نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

15. ارديبهشت 1399 - 9:17
تعرض به پیاده رو به شکل های مختلف در شهر یاسوج، قصه نانوشته ای است که از قدیم، مغازه داران و کسبه بازار بخش هایی از پیاده روها را با گذاشتن وسایل خود اشغال می کردند و همچنان این روال ادامه دارد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری چهارفصل؛ به نقل از صبح زاگرس قرار دادن اجناس اصناف و کسبه بازار مرکز شهر یاسوج در پیاده رو ها و نقض حریم آن به شکل های مختلف، سال های سال است هم مسئولان و هم شهروندان با آن دست و پنجه نرم می کنند، اما این مشکل که تا یک دهه اخیر زیاد به چشم نمی آمد به دلیل گسترش جمعیت و البته عرض کم پیاده رو ها در شهر یاسوج این روز ها به معضلی برای شهروندان دچار شده است. قطعا این اقدام کسبه بازار باعث ازدحام رهگذران و عبور دشوار آنها از کنار هم شده است.

البته هر چه زمان بیشتری می گذرد شرایط بسیار متفاوت و البته پیچیده تر می شود مثل اینکه قرار نیست این عادت کهنه در میان کاسبان شهر یاسوج به فراموشی سپرده شود، بلکه روز به روز شدت این کار بیشتر شده است.

 

 

یکی دیگر از مشاغلی که بعضا پیاده رو ها را ملک شخصی خود می دانند و در بیشتر نقاط بیش از 80 درصد پیاده رو را نیز اشغال می کنند عمده فروشی های شهر یاسوج هستند، که با گذاشتن وسایل خود در پیاده روها در برخی جا عملا کل پیاده رو را آشغال می کنند و شهروندان برای عبور ازمسیر مجبور به رفتن داخل خیابان هستند که این موضع می توان باعث برخورد خودروهای عبوری با رهگذران شود.

 

گاهی مغازه داران پا را از این هم فراتر می گذارند و آن هم استفاده از تابلو های تبلیغاتی در کناره  پیاده رو است.

 

در چند سال گذشته  استفاده از تابلو ها برای تبلیغ اصناف زیاد مورد استفاده قرار گرفته شده و این امر نیز باعث شده در برخی از مناطق شهر یاسوج شاهد آن باشیم که اصناف مختلف تابلو های را در داخل پیاده رو قرار داده که این موضوع به خودی خود نوعی تخلف محسوب شده و باعث مسدود شدن راه شهوندان شده است.

بر اساس اصل 9 ماده 96 تبصره 6 کتاب مجموعه قوانین و مقررات شهرداری ها اراضی، کوچه ها، میدان ها، خیابان ها و معابر عمومی واقع در محدوده هر شهر، ملک عمومی محسوب شده و تعرض در این معابر، تخلف تلقی می شود و می بایست شهرداری ها با متخلفان برخورد کنند.

 

نکته جالبتر آنکه برخی افراد خود به نوعی نقش پلیس را بازی کرده و با سد معبر در خیابان جلوی پارک خودرو ها را گرفته  و با گذاشتن المان های در خیابان سعی می کنند افراد را از پارک کردن در خیابان عمومی منصرف کرده و به نوعی بخشی از خیابان رو به روی مغازه خود را ملک شخصی خود محسوب کنند.

با اینکه قانون بازدارنده ای در این خصوص نیز وجود دارد اما شدت مسئولین مربوطه در زمینه رفع سد معبر توسط مغازه داران به خوبی اجرایی نمی شود و حتی اگر ماموران شهرداری نیز به  خاطر پیگیری های مداوم یک یا چند شهروند مجبور شوند مغازه داری را به رعایت قانون ملزم کنند، این رعایت قانون مدت زیادی طول نمی کشد و شخص مورد نظر پس از مدت کوتاهی دوباره قانون شکنی رایج شده خود را از سر می گیرد.

شهرداری در زمینه اعمال قانون تلاش فراوانی باید از خود نشان دهد همچنین زمینه سازی های فرهنگی و تبلیغی و تشویقی برای رعایت حقوق شهوندی را با استفاده از فضای مجازی و صداو سیما در بین این اصناف به وجود آورد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی