نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

29. فروردين 1396 - 15:14
اینجا نقطه ای از خاک وطنمان است که گویی زمان در آن گم شده و در روزگاری که به عصر ارتباطات و فناوری و پیشرفت شهرت یافته مردمان این دیار نه تنها کوچکترین بهره از آن نبرده اند، بلکه حتی نامی از آن نیز نشنیده اند.

به گزارش پایگاه خبری چهارفصل، سیلاب و کلوار دو روستای همجوار است که یکی به دلیل قرار گرفتن در مسیر رودخانه های خروشان و سیلاب ها، به 'سیلاب' شهرت دارد و 'کلوار' بر گرفته از دو کلمه 'کل' در اصلاح محلی به نام مکانی مرتفع و 'وار' نیز به محل سکونت گفته می شود. 


منطقه سیلاب و کلوار با 17 روستا و جمعیتی افزون بر دو هزار و 600 نفر از توابع بخش مارگون شهرستان بویراحمد در 200 کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است. 
نقطه محوری و کانون این 17روستا امام زاده شاه غالب (ع) نام دارد که حدود 110 کیلومتر از بخش مارگون بویراحمد فاصله دارد. 


آخرین نقطه و روستا در منطقه سیلاب و کلوار نیز 'ادور' در مرز شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری است. 

تا ۲۰سال پیش این منطقه حتی راهی هم نداشت چه برسد به برق و آب و ... اگرچه خدمات زیادی به این منطقه ارائه شده اما هنوز رنگ محرومیت بر جای جای آن هویداست و این را در چهره تک تک اهالی آن می توان دید.

۱۳۰ کیلومتر مسیری که ۱۰۰ کیلومتر آن آسفالت است و همان ۳۰ کیلومتر خاکی به واسطه قرار گرفتن در کوههای سخت گذر، زمان زیادی طول می کشد تا مسافر را به مقصد برساند.

مردم زجر کشیده با دست های پینه بسته این دیار وقتی خودرویی به این روستا می آید به رسم میهمان نوازی به سمت آنها می روند.

برخی از روستاهای این منطقه فاقد جاده ارتباطی مناسب هستند و در برخی از فصول سال راه آنها بسته می شود و هیچ ارتباطی با بیرون از روستا ندارند. برخی دیگر آب لوله کشی ندارند و هنوز زنان برای آوردن آب به سر چشمه می روند. برخی نیز از امکانات بهداشتی اولیه بی بهره بودند.

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی