نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

10. تير 1394 - 11:17
برخی مدعی اند ” ماهواره همه اش که بد نیست! مطالب علمی و آموزنده هم دارد و ما فقط به همین جهت ماهواره خریدیم که از مطالب علمی آن استفاده کنیم! ” اما بر خلاف این عبارات، زبان آمار چیز دیگری می گوید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، به نقل از جام نیوز,از وقتی که ماهواره وارد حریم خانواده ها شد، ابتدا این شبکه های خارجی بودند که مورد توجه بینندگان برنامه های ماهواره ای قرار داشتند اما پس از مدتی با گسترش شبکه های فارسی زبان و کاهش سختگیری ها نسبت به استفاده از ماهواره، آنها نیز به این لیست اضافه شده بلکه جایگزین آنها شدند.

 

 

شاید این جمله را از بینندگان شبکه های ماهواره ای بسیار شنیده اید که مدعی اند ” ماهواره همه اش که بد نیست! مطالب علمی و آموزنده هم دارد و ما فقط به همین جهت ماهواره خریدیم که از مطالب علمی آن استفاده کنیم! ”  اما بر خلاف این عبارات، زبان آمار چیز دیگری می گوید. برابر آمارهای اعلام شده، تماشای برنامه های علمی شبکه های ماهواره ای زیر ۵ درصد است!

 

 

همچنین علیرغم ادعای این عده، کارشناسان رسانه ای معتقدند، مضرات این شبکه ها بسیار فراتر از تصور ماست. به بخش کوتاهی از این آسیب ها و بطور مشخص نقش تخریبی این برنامه ها بر بنیان خانواده ها اشاره می شود:

 


۱- مجاز شمردن خیانت زن به شوهر و بالعکس، زشتی زدایی از روابط قبل از ازدواج و حتی حاملگی بدون روابط قانونی، اهانت به والدین و بی توجهی به آنها، نفوذ جادو و طلسم در زندگی روزمره بازیگران همه و همه باعث شده فیلم ها وسریال های ماهواره به طور هدفمند عفت خانواده ها را نشانه گیری کنند.

 


۲- وقتی مخاطبان در برنامه های ماهواره می بینند که افراد چقدر با انزواطلبی و حتی مقابله با افراد خانواده شان و یا حتی خیانت به آنها می توانند موفق باشند، این خانواده را به سوی اختلافات داخلی، کم اهمیت شدن نقش پدر، ایجاد اختلاف بین زوجین و دوری فرزندان از والدین می کشاند. یا در سوی دیگر وقتی که پدر یا مادری به همراه پسر یا دختر جوانشان نظاره گر تصاویر فیلمی هستند که در آن یک معاشقه ولو خفیف صورت می گیرد، همین مسئله موجب از بین رفتن پرده های حجاب بین افراد خانواده و در نتیجه شکستن قبح افعال می گردد. تنها خدا می داند که در خانواده ای که قبح افعال شکسته شده باشد، چه اتفاقات بدی رخ خواهد داد. حضرت علی در مورد حیا فرمود: “حیا از انجام افعال قبیح جلو گیری می کند.”

 

 


۳-آنچه در سریال ها و فیلم های نمایش داده شده در ماهواره مشاهده می شود، بازیگرانی هستند که صرفا به خاطر زیبایی هایشان جلوی دوربین ها حاضر می شوند، و در سرتاسر پخش برنامه، زیبایی های ظاهری و جسمی شان به صورت بسیار پر رنگ نمایـش داده می شـود به گونه ای که محرک شهوات افراد باشد.

 

 

در طرف دیگر قضیه، عموم سریال ها و فیلم هایی که برای مخاطب ایرانی و مسلمان ماهواره آماده سازی می شود، سعی می شود که در آن برای افراد حق چشیدن روابط دیگر علاوه بر روابط زناشویی را محفوظ بداند. همین مسئله علی الخصوص در مردان موجب این می گردد که حتی برای تفریح که شده به دنبال رفع عطش تنوع طلبی شان باشند. حتی اگر به دلایلی از انجام اعمال خارجی خودداری کنند، ولی ذهن شان درگیر این مسئله باشد. کمترین اثر این آسیب کم رنگ شدن رابطۀ عاشقانه بین زن ها و شوهرها و عدم رضایت و تمایل جنسی خواهد بود.

 

 

در حوزۀ فردی هم مهم ترین آسیب های ماهواره در حوزۀ فردی و شخصیتی و تشتّت و ناآرمی فکری و عدم امنیت روانی، عدم اعتماد به اطرافیان و دروغگو دانستن همه یا اکثر افراد، ایجاد روحیۀ دو گانگی شخصیتی در درازمدت و بروز ناهنجاری های فردی و اجتماعی، القای افسردگی و غم و ناامیدی به ویژه در بین جوانان، سیاه نمایی و مسموم کردن جوّ فکری، همچنین ترویج هیجان کاذب خصوصاً در ابعاد سیاسی و احساسی انسان می باشد.

 

 

همچنین مهم ترین آسیب های ماهواره در بحث فرد در خانواده تضعیف و نادیده گرفتن پیوند، حق مسلم زناشویی، القای تجربه به چندین باره عشق توسط زن و مرد حتی بعد از ازدواج، بی فرهنگ و بی کلاس معرفی کردن والدین دارای فرهنگ سنتی و اصیل، القای موضوع که عشق گمشده هر فرد، دنبال او می گردد و معرفی دوست دخترها و دوست پسرها به عنوان دوستان خانوادگی و نه تنها به عنوان عاشق و معشوق می باشد.

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی