نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

14. تير 1394 - 11:17
استاندار کهگیلویه وبویراحمد که این روزها خطر خشک‌سالی را حتی برای آب شرب مصارف خانگی به مردم گوشزد کرده با برگزاری جلسه ستاد هماهنگی مدیریت بحران دستور تجهیز چاه‌های جدید برای آمادگی وقوع خطر کم‌آبی آب شرب شهرهای استان با احداث سدهای چند منظوره را در سر می پرواند و خواهان حقابه آب استان از رود های جاری در میان استان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تحلیلی چهارفصل، شهرستان دنا  با برخورداری از ظرفیت های بالقوه منابع غنی آبی، باغی وگردشگری امروزبه عنوان یکی ازشهرستانهای مهم کهگیلویه و بویراحمد در امر سه گانه گردشگری، کشاورزی و صنعتی از آن یاد می شود.

 

دنا پیشتاز در امر باغداری مدرن

وجود روستاهای اقماری وگردشگری درحاشیه شهرستان دنا باعث شده که این شهرستان به عنوان یکی از  شهرستان های پیشرو در امر کشاورزی و باغداری شهره یابد.

 

باغات دنا

روستاهای کریک، بیاره، امیرآباد، کوخدان با داشتن باغ های انبوه، باعث شده که رشد صنعت کشاورزی از جمله باغداری در استان رونق خاصی داشته باشد.

 

وجود بیش از12 هزار هکتار باغ های بایر در روستاهای دنا ووجود دو هزار هکتار باغ های بایر در روستای کریک ،باعث شده که این روستا صنعت سنتی خود که همان شالیکاری بوده را رها کرده و به باغداری که صنعتی به صرفه تر است روی بیاورد.

 

باغهایی شامل انگور، سیب، هلو، آلو و گردو به عنوان یکی از مخازن مهم صنعت تولید میوه در استان محسوب می شود.

 

تشنگی کام دنا را تلخ کرد

اما مشکلی که در این چند ساله گریبانگیر این صنعت مهم در دامن کوههای سر به فلک کشیده دنا شده است، مشکل کمبود آب و نبود مدیریت مناسب برای بهره برداری اصولی از این آبهای سرازیرشده و  گواری دنا است.

 

باغات دنا

کم‌آبی مهم‌ترین بحران پیش‌روی این روزهای باغدارن کریکی در حوزه کشاورزی است، که هر چه به سمت جلو می‌رویم خبرهایی از افزایش خشکی و از بین رفتن حتی برخی از باغات کشاورزی این روستا به گوش می‌رسد.

 

مرگ غم انگیز باغهای دنا نزدیک است

باغهایی که بایدهر چند روز یک بار آبیاری شوند، اما نبود آب کافی و آبیاری نکردن مکانیزه یا همان قطره ای مشکلی مزید بر علت شده که باغداران با این مشکل دست و پنجه نرم کنند.

 

باغات دنا

امروزخشکی و کم‌آبی حتی در برخی ازشالیزارهای این روستاها به مهم‌ترین دغدغه این روزهای کشاورزان کریکی تبدیل شده که خطر نابودی تلاش چند ساله خود در باغات و زمین های کشاورزی خود را حس می‌کنند.

 

کاهش بارندگی یا نبود مدیریت صحیح مصرف

زنگ خطر خشک‌سالی در استان کهگیلویه وبویراحمد و بویژه مناطق کوهستانی به دلیل کمبود بارش نزولات الهی در چند ساله اخیر و خشک شدن منابع زیرزمینی از نخستین روزهای آغاز سال جدید در استان با کاهش چشمگیر ۵۰ درصدی بارش باران به صدا درآمد و بسیاری از زمین‌های شالیزاری در آغاز فصل کشاورزی استان به دلیل نبود آب به زیر کشت نرفت.

 

باغات دنا

 این بحران خشکسالی که در چند صد سال اخیر بی سابقه بوده،باعث شد که زنگ خطر خشکسالی بر مناطق کوهستانی و همیشه پر آب استان چهارفصل به صدا درآید و مسئولان به دنبال منابع ذخیره آب در این مناظق باشند، اما چه سود؟!!1

 

سد هایی به نام استان و به گام دیگران

استاندار کهگیلویه وبویراحمد که این روزها خطر خشک‌سالی را حتی برای آب شرب مصارف خانگی به مردم گوشزد کرده با برگزاری جلسه ستاد هماهنگی مدیریت بحران دستور تجهیز چاه‌های جدید برای آمادگی وقوع خطر کم‌آبی آب شرب شهرهای استان با احداث سدهای چند منظوره را در سر می پرواند و خواهان حقابه آب استان از رود های جاری در میان استان است.

 

سید موسی خادمی با بیان اینکه استان کهگیلویه وبویراحمد استانی پر آبی است و باید از رودهای روان در خود بهره مند باشد تا بتوانددر مقاطع حساس تنش، آبی از آن استفاده اصولی برای کشاورزی و حتی شرب کند، گفت: امروز سد هایی در داخل استان بنا شده که هیچ فایده ای برای استان ندارند و بیشتر آب آن به سوی استانهای جنوبی از جمله خوزستان است و به نام استان ما بنا شده است.

 

زخمی که سنگ شکن های کوهی به یادگار گذاشتند

اما این همه اوصاف مشکل دیگری که مزید بر علت شده تا کمر نابودی جنگل های دنا از جمله این باغات را برای خود ببندد ،تأسیس سنگ شکن های کوهی در دل این باغات همیشه زیبا وسبز است.

 

باغات دنا

واحدهای تولید شن و ماسه کوهی که شبانه فعالیت می کنند و گردخاک آن با کارکرد غیراصولی و غیراستاندار و حتی بدون مجوز در شب خرواری از خاکستر را بر روی درختان و باغات این کشاورزان فرو می آورد و محصولات این باغداران را یک شبه بر باد می دهد.

 

تصمی اشتباه با استراتژی نا متوازان

 

بنا بر این گزارش،در سال های اخیر با اتخاذ تصمیم گیری های مسئولان وقت برخی کارخانه های تولید شن و ماسه  کوهی به خارج از شهر یاسوج منتقل و در دامنه طبیعت اطراف این شهر مشغول فعالیت شدند.

هرچند انتقال این کارخانه ها به دلیل حفظ و صیانت از بستر رودخانه بشار بود ولی در مقابل صدمات جبران ناپذیر وجود این کارخانه ها در دامنه طبیعت همچون لکه ننگی در کارنامه کاری مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد ماند.

 

باغات دنا

چندی است که از احداث سنگ شکن های کوهی در بیشتر مناطق استان نمی گذرد که صدای بیشتر مردم و مسئولان  از تخریب بی رویه و خود سر این سازه های صنعتی درطبیعت، مورد نارضایتی بیشتر مردم و مسئولان شده است.

ماشین های های غول پیگیری که دل طبیعت را پاره پاره کرده و به جزء زخمی کهنه چیزی دیگر از آن بجا نگذاشته است.

 

طبیعت در حال نابودی است

 

طبیعتی که با ورود این ماشین آلات غول پیکر رو به نابودی گذاشته وبه جزء زخم های کهنه و نابودی درختان چیز دیگری از آن به جا نمانده است و حتی امروز ریزش خروار خروار خاکستر آن ها بر روی درختان باغداران بر زخم های کهنه آنها به غیر از کم آبی افزوده است.

 

باغات دنا

سنک شکن های کوهی که باید طبق مصوبه شورای اداری استان در زمان استاندار پیشین باید در منطقه ای بدون پوشش گیاهی استقراریابند ،در حال حاضر در بیشترین مناطق استان در لابه لای درختان و پوشش گیاهی مراتع طبیعی و بکر جاگرفته وبه جزء تخریب و پایمال کردن این مناطق کاری دیگر را انجام نمی دهند.

 

نابودی باغات کشاورزی وطبیعت بکر کوه های زاگرس در سایه بی توجهی

 

تنها مسیر برای حمل شن و ماسه این سنگ شکنها، بیشتر مسیرهای کوهی و طبیعت های بکر است که با وجود رفت و امد زیاد ماشین آلات سنگین در این مسیرها،منابع طبیعی با سرعت چشمگیری رو به افول رفته و جاذبه های اصلی خود را از دست می دهد و در آینده به جزء خرابه ای از ریز گرد خاکهای تولید شده از این سنگ شکن های کوهی بر بدنه درختان و مزارع، چیز دیگری بر جای نخواهد ماند.

 

باغات دنا

یکی از باغداران روستای کریک در گفت وگو با خبرنگار ما در مورد مشکلات عدیده باغداران این روستا گفت: روستای کریک یکی از مهمترین روستاهای استان در صنعت کشاورزی بوده که بیشتر محصولات آن در گذشته کاشت برنج بود، اما به دلیل عوض شدن زندگی سنتی مردم و رو آوردن آنها به زندگی مدرن کشاورزی بیشتر اهالی روستا صنعت باغداری شده است.

 

دست و پنجه نرم کردم کشاورزان دنا با کم آبی

 

حامد اخلاقی با بیان اینکه امروز باغدارن این روستا با مشکلاتی عدیده ای از جمله کم آبی دست و پنجه نرم می کنند، ابراز کرد:چندسالی است که طرح آبیاری قطره ای باغات این روستا بر زمین مانده و همین موضوع باعث که مشکلات زیادی برای آبیاری باغات باغداران این روستا به وجود آید.

 

وی با بیان اینکه بیشتر روستاهای اقماری اطراف این روستا از روش آبیاری قطره ای برخوردار شده است، افزود: لزوم توجه به آبیاری قطره ای باعث همیشه زنده نگه داشتن درخت می شود و باعث خواهد شد که درختان بیشتر از گذشته محصول داشته باشند.

 

توسعه باغداری دنا در محاصره چرخ دنده سنگ شکن های کوهی

 

این باغداران روستای کریک در ادامه با انتقاد از احداث برخی سنگ شکن های کوهی در اطراف  این روستا و حتی در میان درختان گفت: در دو سال اخیر با احداث این سنگ شکن ها در حوالی روستا میزان ثمر دهی محصولات باغداران این روستا حتی به 20درصد هم نمی رسد.

 

باغات دنا

وی با ابراز گلایه از مسئولان امر گفت: اگر یکی از مسئولان سری به باغات این روستا بزند خواهد دید که  خاکستر این سنگ شکنها چگونه بر روی شاخه ها و ثمر های این درختان سایه انداخته اند و باعث شده که برخی از این درختان به کلی خشک شوند.

 

سنگ شکن های که مجوز قانونی ندارند

این باغدار روستای کریک با بیان اینکه این سنگ شگن ها مجوز قانونی ندارند و حتی در شب به کار خود ادامه می دهند،ابراز کرد:فعالیت شبانه این کارخانه ها حتی باعث دلخوری اهالی روستا شده و نبود تور محافظ برای مهار خاکستر آن باعث شده، که بیشتر اوقات روز ریزگردهای این سنگ شکن ها بیشتر خود نمایی کند.

 

یکی دیگر از باغداران این روستا که دل پری نسبت به کم آبی و نبود مدیریت صحیح از سوی مسئولان امر در این زمینه داشت، گفت: مشکل کم آبی همیشه بوده امادر این چند سال مشکلات فشار زیادی را بر روی گرده کشاورزان این روستا آورده است.

 

آب را از سرچشمه می بندند 

وی یکی از مشکلات کم آبی برای باغات این روستا را گرفتن آب از بالا دست و روانه نکردن حقابه آب برای این روستا دانست و گفت: در بالا دست این روستا که منبع آب باغات فراهم می شود، برخی با احداث کانالهای تازه تأسیس حقابه آب این روستا را بر می دارند.

 

هاشم پور با بیان اینکه امروز کم آبی یکی از مشکلات عدیده این روستا است، گفت: این روستا در یک منطقه مهم کشاورزی قرار داشته که بیشتر زمین های آن بایر کشاورزی و باغداری است و اگر آب به آنان نرسد به کلی خشک خواهد شد.

 

طرح آبیاری قطره ای باغات کریک چه شد؟!

این باغدار روستای کریک با انتقاد از مسئولان امر گفت:طرح آبیاری قطره ای این روستا بر زمین مانده و حتی برخی از مسئولان شهر ستانی در موقعی می خواستند آب این روستا را هم قطع کنند .

 

باغات دنا

وی با بیان این اینکه رودخانه ای پر آب از وسط این روستا می گذرد ،اما الان خشک شده است، گفت: بودن چندین نیروگاه برق آبی  و برداشت بی رویه آب از بالا دست در برخی از مواقع هم خود مزینی بر این کمبود آب کشاورزی این روستا است.

 

شورای مرکزی روستای کریک در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه مشکل کم آبی دو سالی است که گریبانگیر این روستا شده است و باعث شده که باغداران از محصولات خود ناراضی باشند، گفت: یکی از دلایل اصلی در کم آبی این روستا ،کم بارشی است و در این زمینه نباید از نبود مدیریت غیر اصولی هم گذشت.

 

حجت الاسلام سید صلاح الدین بعقوبی با بیان اینکه کم آبی امروز فشار زیادی بر گرده  کشاورزان این روستان آورده است،گفت: منبع تأمین آب این روستا از دامن کوههای دنا سرچشمه می گیرد و بعد از گذر از چندین روستا،به این روستا سرایز می شود.

 

زمین های بایر کریک دیگر کشت نمی شوند؟!

وی رشد فزاینده باغات در دامنه های کوههای دنا از کوه سیا گرفته تا کوخدان و امیرآباد را یکی از دلایل کم آبی زمین های بایر این روستا در امر کشاورزی دانست و گفت: این موضوع باعث شد امسال بیشتر زمین های کشاورزی این روستا به دلیل کم آبی زیر کشت نرود و برخی از باغات این روستا به دلیل کم آبی ثمر انچنانی نداَشته باشد.

 

صنعت کشاورزی دنا باغداری است

عضو شورای مرکزی روستای کریک با بیان اینکه در گذشته مسئولان شهرستان دنا می خواستند حتی اب شرب این روستا که جزء وقف امامزاده این روستا بوده را قطع کنند،ابراز داشت: بیش از99درصداز صنعت تولیدی و اشتغال این روستا کشاورزی است و اگر به اندازه کافی آب به آن نرسد باید گفت که بیشتر منابع درآمد این مردم از بین  خواهد رفت.

 

باغات دنا

سنگ شکن های کوهی سمی برای باغات کریک

یعقوبی به وجود چند سنگ شکن کوهی در حوالی این روستا اشاره کرد و گفت: این سنگ شکن ها به غیر از کم آبی خطری دیگر برای صنعت کشاروزی و حتی باغداری این منطقه محسوب می شوند.

 

باغات دنا

وی با اشاره به این موضوع که خاکستر این سنگ ها باعث شده که برخی از باغات این روستا که در نزدیکی این سنگ شکن قرار دارند ثمر آنچنانی نداشته باشند، گفت:شنیده می شود برخی از این سنگ شکن ها مجوز قانونی ندارند و در شب به کار خود ادامه می دهند و به غیر از خاکستر، به منطقه های بکر این روستا آسیب های جدی وارد کرده اند. 

 

آبیاری قطره ای روستاهای کریک انجام می گیرد

رئیس سازمان کشاورزی استان کهگیلویه وبویراحمد با بیان طرح آبیاری قطره ای روستاهای دنا به زودی اجرا خواهد شد،گفت:بیش از شش هزار هکتارباغ در مناطق روستایی شهرستان دنا وجود دارد که آبیاری قطره ای آنان می تواند از هدر رفت آب به صورت سنتی جلوگیری کند.

 

جعفرگوهرگانی با بیان اینکه آبیاری قطره ای یکی از بهترین آبیاری ها باغات برای مواجهه با خشکسالی است، گفت: این طرح در حال حاضر در بیشتر روستاهای دنا درحال انجام است و بادریافت بودجه برای این طرح،می توان بر مشکلاتی از قبیل خشکالی فائق آمد.

 

باغات دنا

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر تنش آبی و خشکالی زمین های  بایر استان را تهدید می کند، گفت: نبود مخازن آبی از جمله سد های آبی باعث شده که ما نتوایم از منابع آبی درون استانی به خوبی بهره ببریم و همین امر باعث شده در پاره ای از اوقات که با تنش آبی در گریبان هستیم با مشکل مواجه شویم.

 

گوهرگانی یکی از دلایل کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و روان استان در امر آشامیدنی و کشاورزی را کاهش ریزش‌های جوی دانست و بیان کرد: آبدهی بسیاری از چشمه‌ها به مقدار زیادی کاهش پیدا کرده و برخی از آنها  نیز خشک شده است.

 

سنگ شکن های کوهی دنا مجوز ندارند؟!

یک کارشناس اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه هیچکدام از سنگ شکن های کوهی در استان بویژه سنگ شکن های کوهی بویراحمد و دنا مجوز استاندارد را ندارند،گفت:متاسفانه هیچکدام از سنگ شکن های کوهی در کهگیلویه و بویراحمد مجوزهای استاندارد را ندارند.

 

باغات دنا

این کارشناس اداره کل استاندارد کهگیلویه و بویراحمد که خواست نامش فاش نشود، تخریب عرصه های منابع طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد از سوی کارخانه های شن و ماسه کوهی را نگران کننده خواند و گفت:تخریب هایی که توسط کارخانه های شن و ماسه کوهی بر عرصه های منابع طبیعی این شهرستان وارد شده از تخریب آتش سوزی ها و تصرفات غیرقانونی بیشتر است.

 

روستای کریک

 

 

روستای کریک
 
روستای کریک
 
روستای کریک
 
روستای کریک
 
روستای کریک
 
روستای کریک
 
روستای کریک
 
روستای کریک
 
روستای کریک
 
روستای کریک
 
روستای کریک
 
روستای کریک
 
روستای کریک
 
روستای کریک
 
روستای کریک
 
روستای کریک
 
روستای کریک
 
روستای کریک
 
روستای کریک
 
روستای کریک
 
روستای کریک
 
روستای کریک
 

انتهای پیام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی