نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

4. تير 1399 - 16:43
خوردوهایی که با ظاهر عجیب و سرعت سر سام آورشان و رانندگانی که جان خود را در کف دست گذاشته اند در جاده ها می تازند و به جزء ترسو دلهره چیز دیگری را برای مردم به وجود نیاورده اند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری چهارفصل؛ به نقل از صبح زاگرس  استان کهگیلویه وبویراحمد به دلیل قرار گیری در منطقه جغرافیایی خاص و شریان ارتباطی که متصل کنند جنوب به مرکز و شمال کشور بوده یکی از خطوط شوتی ها( خودروهای سرعت گریز قاچاق بر) محسوب می شود.

 

شاید شما هم تا به حال کلمه شوتی را بار های بار شنیده اید، کلمه  ای که برای بسیاری از رانندگان جاده‌ها با سرعت و سبقت‌های غیر مجاز جاده‌های استان را به تسخیر خود در آوردند و در موارد بسیاری عامل جان باختن انسان‌های بی‌گناه و تصادف‌های شدید شده اند.

شهر گچساران به‌ واسطه قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی و نزدیکی به بندرهای استان های جنوبی هر روز شاهد تردد خودروهای خط شوتی در جاده‌های خود است.

شاید اکثر جوانانی که وارد این شغل پرخطر و البته مرگ آور شده اند خود بهتر از دیگران واقف به خطرات این شغل هستند ولی متأسفانه با وجود اینکه گچساران را به بام نفت ایران می شناسند  و جوانان تحصیل کرده زیادی را در خود جای داده است میزان بیکاری این جوانان بیش از حد انتظار بوده و به دلیل بیکاری و نبود شغل و  البته درآمد بالای این شغل سختی این کار را به جان خود می‌خرند و در جاده‌های پر پیچ و خم استان با روجود نیروهای انتظامی و بازرسی با ارابه‌های مرگ خود می‌تازند.

 پدیده خودروهای شوتی را می‌توان همزمان با توسعه قاچاق در کشور دانست که در چند سال اخیر و با توجه به حجم بالای قاچاق اجناس خارجی در کشور، خودروهای شوتی جای خود را به ترانزیت بارهای قاچاق باز کرد و عدم وجود قوانین مناسب و نبود بازدارنده‌های کافی، جاده‌های استان  را محلی برای تاخت و تاز اتومبیل‌های شوتی کرده است.

 

کهگیلویه وبویراحمد به دلیل قرار گرفتن در یک مسیر ترانزینی و همسایگی با پنج استان مهم کشور از جمله اصفهان شیراز، چهارمحال و حتی بوشهر و خوزستان امروز مسیر برای یکه تازی شوتی سوران شده است و  شهروندان شهر گچساران،یاسوج و حتی دامنه های دنا به‌ واسطه قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی و نزدیکی به بندرهای همسایه هر روز شاهد تردد خودروهای شوتی در جاده‌های  خود هستند.

خودروهایی که چند سالی است در جاده‌های  به‌صورت فزاینده‌ای رشد کرده و متأسفانه همین عامل ضمن نا امن نمودن راه‌های استان باعث بی‌نظمی در جاده‌های استان شده است که در برخی از موارد شاهد تصادفات شدید این خودروها با دیگر خودروهای مسافران بخت برگشته ای شده است و یا اینکه در جاده های استان شاهد تعقیب و گریز  پلیس و این خودرو ها بوده اید.

میزان بارگیری اجناس در این نوع اتومبیل‌ها که بیشتر از نوع پژو و سمند هستند به‌قدری است که بعضاً شاهد بارگیری اجناس یک نیسان در یک پژو هستیم البته همان گونه که اکثر شما مشاهده کرده اید عقب خودرو های شوتی هنگامی که بار ندارند به شکل عجیبی با سطح زمین فاصله دارد که این موضوع در زمان بارگیری کمک حال رانندگان است.

شوتی‌ها در قسمت مختلف ماشین اجناس را جاسازی نموده و با سرعت سرسام آور در جاده‌ها و در سطح کشور تردد می‌کنند البته سرعت بعضی از خودروهای شوتی به اذعان خود رانندگان تا 200 کیلومتر می‌رسد.

 

با وجو د همه خطرات که این جوانان بخت برگشته ای که به دلیل بی کار سراغ شوتی شدن رفته اند پلیس نیز در کمین آنها است و از تمام اختیاراتش برای متوقف کردنشان استفاده می کند.

در این میان جاده ها استان بخصوص محور گناوه گچساران، یاسوج اصفهان محل  زورآزمایی پلیس و شوتی ها تبدیل شده است. البته این مبارزه نابرابر قربانیان بی گناه دیگری هم دارد؛ مردم عادی که در جاده های استان در حال تردد هستند و هر چند یک بار به صورت دلخراشی جان خود را در این میان از دست می دهند.

 

علاوه بر برخورد قاطع با این افراد قانون شکن که مشکلات و نا امنی هایی را برای شهورندان هم استانی ایجاد کرده اند و امنیت عمومی را به مخاطره می اندازند باید مسئولان هم به فکر ایجاد شرایط کار مناسب برای این جوانان باشند، تا جوانان این مرز و بوم مجبور  به ورود به چنین شغل های کاذبی نداشته باشند.

 

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی