نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

28. شهريور 1394 - 9:17
ایران، در حملات رعد آسا به همت فوجی از زیردریایی‌ها و اژدرها و مین‌های زیر آب بسیار مهارت دارد و عملا با تبدیل کردن تنگه هرمز به دورخ، قادر به در هم شکستن کشتی‌های دشمن خواهد بود. ایران مجهز به اس 300، قادر به خنثی‌ کردن هر عملیات هوایی آمریکا در خلیج فارس و حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، وافق هسته‌ای ایران  و سند برجام که واکنش‌های بسیاری را در سطوح مختلف بین‌المللی در پی داشته و جنگ‌طلبان آمریکایی را نیز دچار نگرانی‌ها شدید کرده، این بار آتشش به دامان انجمن یهودی امور امنیت ملی آمریکا (JINSA) که ژنرال‌های آمریکایی همچون جیمز کانوی (James Conway) و چارلز والد (Charles Wald) در آن عضویت دارند افتاده و این محفل جنگ‌طلب در آخرین گزارش خود با دستاویز ساختن سند برجام، اقدام به ایران‌هراسی کرده است. موضوع تحویل اس 300 به ایران، در صدر نگرانی‌های این انجمن در گزارش مذکور قرار دارد.                                      
 

ایران مجهز به اس 300، حمله هوایی آمریکا را دفع می‌کند

 

"انجمن یهودی امور امنیت ملی" (JINSA) مدعی است که برجام، ایران را قادر خواهد ساخت تا از تمامی توانایی‌هایش برای مقابله با جایگاه استراتژیک آمریکا و متحدانش در منطقه بهره ببرد. علاوه بر این، حتی اگر بخشی از یکصد میلیارد دلار دارایی‌ بلوکه شده خود را به صنعت دفاعی خود اختصاص بدهد، شاهد پیشرفت چشمگیری در این صنعت در ایران خواهیم بود. رقمی که از بودجه مالی امسال دولت جمهوری اسلامی بالاتر است. همچنین، مقرر شده که سامانه پیشرفته دفاع موشکی اس 300، تا پایان سال در اختیار ایران قرار بگیرد. در زمانی نه چندان دور، لغو تحریم‌های سازمان ملل به ایران این مجال را می‌دهد که به سراغ تجهیزات و تکنولوژی پیشرفته دیگر نیز برود و وقتی هم که تحریم‌ها علیه موشک‌های بالیستیک این کشور حذف شود، شاهد تولید موشک‌هایی خواهیم بود که توانایی دسترسی به کشورهای خاورمیانه و فراتر از آن، اروپا و آمریکا را خواهند داشت.
 

JINSA در ادامه آورد: ایران پیوسته  برای آمریکا از حیث قدرت نظامی متعارف مشکل‌ساز بوده است. این کشور پس از اینکه آمریکا با قدرت منکوب‌کننده خود از قدرت ایران در منطقه کاست و پس از جنگ با عراق در سال 1988 مجبور به پذیرش آتش‌بس شد و در سال 2003 برنامه‌ای هسته‌ای خود را متوقف کرد، این مشکل‌سازی را آغاز نمود.

ایران دارای کمبودهایی در ظرفیت‌های متعارف خود است اما چالش‌های نامتقارنی برای اهداف و سرمایه‌های آمریکا در منطقه ایجاد کرده است. این کشور، طی یک تجربه سخت به این نکته پی برده که مواجهه نظامی مستقیم با آمریکا به هیچ وجه به صلاح نیست. از طرفی به این حقیقت واقف است که آمریکا به دسترسی نامحدود به پایگاههای خود در منطقه به شدت معتقد است تا بدینوسیله مرزهای آبی ارزشمند و حیاتی شرکایش را برای عملیات حمله علیه دشمنانشان و یا بازداری از حمله به آنها، باز بگذارد. لذا، ایران بیش از یک دهه است که به دنبال استراتژی است تا دست امریکا را از برتریت در منطقه کوتاه کند.

 

یکی از نمونه‌های بارز این امر، بستن تنگه هرمز و در نتیجه محدود کردن مانور آمریکا در خلیج فارس و قطع ارتباط این کشور از حیث نظامی با شرکایش می‌تواند باشد. همچنین با بسته شدن این تنگه حیاتی، حمل و نقل نفت در خلیج کاملا متوقف خواهد شد و کشتی‌های تجاری و نظامی، پایگاه‌های نظامی، زیرساخت‌های انرژی، و دیگر نقاط حساس داخل و خارج از خلیج فارس مورد هدف ایران قرار خواهد گرفت.

آمریکا از اینکه اس 300 به دست ایران بیافتد هراسان است

ایران به تولید و ارتقا ظرفیت‌های مختلف برای اعمال استراتژی نامتقارن خود مبادرت ورزیده است. از این دست می‌توان به "سلا‌ح‌های ضد دسترسی" ("Anti-access, Area denial”) که به (A2/AD) شناخته می‌شوند، اشاره کرد. ایران، هم اکنون دارای بزرگترین انبار موشک‌های بالیستیک کوتاه‌برد و میان‌برد، هواپیماهای بدون سرنشین، و موشک‌های کروز در منطقه است. این جنگ‌افزارها می‌تواند در خدمت نابود کردن اهداف و تاسیسات انرژی و نظامی در خلیج فارس از جمله کشتی‌های آمریکایی قرار بگیرد. ایران، همچنین در حملات رعد آسا به همت فوجی از زیردریایی‌ها و اژدرها و مین‌های زیر آبی مهارت بسیاری دارد و عملا با تبدیل کردن تنگه هرمز به دوزخ، قادر به در هم شکستن کشتی‌های دشمن خواهد بود. ایران مجهز به اس 300، قادر به خنثی‌ کردن هر عملیات هوایی آمریکا در خلیج فارس و حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای خواهد بود. موشک‌های بالیستیک و کروز ضد ناو چین و روسیه، وقتی در اختیار ایران قرار بگیرند، این کشور را قادر خواهند ساخت تا حتی توانایی بیشتری برای مواجهه با آمریکا و هدف گرفتن ناوهای آمریکا در آنسوی خلیج فارس پیدا کند. از طرف دیگر، ایران در حال ارتقا توان جنگ سایبری علیه نیروی نظامی آمریکا و زیرساخت‌های حیاتی دشمنانش در منطقه است.

JINSA معتقد است که برجام، دسترسی ایران به بازارهای بین‌المللی منابع، تکنولوژی، و تسلیحات باز خواهد ساخت و در نتیجه نیازهای این کشور برای اعمال استراتژیهای (A2/AD) و نامتقارن برآورده خواهد شد. بی‌شک، این کشور از فرصت استفاده خواهد کرد و هر آنچه مورد نیاز است اعم از موشک، پرتابگر، زیردریایی، و کشتی‌های جنگی سطح را تهیه کند. همچنین ظرفیت‌های حیاتی خود را بروز رسانی خواهد کرد. سامانه‌های جدید هدایت دقیق که ایران در اختیار خواهد گرفت، این کشور را قادر خواهد ساخت که موشک‌های بالیستیک و کروز که کشتی‌ها، قایق‌ها، زیردریایی‌ها، پرتابگرهای سیار، و تاسیسات داخل و اطراف خلیج فارس را با دقت بیشتری مورد هدف قرار دهد.

 

اگر این تجهیزات به رادارهای دور برد مجهز گردد، تهدید این کشور دایره وسیعتری را نسبه به منطقه به خود خواهد گرفت. پهپادها و هواپیماهای چند منظوره ایران، نه تنها نشاندهنده دفاع هوایی پیشرفته خواهند بود بلکه عملا آمریکا را در تفوق هوایی در منطقه دچار مشکل خواهند کرد. علاوه بر این، جنگ‌افزارهای جاسوسی، الکترونیک، و سایبری که ایران از کشورهای دیگر خریداری خواهد کرد، به جای خود بسیار دردسرساز خواهد بود.
 

این انجمن یهودی اذعان داشت که ایران، می‌تواند تمامی توانایی‌های جدید خود را جهت ایجاد اختلال در و جلوگیری از عملیات‌‌های حول تمامیت ارضی خود و بلکه فراتر در ابعاد منطقه بکار گیرد. این می‌تواند شامل حملات موشکی دوربرد، پیشرفت‌های هوایی، دریایی، ماهواره‌ای و تولید موشک‌های بالیستیک دوربرد باشد.

سند متن را می‌توانید از اینجا دانلود کنید
منبع:مشرق
انتهای پیام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی