نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

24. اسفند 1396 - 15:13
استان کهگیلویه وبویراحمد با جاذبه‌های گردشگری زیبا پذیرای مسافران نوروزی از اقصی نقاط کشور است.این استان سرزمینی رویایی در جنوب غربی ایران سرافراز دارای طبیعیت بکر و زیبا واقع شده که دست زیبای توانای خالق زیباترین تابلوی طبیعت را در آن ترسیم نموده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل به نقل از باشت نیوز؛  استان کهگیلویه وبویراحمد دارای هشت شهرستان است که هر کدام جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری را دل خود جای داده‌اند، قلل رفیع و زیبایش در سیطره دنای با عظمت، اماکن تاریخی و سکونت‌گاه‌های بسیار با تپه‌های مهم، قلعه‌ها و پل‌های تاریخی تمدن و هویت و اصالت دیرین مردم این استان را در عرصه روزگار به نمایش می‌گذارد.

 

کاروانسرا و حمام شرقی در باقت تاریخی دهدشت تا مجموعه تاریخی خیرآباد و نقوش برجسته تنگ سولک اوج معرفت و  ادب و احترام و مهمان‌نوازی این مردم فهیم را ملل عرضه می‌دارد.

 

از آنجا که این استان همه ساله و در همه فصول خصوصاً در ایام نوروز پذیرای گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور می‌باشد بر آن شدیم تا گوشه‌ای از جاذبه‌های دیدنی و گردشگرپذیر این استان را به دوستداران طبیعیت معرفی بنماییم.

 

شهر یاسوج، مرکز این استان در  دهانه انبری صخره‌های زاگرس و بر دامنه دنای همیشه پر برف جاذبه‌های گردشگری دیدنی زیادی را در دل خود جادی داده است.

 

از پارک جنگلی آبشار، سد شاه قاسم، تنگ گنجه‌ای، تنگ مهریان، پیست اسکی، چشمه آب نهر کاکان می‌توان به عنوان مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر یاسوج نام برد.

 

 آبشار یاسوج سرشار از باغ‌های سرسبز در کنار آب و هوای بکر از منظره چشم‌نوازی برخودار است، سفر به این آبشار سفر به لبخندهای آبی جویباران و سفر به عمق شادابی و آرامش است.

 

 

در کنار راه اصلی یاسوج به سرزمین سرسبز و چشم‌نواز کاکان می‌رسی که لحظه‌هایی به یاد ماندنی را در اذهان ثبت می‌کند، در این پیست لذت بردن از سرمای زمستان و بهاری و بلورهای مهربان و زیبای برف در کنار خانواده‌ها و تماشای دشت پوشیده پر از برف رویایی باور نکردنی است.

 

 

 

در میان تنگه‌های زیبای دیار چهار فصل، تنگ گنجه‌ای، گنجینه‌ای است بی‌نظیر، درختان تنومند و سر به آسمان ساییده‌اش، سایبان چشمه‌های جوشان و خنکی است که از دل صخره‌ها و سنگ‌ها جوشیده‌اند، این تنگ از دیدنی‌ترین مناطق خوش‌ آب و هوای شهر یاسوج است، در این تنگ آسمان نمایان شده از لابه‌لای شاخه‌های گسترده و تنه‌های بالا بلند درختان چنار دیدنی است، وجود امکانات بهداشتی و تفریحی در این تنگه باعث شده تا مسافران زیادی در فصل‌های بهار و تابستان به تفرج در آن بپردازند.

 

 

 

آبشار تنگ تامردای گوشه‌ای از عظمت خداوند و هنرمندی نقاش چیره دست آفرینش است، صخره‌های جاری پر از آب و علف‌های کوهی بر این صخره‌ها نگاه هر گردشگری را چنان مذوب خود می‌کند که به شامه جان  آدمی می‌رسد، نشست در زیر صخره‌های حاشیه آبشار مصادف است با استشمام رایحه دل انگیز گل‌ها و هوای معطری که در آب و علف کوه می‌پیچد.

این آبشار در ۳۶ کیلومتری شهر یاسوج یکی از ناب‌ترین و دیدنی‌ترین نقاط گردشگری استان همیشه سرسبز کهگیلویه وبویراحمد به شمار می‌آید.

 

 

 

رودخانه بشار در ورودی شهر یاسوج منظره‌های چشم‌نواز و دل‌انگیزی در کنار همجواری با پل‌های ساخته شده بر آن خیر مقدمی است با مسافران یاسوج، این آبی آرام در که بخشی از آن کمربندی شهر یاسوج را احاطه کرده است در ادامه با پیوستن به رودخانه خرسان در آغوش کارون حماسه پرور آرام می‌گیرد، دیدن بشار با فضاهای سبز اطرافش با پارک‌ها و تفرج‌گاه‌های این رودخانه دیدنی و متفاوت دیدن همه زیبایی‌هاست.

 

امامزاده مختار(ع) در ۷ کیلومتری شهر یاسوج به سان صدفی مهربان مروارید اعتقاد و دلدادگی به مذهب را دیوانه‌وار در دل خود پاس می‌دارد، باغ‌های سرسبز میوه در کنار خانه‌های روستایی و زیبا از این مکان یک منطقه گردشگر پذیر در تمام ایام سال ساخته است.

 

وجود زائرسرا برای مسافران و دستداران امامزاده محفلی آرام و مطمئن را برای گذراندن اوقاتی سرشار از معنویت فراهم آورده است، جاری بودن چشمه‌های زلال در میان درختانی که افتخار همسایگی امامزاده را بر برگ‌های خود نقش کرده‌اند موسیقی دلپذیری است از طراوت و شادابی.

 

تنگ خرم‌ناز در ۲۷ کیلومتری شهر یاسوج، واقع در محور قدیم یاسوج به شیراز تکه‌ای از بهشت است که تبعیدگاه زمین آمده است، در تنگ خرم‌ناز گذر زمان از لذت و شادکامی در تقویم‌ها ثبت نمی‌شود، این قاب سبز بی‌نظیر دل در گرو محبت درختان و چشمه‌ها و پونه‌ها و آویشن‌ها دارد، گردش‌گاه خرم‌ناز مجلس تفرج و محمل تقرب به آنچه خدا داده است.

 

 

 

شهرستان گچساران به مرکزیت شهر دوگنبدان در ۱۵۰ کیلومتری شهر یاسوج به دلیل وجود منابع فراوان گچ به این نام مشهور شده است که با آب و هوایی نسبتاً معتدل از مناطق مهم نفت و گاز کشور به شمار می‌آید.

 

منطقه شلالدون، دشتک دیل، مجموعه تاریخی خیرآباد، امامزاده بی‌بی حکیمه(ع) و روستای زیبای مارین از جمله جاذبه‌های تاریخی طبیعی مذهبی و گردشگری این شهرستان به حساب می‌آیند.

 

امامزاده بی‌بی حکیمه(ع) در ۱۰۰ کیلومتری گچساران، کوه گنبد آن است و صخره‌های ایستاده بر آن طواف می‌کنند، امامزاده بی‌بی حکیمه خواهر امام رضای غریب اما آشناتر از هر نام برای هر ایرانی، همه ساله میزبان مردم بی‌قرار و صادق ایران و حتی کشورهای همسایه است.

در همسایگی این امامزاده با سخاوت، چشمه آب گرمی غلیان دارد که به گرمای امامش اعتراف می‌کند و شست‌وشو دهنده غبار نشسته بر سلامت جسم و روح زائران است.

 

منطقه پرگردشگر و باصفای شلالدون باشت در ۴۰کیلومتری گچساران در منطقه گرمسیری باشت، در فصل بهار سنگ تمام می‌گذارد، رویش سبز در سبز گل‌های روح‌پرور نه تنها از دل خاک که دل سنگ‌ها هم اتفاق می‌افتد.

 

منطقه بکر و زیبای شلالدون با آن همه درخت و گل و چشمه‌سارانش حرفی برای گفتن و شنیدن نمی‌گذارد بلکه باید دید و لذت برد، این منطقه در اسفند و بهار لبریز خنکای نسیم و عطر گیاهان کوهی است، سیل مسافران نوروزی در شلالدون تو را به خاطره‌های ماندگار دعوت می‌کند.

 

باشت،رود رونه یکی از زیباترین مناطق گردشگری در شهرستان باشت این استان است. این منطقه زیبای گردشگری در ۱۰ کیلومتری غرب شهرستان باشت قرار دارد، که حقیقتا نمایی زیبا و دلنشین از مناظر کم نظیر جنوب در دامنه قلل سترگ کوه خامی که برف زمستانی آن و آب چشمه هایش در فصول سال به صورت آبشارگونه و با طی مسیری بسیار دل انگیز و با طراوت رودی کم نظیر رابه نام رود رونه، جاری ساخته است.

 

رود رونه یکی از زیباترین مناطق گردشگری درشهرستان باشت است که با طبیعتی دیدنی و سرسبز، شهرت زیادی در میان علاقمندان به گردشگری طبیعی در جای جای ایران زمین دارد.

 

شهرستان کهگیلویه به مرکزیت شهر دهدشت دارای جاذبه‌های طبیعی تاریخی و مذهبی همچون سد مارون، شهر قدیم دهدشت، آبشار کمردوغ، امامزاده سید محمید، امامزاده میرسالار (ع) و ده‌ها منظره گردشگری دیگری را دل خود جای داده است.

 

اینجا سرزمین هزار افسانه فصلی از تاریخ ایران و دیار سردار ملی و اسطوره ایران آریوبرزن، بلادشاپور و گنجینه‌ای از معماری اسلامی دوران صفویه است.

 

بافت تاریخی دهدشت از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهرستان به حساب می‌آید، این بافت در ضلع جنوبی شهر کنونی دهدشت به وسعت ۳۵ تا ۴۰ هکتار قرار گرفته است.

 

 

بافت قدیم دهدشت تازه‌تر از وقایع روزگارش با هر گردشگری حرف می‌زند، رقص تاریخ بر سنگ‌ پل‌ها و قلعه‌ها و بناها ماندگار و جاوید است، وجود راه‌های سنگفرش و پل‌های متعدد و مرکزیت تجاری آن حکایت از این دارد که شاخه‌های فرعی جاده ابریشم از این شهر عبور می‌کرد، شهری مذهبی و تجاری که در آمیختگی هنر و مذهب در آن شده است و وجود هفت امامزاده، دو مدرسه، یک کاروانسرا، چهار مسجد، بازاری بزرگ و منازل مسکونی بر این گواهی می‌دهد.

 

پارک جنگلی دشت مازه از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهرستان کهگیلویه در ۳ کیلومتری شهر دهدشت با آب و هوای دلپذیر یکی از مناطق پرگردشکر دارای چشم‌اندازهای طبیعی و خاطره‌انگیز، خالق لحظه‌هایی شاد و مفرح و ماندگار را برای هر گردشگر به یادگار می‌گذارد.

 

رقص بید در آغوش باد و لبخند گل شقایق و بابونه و شورانگیزی گل یاس در لا‌به‌لای مخمل سبز آینه‌های بهاری منظره‌ای زیبا را با شکوفه‌ها با دوام پدید آورده که نشاطی وصف ناپذیر را به هر گردشگری هدیه می‌کند، این پارک هر ساله گردشگران نوروزی بی‌شماری را در آغوش مهربان طبیعت بر سفره زیبایی خدادادی‌اش میزبانی می‌کند.

 

آبشار دل انگیز و فرح‌بخش کمردوغ شبیه گیسوان پری دریایی در آغوش باد و لابه‌لای صدای پای آب وساز باران از ارتفاع ۱۰۰ متری بر شانه‌های کوه دلربایی می‌کند، این آبشار بسیار بسیار زیبا در ۹۰ کیلومتری شهر دهدشت و ۱۵ کیلومتری شهر قلعه‌رئیسی قرار دارد و هوای خنک و باطراوت و سرسبزی کوه‌های بلند و دلنشین، آبشار کمردوغ را به یک منطقه گردشگرپذیر تبدیل کرده است.

 

 

این آبشار با چشم‌اندازی زیبا یکی از نادرترین و زیباترین آبشارهای استان کهگیلویه وبویراحمد است که در بالا و کنار این آبشار چشمه‌های پرآب متعددی از دل کوه می‌جوشد و زیبایی آن را دوچندان می‌کند که جزو هفتمین آبشارهای مرتفع کشور شناخته شد و ریزش آن دوغ مانند است.

 

از وجود امامزاده‌گانی چون سید محمید، میرسالار و امامزاده نورالدین(ع) می‌توان به عنوان نماد مذهبی و گردشگر پذیر شهرستان کهگیلویه نام برد، امامزادگانی که در تمام فصول سال پذیرای گردشگران بی‌شماری به این خطه از ایران اسلامی هستند.

 

در دامنه تپه‌های پوشیده از درختان سربلند، آنجا که چادر اعتقاد برپاست به گنبد و مناره فیروزه رنگی می‌رسی که امامزاده محمید(ع) نام دارد و مکان حمد و ستایش است، امامزاده سید محمید در ۸۵ کیلومتری شهر دهدشت و ۱۰ کیلومتری قلعه‌رئیسی قرار دارد، این امامزاده در دامنه کوه سیدون و در دل بلوطستانی زیبا و خوش آب و هوا در تمام طول سال خصوصاً فصل بهار پذیرای زائران و دلدادگان کوی ارداتمندی خویش است.

 

شهرستان دنا به مرکزیت شهر سی‌سخت در ۳۵ کیلومتری شمال غربی یاسوج و در دامنه قلل همیشه سپید دنا قرار دارد، چشمه میشی، دریاچه کوه گل، دشت سی‌سخت، دهکده توریستی کریک، آبشار منج، تخت شاه نشین، غار نول، آبشار تنگ برایی و ده‌ها جاذبه زیبا و دل انگیز دیگری این شهرستان واقع شده است.

 

دهکده توریستی کریک در ۱۰ کیلومتری شهر سی‌سخت پلکانی شکل یکی از قدیمی‌ترین بافت‌های تاریخی و روستایی و یکی از زیباترین نقاط گردشگری و توریستی استان سرسبز و سرافراز کهگیلویه وبویراحمد است.

 

این روستا مملو از درختان چنار بید انگور سیب و فرش سبز شالیزارهاست، آب و هوای روستا چنان خنک و مطبوع است که احساس پروازی مستانه را به انسان تلقین می‌نماید.

 

دریاچه کوه‌گل بر فراز تپه‌های سر سبز دنا و در کنار دشتی پر از سبزه و گل و گیاه در ۱۰ کیلومتری شهر سی‌سخت قرار دارد، دریاچه‌ای خیال انگیز تر از خواب‌های رنگین‌کمان و عکس‌های رویایی.

 

 

رویش انواع گل‌های رنگارنگ در کنار این دریاچه، منظره‌ای تماشایی و جذاب را شکل داده است که چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد، دریاچه کوه‌گل تاجی است درخشان که در دل دنای پر وسعت تابناک و بی‌همتاست.

چشمه میشی خنک‌ترین و سردترین آتشفشان عالم در ۶ کیلومتری شهر سی‌سخت، فوران آب از دل کوه دنا سرچشمه‌ای را نقش کرده است که شهر توریستی سی‌سخت را آب زندگی بخشیده است.

چشم‌انداز کم‌نظیر این منطقه تفریحی با همجواری و همسایگی گل‌های کوهی و چویل و آویشن فرشی را بافته که همه اجزای آن زنده‌اند، این چشمه، چشم و چراغ طبیعت ناب سی‌سخت و بلندای دنا است.

 

 

شهرستان بهمئی به مرکزیت شهر لیکک در جنوب غربی استان کهگیلویه وبویراحمد دارای دو اقلیم گرم و معتدل دارای جاذبه‌ها و مناظر متعدد، متنوع، چشم‌اندازهای طبیعی زیبا، طبیعت بکر، غارهای تاریخی، رودخانه‌ها و چشمه‌های زیبایی را در دل خود جای داده است.

 

تنگ سروک با سنگ نوشته‌های دوره الیمایی(اشکانی)، تنگ ماغر با پوشش گیاهی و آب و هوایی دلپذیر، قلعه‌ نادر دژ نظامی افشاریه، دریاچه برم الوان با طبیعیت زیبا و بارگاه زیارتی امامزادگان سید اسدالله و سید ابراهیم و امامزاده بابا احمد با معماری‌های کم‌نظیر از جمله پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های گردشگری این منطقه به شمار می‌آیند.

 

تنگ سولک در ۱۵ کیلومتری شهرستان بهمئی قرار دارد، در تنگ سولک کتاب تاریخ باز است تا تو از هر ورقش بهره و لذت خاصص ببری، این نقوش برجسته سخن از برجستگی هنر ایرانی در رقابت با سایر تمدن‌های هم روزگار خود را دارد.

 

 

نقوش برجسته تنگ سولک باقی‌مانده از حکمرانی اشکانیان یکی از چندین نقشی است که بر صفحه سنگ شده است.

تالاب برم الوان در قسمت سرآسیاب یوسفی و در ۱۴ کیلومتری شهر لیکک قرار دارد، چشمه‌های جوشیده از دل زمین با همه توان و سخاوتشان بر روی زمین، اقیانوس کوچکی را نقش زده‌اند که تالاب برم الوانش می‌خوانند، این تالاب زیبا و با صفا با قرار گرفتن در منطقه کوهستانی و مرتفع، دل انگیزی آب و سبزه را به ارتفاعات هدیه می‌کند.

 

 

شهرستان نوپای چرام از جمله شهرستان‌های کهگیلویه وبویراحمد دارای تنوع پوشش گیاهی درختانی همچون بلوط، چنار، انجیر، گردو و دیگر درختچه‌ها و علفزارهای متعددی است که چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد.

از آبشار طسوج، چشمه بلقیس، منطقه زیبای شرابگرو و وجود امامزاده‌گانی چون امامزاده علی(ع)، امامزاده یحیی(ع)، امامزاده بی‌بی رشیده (ع)، شاه حمزه و امامزاده محمود می‌توان به عنوان مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهرستان نام برد.

چشمه بلقیس در ۳ کیلومتری شهرستان چرام دارای دشت‌های حاصلخیز، درختان سایه گستر بلند قامت و آب و هوای مطبوع و هم‌چنین جویبارهای زیبا و نقره‌فام، هر گردشگری را به مهمانی سایه‌سار بنیوهای عطرآگین خود و سروهای برافراشته‌اش فرا می‌خواند.

اینجا باغ ارم چرام است، چشمه‌های فراوان پر آب همیشگی با معماری مهربان آب و آیینه به هم پیوسته در استخر بزرگ باغ به انعکاس این تصویر در ذهن و قلب هر مسافری می‌پردازد، جویبارهای طراحی شده در سایه‌سار درختان و سکوهای نشیمن آن از وی باغی بسیار زیبا و آیینه‌ای از شمال در جنوب خلق کرده و این باغ در اویل حکومت پهلوی دوم توسط اسکندرخان و جان‌محمد خان چرامی طراحی و ایجاد گردیده است.

 

 

امامزاده یحیی(ع) در روستای شیخ‌هابیل و در ۷۰ کیلومتری شهرستان چرام واقع شده است، روستای شیخ‌هابیل که دارای جاذبه‌های سیاحتی و گردشگری فوق‌العاده است هر ساله پذیرای گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور است.

 

امامزاده علی(ع) در فاصله ۷ کیلومتری شهرستان چرام در روستای زیبا و میناتوری سادات واقع شده و از آثار شاخص و با ارزش در دوره صفویه است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌نماید.

 

شاه حمزه از دیگر امامزادگان پرگردشگر به فاصله ۳۵ کیلومتری از شهر چرام و در کنار جاده ارتباطی دهدشت یاسوج قرار دارد، چشمه زلال و رودخانه پرآب و عظمت و چشم‌اندازهای تنگه از قدیم‌الایام باعث شده گردشگران زیادی را به خود جلب نماید.

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی