به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «چهارفصل» جادهسازی در دل کوهستانهای سربهفلککشیده و پرازشیب کهگیلویه و بویراحمد، بیش از آن که یک پروژه عمرانی باشد، یک نبرد نفسگیر با طبیعت است. رشتهکوه زاگرس در این منطقه با توپوگرافی بسیار پیچیده، دیوارههای سنگی عمودی، درههای عمیق و ژرف، و شیبهای تند، اولین و بزرگترین مانع بر سر راه سازندگان است.
این روند با خطرات دائمی ریزش کوه و زمینلغزش به دلیل جنس ناپایدار خاک و سنگها تشدید میشود، به طوری که حتی پس از اتمام پروژه، نگهداری و ایمنسازی این محورها به چالشی همیشگی تبدیل میشود. عبور از چنین عوارضی مستلزم حفاریهای عظیم، ایجاد تونلهای طولانی و احداث پلهای بلند و پرشمار است که بر پیچیدگی و هزینه نجومی این طرحها میافزاید.
علاوه بر دشواریهای فنی، عوامل انسانی و اقلیمی نیز بر میزان این سختیها میافزایند. دورافتاده بودن منطقه، صعبالعبور بودن مسیرهای دسترسی به محل اجرای پروژه و دشواری در انتقال ماشینآلات سنگین و مواد اولیه، زمان و هزینه اجرا را به شدت افزایش میدهد. با این همه، این جادههای پر پیچ و خم که با هزاران مشقت احداث شدهاند، همچون رگهای حیاتی، تنها شریان ارتباطی جوامع محلی با جهان خارج و مسیری برای رونق تجارت و گردشگری هستند.
جادهٔ پنج کیلومتری در روستای «ادور» در منطقه سیلاب و کاوار شهرستان مارگون شریان حیاتی ارتباطی میان سه استان کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و خوزستان محسوب میشود که دقیقاً در مرز جغرافیایی دو استان کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این محور، تنها راه ارتباطی روستاهای «سیلاب و کلوار» از توابع شهرستان مارگون با مراکز شهری است.
یکی از ساکنان این منطقه در خصوص این جاده ارتباطی گفت: سالهاست که این جاده به حال خود رها شده و به نمادی از وعدههای عملینشدهٔ مسئولان تبدیل گشته است. با هر بازدید مأموران دولتی، وعدههای تازهای برای آسفالت آن داده میشد، اما این قولها هرگز از حد شعار فراتر نرفت. در اقدامی ناموفق، حدود 6 سال پیش پیمانکاری مسئول آسفالت کردن حدود ۱۵ کیلومتر از این مسیر شد، اما در نهایت تنها به حدود یک کیلومتر آسفالت بیکیفیت بسنده کرد که حتی مورد تأیید کارفرما نیز قرار نگرفت.
وی افزود: امّا فصل جدیدی از امیدواری حدود سه ماه پیش آغاز شد. با حضور مقامات استانی و محلی از استاندار و فرماندار گرفته تا نماینده مجلس، کلنگ نمادین پروژه بر زمین زده شد و بودجهٔ قابل توجه ۵۷ میلیارد تومانی برای آن اختصاص یافت. متأسفانه این امیدواری نیز دیری نپایید. کار اجرایی تنها به فعالیت نمادین یک دستگاه بیل مکانیکی محدود شد و پس از دو هفته، نه تنها پیشرفتی حاصل نشد، بلکه به دستور پیمانکار، جاده به طور کامل مسدود گردید و پروژه یکبار دیگر به دست فراموشی سپرده شد.
این فرد در پایان گفت: در نهایت، با قطع کامل راه ارتباطی و در اوج ناامیدی از مسئولان، این مردم روستا بودند که خود دست به کار شدند. آنان با همتی مثالزدنی و با ابزارهای سادهای مانند بیل و کلنگ، اقدام به بازگشایی و تعمیر جاده کردند.
در همین خصوص فرماندار شهرستان مارگون در گفتگو با صبح زاگرس» به تشریح جزئیات این پروژه پرداخت و گفت: طول این مسیر چهار کیلومتر و گردنهای به نام عدور است که تقریبا دو ماه پیش با حضور استاندار و نماینده مردم در مجلس کلنگزنی شد و 57 میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است؛ این مسیر دارای گردنه صعبالعبور و مسیر بسیار سختگذری است.
علی باغبان ادامه داد: این پروژه طبق آمار و اطلاعاتی که از طریق راهداری پیگیری کردیم چهار بار به مناقصه رفت به جهت اینکه مسیر طولانی و صعبالعبور است و امکان اینکه مواد به آن قسمت ببرند برای پیمانکار بسیار سخت است نهایتا فردی به نام روشن برنده مناقصه شد، بعد از عملیات کلنگزنی که حدود دو ماه پیش صورت گرفت همان روز بعد شروع به کار کرد.
وی افزود: در حال حاضر چند روزی است کار تعطیل شده است دو کیلومتر این مسیر آماده شده مخلوط آماده است و خاکبرداری انجام شده است موادی که بخواهند این دو کیلومتر را مخلوطریزی و بسترسازی کنند و قیر را بریزند، در همان کیلومتر اول آماده شد.
باغبان در ادامه با اشاره به این که پروژه شرایط خیلی سختی دارد و بیل مکانیکی هم آنجا کار میکند و فقط بیل مکانیکی نبوده است بیان کرد: در کیلومتر سوم به سختی کار رسیدند، پیمانکار هم از روزی که کار کرده تاکنون پولی دریافت نکرده است همین چند روز قبل در هفته دولت که استاندار به همراه نماینده مردم در مجلس به شهرستان تشریف آورد تعدادی از مردم همان روستا آمدند با استاندار صحبت کردند، استاندار هم همانجا با پیمانجو مدیرکل راهداری تماس گرفت، وی هم توضیحات کامل را داد همه هم شنیدند که پروژه تعطیل نشده است اما بیل مکانیکی مشکلات فنی داشت و قرار است یک بیل دیگری آنجا مستقر شود.
فرماندار مارگون در ادامه گفت: دیروز هم که از روشن پیگیری کردم، صورت وضعیتی نوشته است که مبلغی را دریافت کند، بر اساس قولی که داد روز بعد شروع می کند اما عملا عملیات راهسازی متوقف نشده است مردم باید حوصله داشته باشند کار سختی است، بعد از چندین و چند سال که این کار قرار است انجام شود همکاری کنند تا به سرانجام برسد.
وی در خصوص تردد اهالی روستا گفت: در خصوص تردد مسیر انحرافی دارند می توانند فعلا از این مسیر تردد کنند تا این مسیر ساخته شود و به بهره برداری برسد؛ گرهی در کیلومتر سوم وجود دارد همه آن صخره است اگر بخواهند با بیل کار کنند اگر انفجاری صورت گیرد حتما باید مسیر مدتی مسدود شود تا عملیات خوب انجام شود و از طرفی دیگر اختلاف سطح در برخی نقاط وجود دارد و این اختلاف از دو متر تا پنج متر متغیر است.
انتهای خبر/
نظرات کاربران