نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

10. آذر 1394 - 9:35
گروه 50 نفره از غارنوردان و کارشناسان زمین شناسی کهگیلویه وبویراحمد روز جمعه با عبور از سنگلاخ ها و تکه سنگ های خشن در مسیر ورودی روستای ده شیخ دنا اقدام به مطالعه و اکتشاف گوشه های جدیدی از شگفتی های غار ده شیخ کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، کارشناس زمین شناسی و غارنورد کهگیلویه وبویراحمد روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این غار پنج سال پیش از سوی برخی افراد محلی در روستای ده شیخ شناسایی شد.

 

سید ابوطالب ابطحی با تشریح برخی جزئیات زمین شناسی این اثر شگفت انگیز و تاریخی گفت: قدمت غار ده شیخ پاتاوه مربوط به حدود 135میلیون سال قبل است.

 

وی با بیان اینکه غارده شیخ اکنون یکی از شگفت انگیزترین غارهای کشور و از نوع کارستی محسوب می شود،گفت: بر اساس بررسی های زمین شناسی شکل گیری این غار مربوط به دوره دوم زمین شناسی است که سالیان طولانی بر اثر ریزش نزولات جوی حفره هایی ایجاد شده و آب درون حفره ها به بیرون خارج می شد که موجب شکل گیری قندیل های بسیار زیبا و شگفت انگیزی در دالانهای گوناگون غار شده است.

 

وی ابراز داشت: این غار که تا پیش از این دارای دو دهنه ورودی، دالانهای مسکونی و آبراهه های زیبا بود اکنون و با انجام کاوش های جدید دو ورودی دیگر همراه با سه دالان بزرگ در آن یافت شد.

 

وی ابراز داشت: ورودی های جدید این غار دارای ارتفاعی حدود 15تا 20 مترمربع است که در مرحله نخست باید به صورت نشسته وارد غار شد.

 

وی از وجود حوضچه های بزرگ و کوچک آبی در این غار خبر داد و گفت: این حوضچه ها به شکلی حیرت آور توسط دالانهای باریک به هم متصل می شوند.

 

وی ابراز داشت: در برخی از دالان های این غار نیز حشرات ، پرندگان و جانوارنی زیادی بویژه خفاش ،موش و انواع بندپایان (حشرات، عنکبوت، صدپا و سوسک به وفور پیدا می شود.

 

ابطحی با بیان اینکه هنوز ابعاد وسیعتر و رازهایی دیگری در این اثر شگفت انگیز وجود دارد، گفت: برای پیدایش این شگفتی ها همچنان باید کاوش های عمیق تر و بیشتری به لحاظ اکوسیستمی، بیولوژیکی و حتی مطالعات معدنی بر روی آن انجام شود.

 

وی با بیان اینکه این غار به لحاظ قرار گرفتن در فاصله حدود سه کیلومتر از روستای ده شیخ و هشت کیلومتری از جاده اصلی یاسوج - اصفهان و مشرف بودن بر رودخانه زیبا و پرآب بشار ، امکان ایجاد بسیاری از زیرساخت های لازم را برای تبدیل شدن به یک اثر توریستی دارد.

 

 

انتهای پیام /

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا