نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

28. ارديبهشت 1396 - 12:31
بیکاری یعنی پول نداری پول که نباشد یعنی حتی نمی توانی آن چیزی که آدم می خواهد بخرد.

به گزارش پایگاه خبری چهارفصل  به نقل از ایل بانو، از افزایش نرخ بیکاری و بیان این نرخ در این گزارش می گذریم چرا که این نرخ ها و این بیکاری ها بار ها و بارها بیان شده است و هر بار مسئولان استانی با دلایلی نرخ بیکاری در استان را امارهایی جدید توجیه می کنند و یا اصلا منکر افزایش بیکاری در استان می شوند.

بیکاری که باشد یعنی پول نداری پول که نباشد یعنی مغازه که می رود نمی توانی هر چه بخواهی بگیری نمی توانی هم گرسنه بمانی پس چیزی می خری که به قول خیلی ها بخور و نمیر باشد اما برخی افراد نیز همین بخور و نمیر را هم ندارند و باید قناعت کنند.

در کهگیلویه و بویراحمد روستاهای محروم زیادی وجود دارد روستا هایی که خیلی ها از آن بی خبر هستند حتی اسمش را هم نشنیده اند اما در این روستا افرادی هستند که زندگی می کنند و شب و روزشان را سپری می کنند اما گاهی همین افراد نان شبشان را هم ندارند و اگر خانه آنها را ببینید می بنید که خانه شان نیز همچون سفره شان خالی است تنها سقف دارد سقفی که ممکن است هر لحظه فرو نشیند و چند نفر را به کام مرگ بکشاند البته شاید خبر مرگ این افراد در چنین حالتی افرادی را بیدار کند اما باز هم دردی از آنها دوا نمی شود.

در کهگیلویه و بویراحمد بیش از 7 هزار زن سرپرست خانواده وجود دارد این زنان باید مخارج زندگی خودش و بچه هایش را تامین کند اما اینکه این مخارج چگونه باید تامین شود  کمی جای تامل دارد.شاید تنها تعداد کمی از این زنان مهارت خاصی داشته باشند اما تعداد  زیادی از این زنان به دست فروشی روی آورده اند برخی دیگر با نان پختن مخارج نصف و نمیه ای از زندگی شان را فراهم می کنند و برخی دیگر نیز آواره کوچه و خیابان ها هستند.دست فروش که باشند نیز مشکلات خاص خودش را دارد هر کسی رد شود چیزی بگوید و شان و منزلت زنانگی اش را زیر سوال ببرد اما مجبور که باشی این کار را ادامه می دهی.

 

زندگی ام به سختی می گذرد

دختری که چند سالی است طلاق گرفته است و یک پسر 8 ساله دارد در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری گفت: بعد از طلاق پسرم را برای مهریه قبول کردم اما وضع زندگی من روز به روز در حال بدتر شدن است هر سال که می گذرد می گویم یاد سال گذشته به خیر.

این مادر 24 ساله ادامه داد: درآمدی ندارم زندگی ام به سختی می گذرد فقط تلاش می کنم پسرم را بزرگ کنم تا شاید او بتواند در آینده به داد من برسد.

وی بیان کرد: در امد ما ماهانه 80 هزار تومان است اما این مبلغ با توجه به گرانی هایی که وجود دارد خرج یک هفته نمی شود گاهی مجبوریم در روز یک وعده غذا بخوریم که روز بعد چیزی برای خوردن داشته باشیم.

این تنها یک نمونه از 7 هزار زن سرپرست خانواده است اینکه بقیه برای زنده ماندن و زندگی کردن چه راهی را انتخاب کرده اند خدا می داند زن که باشی زندگی کمی سخت است وقتی بخواهی همچون مرد به خانواده برسی زندگی سخت تر از قبل می شود و به گونه ای که روزی هزار بار آرزوی مرگ می کنی. آری این وضع یک زن از هزاران زن کهگیلویه و بویراحمد است.

چند ماه قبل رییس جمهور به همراه دولت تدبیر به این استان سفر کردند وقتی اسم سفر رییس جمهور به استان می اید تنها یک چیز در ذهن خطور می کند آن هم این است که نامه از مشکلات زندگی ام بنویسم شاید فرجی شد اما از این هزاران نامه ای که به رییس جمهور نوشته شد کدام پاسخ داده شد؟

رییس جمهور یک روز به این استان سفر کرد بعد از برنامه هایی که برگزار شد برای برگشت به فرودگاه یاسوج رفت عکس زیر را با دقت نگاه کنید این ماشین ماشین رییس جمهور است و در ان نشسته و اطراف و آدام هایی بدبخت این استان را که برای دادن نامه به فرودگاه رفته اند را نگاه می کند ماشین رییس جمهور به فرودگاه یاسوج نزدیک شد اما یک زن نامه به دست خودش را جلوی ماشین انداخت اما این ماشین حتی توقف هم نکرد و کوچک ترین توجهی به این زن نامه بدست نشد و راهش را ادامه داد. این چه استدلالی است که حتی جواب یک زن فقیر را که هزار مشکل و فقر و بدبختی دارد را ندهد.

این زن چه مشکلاتی داشت که اینگونه خودش را جلوی ماشین پرت کرد چرا هیچکس پاسخی نداد قطعا دل این مادر شکست.

فیلم  فرار رییس جمهور را در زیر دانلود کنید

دانلود

 زیلایی یکی از روستاهای بویراحمد است که زنان این روستا در بدترین شرایط معیشتی زندگی می کنند آفرین مشیری نیا یکی از زنانی است که در در زیلایی بویراحمد زندگی می کند و چند ماهی است که همسرش فوت کرده است. آفرین که 38 سال دارد وضع زندگی اش را اینگونه بیان می کند.

8 بچه دارم که بزرگترین آنها 17 سال داردبعد از فوت همسرم اکنون من و هشت فرزندم مانده ایم هیچ چیزی از خودم ندارم گاهی هست که چیزی بخوریم و گاهی نیست.

آفرین ادامه داد: گاهی هیچ چیزی برای خوردن نداریم آه نداریم و در خانه ای خرابه زندگی می کنیم هیچکس اینجا به داد ما نمی رسد.

در زیر عکس این خانواده 9 نفره را می بینید  اما یکی از این بچه ها در عکس نیست و برای حفظ آبروی این خانواده صورت آنها مات شده است این عکس متعلق به چند ماه قبل است که از طرف یک خیر برای آنها مقداری لباس نو خریداری شده بود.

زندگی زنان کهگیلویه و بویراحمد این گونه می گذرد حقوق نجومی ندارند، ضامن برای وام گرفتن ندارند کسی حالشان را نمی پرسد.کسی که کاخ نشین است از وضع کوخ نشینان خبری ندارد باید کوخ نشین باشی که زندگی این گونه خانواده ها را  درک کنی.

انتهای پیام/

گزارش:زهرا داوودی

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی