نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

24. خرداد 1399 - 9:16
یکی از مصادیق بارز حقوق شهروندی سد معبر است که باید در این رابطه شهرداری یاسوج شهر ، داری کند تا حقوق شهروندان در سد نخاله و مصالح ساختمانی ضایع نشود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری چهارفصل؛ به نقل از صبح زاگرس  یکی از بارز ترین مطالبات شهروندان برخورد با سد معبر در شهر است که متاسفانه مدتی است در این خصوص شاهد تضییع حقوق شهروندان توسط مالکان ساختمان های در حال ساخت شهر یاسوج هستیم.

 

شهر یاسوج را می توان یکی از شهر های در حال توسعه در دو دهه اخیر در کشور نامید که سرعت ساختمان سازی در برخی مناطق آن هم تراز با شهر های بزرگ کشور است.

 

سود هنگفت ساختمان سازی در مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد باعث شده است بسیاری از حریم ها و حقوق شهروندان ضایع و مسئولان در این خصوص نمی خواهند مر قانون را اجرا کنند.

 

خیابان سردار جنگل شمالی و تعداد زیاد دیگری از این معابر که حقوق شهروندی در ان مدتهاست آشکارا با سد معبر تضییع می شود و باعث بروز مشکلات زیادی در رفت و آمد شهروندان و عبور و مرور خودرها شده است.

 

اصل ششم «قانون شهرداری»، به وظایف این نهاد اجرایی اختصاص دارد و  طبق تبصره یک ماده 55 این قانون، «سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز [از] آن ها و میدان‌ها ، پارک‌ها و باغ‌های عمومی، برای کسب یا سکنا  یا هر عنوان دیگری، ممنوع است.»

 

 تردیدی نیست که ریختن نخاله‌های ساختمانی و مسدود کردن معابر شهری، اقدامی غیرقانونی محسوب می‌شود و همانگونه که در ادامه تبصره یک ماده 55 می‌خوانیم:«شهرداری مکلف است از آن(سد معبر) جلوگیری و [برای] رفع موانع موجود و آزاد نمودن معابر و اماکن مذکور، به وسیله مأمورین خود، رأساً اقدام کند.» با وجود این، وقتی درباره رفع سد معبر از سوی شهرداری سخن به میان می‌آید، بیشتر برخورد مأموران با دست فروشان یا کاسبانی که از محدوده پیاده‌رو‌ها برای چیدن اجناسشان استفاده می‌کنند، به ذهن متبادر می‌شود؛ در حالی که رفع سد معبر، فقط محدود به این موارد نیست و قانوناً، شهرداری‌ها موظفند برای رفع هر نوع سد معبری اقدام کنند.

 

 

با مدیریت شهرداری در اجرای قوانین مرتبط با نخاله ها و مصالح ساختمانی می توان از نقض حقوق شهروندان جلوگیری کرد و در زیبا سازی و تمیز بودن شهر جهت رفاه شهروندان نیز می توان کمک کرد .

تصاویر تکمیلی در زیر آمده است.

 
 

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی