نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

20. فروردين 1399 - 8:38
در روز های که شهر در خلوتی کرونا ویروس به سر می برد و کرکره مغازه ها به جز اقلام ضروری پایین است، هستند اصنافی که خود را به زور هم که شده در میان اقلام ضروری جای داده اند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری چهارفصل؛ به نقل از صبح زاگرس  ویروس کرونا ابتدا در کشور چین شیوع پیدا کرد و ظرف مدت کوتاهی همه‌گیر شد به‌ طوری که هزاران نفر در چین مبتلا شدند و خیلی‌ها نیز به‌ سبب مبتلا شدن به این بیماری جان خود را از دست دادند، بعد از چین این ویروس خود را به نقاط مختلف مختلف جهان رساند و ایران نیز از این قضیه مستثنی نبود.

اما از آغازین روزهای شیوع ویروس کرونا، شاهد خدمات و تلاش‌های خالصانه متولیان بهداشت و درمان در جای جای کشور بودیم که بی‌ وقفه در صف اول مبارزه با ویروس کرونا، ایثار و فداکاری را سرلوحه کار خود قرار دادند.

 

با شیوع این ویروس در کشور و فراگیر شدن مبتلایان در سراسر کشور اعلام شد که به جز اصناف ضروری مثل فروشگاه‌های زنجیره‌ای، نانوایی‌ها، داروخانه ها، میادین میوه و تره بار، سوپرمارکت‌ها، مابقی واحدهای صنفی، مراکز تجاری و فروشگاه هایی که اقلام غیر ضروری عرضه می کنند، تعطیل باشند.

در روزهای که شهر در خلوتی کرونا ویروس به سر می برد و کرکره مغازه ها به جزفروشندگان اقلام ضورری پایین است هستند ،اصنافی که خود را به زو هم که شده در میان اقلام ضروری جای داده اند.

همان گونه که در تصاویر قابل مشاهده است، به دلیل شیوع کرونا ویروس شهر یاسوج با تعطیلی اصناف مختلف رو به رو است و به جز اقلام ضروری به ندرت می توان کرکره مغازه ای را بالا دید اما با یک گشت و گذار در خیابان عمده فروشی های شهر یاسوج متوجه می شوید که اصناف فروش عمده دخانیات کاملا باز و در حال خرید و فروش سیگار و تنباکو هستند.

آیا واقعا می توان سیگار و تنباکو را هم مثل غذا جز اقلام ضروری حساب آورد؟

 

البته هستند افرادی که کشیدن یک نخ سیگار صبحگاهی را با یک صبحانه مفصل هم عوض نمی کنند اما آیا واقعا نیازی هستند دخانیاتی که خود می تواند به تشدید کرونا و عامل سرطان زا است  را به همین آسانی از کنارش گذشت.

افراد سیگاری در برابرکرونا ویروس آسیب پذیرتر هستند، زیرا عمل سیگار کشیدن به معنای این است که انگشتان دست (و احتمالاً سیگار آلوده) با لب در تماس هستند و  احتمال انتقال ویروس از دست به دهان را افزایش می دهد.

همچنین سیگار، شرایطی جسمانی که نیاز به اکسیژن بدن را افزایش می دهد یا توانایی بدن در استفاده صحیح از آن را کاهش می دهد، بیماران را در معرض خطر جدی مانند ذات الریه ناشی از ویروس کرونا قرار می دهد.

 

---

با همه این تفاسیر باز بودن این اصناف از دو حالت جدا نیست یا اینکه این صنف بدون مجوز مسئولان بهداشتی ویا  در غفلت مسئولان نظارتی کرکره ها را بالا کشیده اند!!!

البته این احتمال وجود دارد  مسئولان هم دغدغه این افراد را داشته و می دانستند که افراد دودی طاقت دوری از سیگار و قلیان را ندارندو  با باز بودن مغازه این افراد برخوردی نکرده اند ، البته این موضع را نمی تواند براحتی پذیریت!

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی