نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

3. مرداد 1399 - 17:27
در حالی که باغات تفریحی یکی از مکان های است که احتمال انتقال ویروس کرونا در انجا زیاد بوده و با توجه به مسدود سازی جاده ورودی آبشار با این وجود برخی افراد متخلف اقدام به بازگشایی های خودسرانه جاده ورودی آبشار یاسوج می کنند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری چهارفصل؛ به نقل از صبح زاگرس از انتشار ویروس کرونا در جهان چند ماهی است که می گذرد و همین امر نیز باعث شده در بیشتر نقاط جهان افراد زیادی را به کام مرگ ببرد.  استان ما نیز از این قضیه مستثنی نبوده اند و تعداد زیادی از هم استانی ها ما در اثر مبتلا شدن به این ویروس جان خود را از دست داده اند.

در حالی که وضعیت کرونا در یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد روز به روز در حال وخیم تر شدن پیش می رود با این وجود بازگشایی باغات تفریحی در آبشار یاسوج زنگ خطری است که وضعیت انتشار ویروس کرونا را در مرکز استان به حالت قرمز در آورد.

با یک گشت و گذار ساده در آبشار یاسوج باغات تفریحی روبرو خواهیم بود که بعد از چند ماه تعطیلی درهای خود را بر روی عموم باز کرده اند، باغاتی که قلیان مولفه اول حضور جوانان در آنجاست.

این روزها نیز مبحث افزایش قربانیان ویروس کرونا  در کشور و استان بسیار داغ است و راه های مختلف انتقال این ویروس در صدر اخبار سلامت کشور قرار دارد.

یکی از راه‌های انتقال این ویروس کشنده استفاده مشترک از مواد دخانی مانند قلیان است که در روند انتقال ویروس کرونا می‌تواند نقش زیادی داشته باشد.

اگر قلیان به صورت مشترک مورد استفاده قرار گیرد، ریسک مبتلا شدن افراد به ویروس کرونا بیشتر خواهد شد با این حال هیچ گونه سخت گیری در خصوص استفاده از قلیان باغات تفریحی منطقه گردشگری آبشار یاسوج صورت نمی گیرد و  در این باغات به صورت آزادانه قلیان سرو می شود، در حالی که سرعت انتقال ویروس کرونا از طریق قلیان بسیار بالا است بنابراین مصرف‌کنندگان قلیان بیشتر در معرض این مبتلا شدن به این ویروس هستند.

در حالی‌که رسانه‌ها، وزارت بهداشت و دیگر نهادهای متولی تمام تلاش خود را به اطلاع‌رسانی درباره رعایت آداب تنفسی، شستن دست‌ها، خودداری از روبوسی و دست دادن معطوف کردند و برخی از مدافعان حریم سلامت در این چند ماه به دلیل انتشار این ویروس جان خود را از دست داده اند و یا اینکه به سختی با خانواده های خود دیدار کرده اند باید عنوان کرد استفاده از وسایل مشترک مانند قلیان سهم بالایی در انتقال انواع ویروس‌ها دارد.

با توجه به این‌که کرونا، ویروسی است که از طریق تنفس به دیگران منتقل می‌شود، افرادی که به‌صورت جمعی از قلیان‌ مشترک استفاده کنند با سرعت و شدت بیشتری احتمال مبتلا شدن به این ویروس رادارند و قلیان توان انتقال تمام عفونت‌های دستگاه تنفسی ازجمله کرونا را دارد.

حضور در محیط‌های جمعی و شلوغ، تماس با اشیا و محیط‌های آلوده باعث انتقال سریع این ویروس می‌شود.

هنگامی‌که نفر بعدی به استفاده از همان قلیان اقدام میکند درخطر ابتلا به ویروس کرونا قرار می‌گیرد و تعویض سر شیلنگ قلیان هیچ نقشی در انتقال نیافتن بیماری نخواهد داشت.

 بنابراین ضروری است تمامی اماکن عمومی، مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی عرضه‌کننده قلیان به حالت تعطیل درآمده و یا از عرضه قلیان در آن‌ها جلوگیری شود.

در حالی که مسئولین هر از چند گاهی جاده ورودی آبشار را مسدود می کنند اما برخی از مالکان باغات تفریحی در آبشار بازگشایی خودسرانه آن موجب تشدید وضعیت کرونایی در مرکز استان می شوندو در اخرین مورد از بازگشایی های آبشار همان گونه که در تصاویر قابل مشاهده است برخی افراد به صورت خودسرانه قالب های بتونی که برای مسدود سازی جاده ورودی آبشار مورد استفاده قرار گرفته است را نیز کنار زده اند و گردشگران به راحتی وارد آبشار می شوند لازم و ضروری است که مسئولین با این افراد متخلف برخورد قانونی کنند تا دیگر شاهد چنین هنجار شکنی ها و البته بازی با سلامتی شهروندان توسط افراد متخلف نباشیم.

تصاویر تکمیلی در زیر آمده است؛

 
 
 
 
 

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی