centauro B1

اولین زره کوب لیست ما ساخت دو شرکت ایتالیایی OTO Melara و فیات است. این زره کوب ایتالیایی که از سال 1991 میلادی وارد خدمت شده است و به غیر از نیروهای مسلح ایتالیا به اسپانیا نیز صادر شده است.

سلاح اصلی این زره کوب یک قبضه توپ 105 میلی متری ساخت OTO Melara است که توان شلیک تمامی گونه های مهمات 105 میلی متری استاندارد ناتو را داشته و به همین خاطر توان درگیری با انواع تانک ها و زره پوش های دشمن را دارد. دو قبضه تیربار 7.62 میلی متری دیگر سلاح این زره کوب به حساب می آیند.

این زره پوش که بر روی چرخ حرکت می کند تنها 24 تن وزن و 8 متر طول داشته و به کمک یک دستگاه موتور دیزل به قدرت 520 اسب بخار می تواند به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت و برد 800 کیلومتر دست پیدا کند. این زره پوش یک انتخاب ایده آل برای ماموریت های صلح بانی و همچنین اسکورت کاروان های گوناگون در مناطق پر خطر به شمار می آید. بدنه فولادی این زره کوب در برابر گلوله های 12.7 و 20 میلی متری نیز مقاوم است.
 

از Jupiter کره جنوبی تا Centauro B1 ایتالیا+عکس

این زره کوب از سیستم کنترل آتشی مشابه با سیستم موجود در تانک میدان نبرد Ariete ارتش ایتالیا بهره برده و دارای 4 نفر خدمه می باشد. در مجموع Centauro B1 40 گلوله 105 میلی متری حمل می کند که 14 عدد از آن در درون برجک و مابقی در بدنه جاسازی شده است. این زره پوش قابلیت نصب زره اضافی را داشته و به سامانه مقابله با جنگهای نوین و همچنین هشدار دهنده قفل لیزری نیزو مجهز است. گونه ای از این زره کوب مجهز به توپ 120 میلی متری به کشور عمان نیز صادر شده است.

Jupiter

زره کوب بعدی ما یک شکارچی از کره جنوبی مجهز به یک قبضه توپ 120 میلی متری است که قدرت آتش آن را در حد تانک های میدان نبرد امروزی نیز بالا برده است. این زره کوب که توسط شرکت هیوندای کره جنوبی طراحی و ساخته شده است بخشی از یک خانواده زره پوش های 6 و 8 چرخه است که قرار 600 دسنگاه از آنان تا سال 2020 میلادی وارد خدمت ارتش کره جنوبی شوند.
 

از Jupiter کره جنوبی تا Centauro B1 ایتالیا+عکس

در این زره کوب از سامانه بارگذاری اتوماتیک بهره گرفته شده است که به همین دلیل تعداد خدمه به 3 نفر کاهش یافته است. همچنین دو نفر دیگر به غیر از خدمه توان حضور در این زره کوب را دارند.

وزن این زره کوب بیش از 20 تن و طول آن نیز در حدود 8.5 متر است . این زره کوب از یک دستگاه موتور دیزل به قدرت 420 اسب بخار نیرو گرفته و می تواند با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت بر روی جاده حرکت کرده و برد آن در حدود 800 کیلومتر می باشد. سامانه اطفاء حریق و همچنین مقابله با جنگ های نوین به همراه امکان نصب زره اضافی بر روی این زره کوب از دیگر امکانات آن می باشد.

بدنه این زره پوش از فولاد ساخته شده و از تمامی زوایا در برابر گلوله های کالیبر 12.7 میلی متر مقاوم می باشد.

ZTL-09

زره پوش بعدی ما ساخت کشور چین بوده و از سال 2009 میلادی تحویل آن به ارتش این کشور آغاز شده است. وظیفه اصلی ZTL-09 مقابله با یگان های زرهی دشمن و همچنین نابودی استحکامات آن در حمایت از نیروهای خودی است. این زره کوب چینی که از 4 نفر خدمه بهره می برد به یک قبضه توپ 105 میلی متر بهره برده و همچنین با موشک های هدایت لیزری ضد تانک با برد 5 کیلومتر نیز مجهز شده است.
 

از Jupiter کره جنوبی تا Centauro B1 ایتالیا+عکس

ZTL-09 از یک موتور 440 اسب بخاری نیروی پرفته و می تواند مسافتی بین 600 تا 800 کیلومتر را با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت طی کند.  وزن این خودرو در حدود 20 تن و طول آن در حدود 9 متر است. یک قبضه مسلسل 7.62 و یک قبضه مسلسل 12.7 میلی متری از دیگر تسلیحات نصب شده بر روی این زره کوب هستند.

سامانه های آتش خاموش کن و همچنین مقابله با عوامل جنگ نوین از دیگر سیستم حفاظتی نصب شده بر روی این زره پوش هستند. بدنه ZTL-09 نیز در برابر گلوله های تا کالیبر 25 میلی متر نیز مقاوم است.این زره کوب چینی قابلیت حرکت در آب را داشته و مدل صادراتی آن نیز VN-1 نام دارد.

Rooikat 105

زره کوب بعدی ما ساخت کشور آفریقای جنوبی بوده و در حقیقت یک مدل پیشرفته تر از گونه مجهز به توپ 76 میلی متری این زره کوب است. این زره کوب بیشتر برای بازار صادرات طراحی شده بود اما همزمان با تکمیل آن در دهه 1990 میلادی و در دوران پس از پایان جنگ سرد و کاهش بودجه های دفاعی در بسیاری از کشورها نتوانست مشتری پیدا کند.
 

از Jupiter کره جنوبی تا Centauro B1 ایتالیا+عکس

Rooikat 105 از یک قبضه توپ خان دار 105 میلی متر با توان شلیک 6 گلوله در دقیقه بهره برده و دارای 4 نفر خدمه می باشد. 2 قبضه مسلسل 7.62 میلی متری سلاح های دیگر این زره پوش به حساب می آید. 32 گلوله 105 میلی متری و 3200 گلوله 7.62 میلی متری در این زره کوب حمل می شود.

 وزن این زره کوب 28.5 تن داشته و 8 متر طول دارد. این زره پوش با یک موتور دیزل با توان 563 اسب بخار مجهز شده و می تواند با سرعت 120 کیلومتر در ساعت حرکت کرده و برد آن نیز 1000 کیلومتر است.

EE-18

برزیل از جمله کشورهای پیشرو در صنایع مختلف نظامی به حساب می آید که البته در سالهای اخیر به دلیل بروز برخی مشکلات مالی نتوانست بسیاری از طرح های خود را به تولید انبوه برساند. یکی از این طرحها مربوط به زره کوب EE-18 ساخت شرکت Engesa در اواخر دهه 1980 میلادی است. این زره پوش برای مقابله با تانک ها و خودروهای زرهی دشمن طراحی شده و سلاح اصلی آن یک قبضه توپ 105 میلی متری به حساب می آید.
 

از Jupiter کره جنوبی تا Centauro B1 ایتالیا+عکس

توپ 105 میلی متری این زره کوب و برجک آن توسط شرکت ایتالیایی OTO Melara طراحی و ساخته شده است و می تواند تمامی مهمات 105 میلی متری استاندارد ناتو را مورد استفاده قرار دهد. یک قبضه تیربار 12.7 و یک قبضه تیربار 7.62 میلی متری بخش دیگر تسلیحات این زره کوب را تشکیل می دهند.

بدنه EE-18 در برابر گلوله هایی تا کالیبر 25 میلی متر نیز مقاوم است . این زره کوب دارای 4 نفر خدمه بوده و با استفاده از یک موتور دیزل 380 اسب بخار توان طی مسافت 700 کیلومتر با سرعت 105 کیلومتر بر ساعت را دارد. وزن این خودرو در حدود 18.5 تن و طول آن بیش از 7 متر است.

منبع:مشرق

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی