نظرخواهی

آیا ازعملکرد محمد بهرامی در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

22. آذر 1404 - 10:03
حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا مقتدر در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» به تبیین جایگاه رفیع زن در اسلام پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا مقتدر در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «چهارفصل» به تبیین جایگاه رفیع زن در اسلام پرداخت و تأکید کرد: زن در نگاه اسلامی، همسان و همسنگر مرد، محور آرامش خانواده و جامعه، و سرباز جبهه فرهنگی در مسیر تمدنسازی مهدوی است.

چهارفصل: در آستانه میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان «روز زن»، جایگاه زن در اسلام را چگونه تبیین می‌کنید؟

حجت‌الاسلام مقتدر: ابتدا این روز فرخنده را به محضر بقیه‌الله الاعظم(عج) و همه بانوان گرامی، به ویژه مادران و همسران شهیدان، تبریک عرض می‌کنم. جایگاه زن در اسلام، نه بر اساس برداشت‌های سطحی و متأثر از فرهنگ‌های بیگانه، بلکه بر پایه آیات صریح قرآن و سیره عملی اهل بیت(ع) تعریف شده است. خداوند در آیه ۳۵ سوره احزاب به صراحت می‌فرماید: «إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ... أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَهً وَأَجْرًا عَظِیمًا». این آیه، زن و مرد مؤمن را در تمام فضیلت‌ها شریک و همسان معرفی می‌کند و هیچ تمایزی در مسیر کسب مغفرت و اجر عظیم الهی قائل نمی‌شود. این نگاه، کاملاً در تقابل با نگاه ابزاری و مصرفی غرب به زن است که او را به کالایی برای خدمت به اربابان سرمایه تبدیل کرده است.

چهارفصل:  با این وجود، برخی شبهات درباره تفاوت‌های تکوینی زن و مرد در اسلام مطرح می‌شود؛ مانند بحث «نقصان عقل». پاسخ شما به این شبهات چیست؟

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد: متأسفانه برخی عبارات فقهی یا روایی، بدون توجه به بستر فلسفی و انسان‌شناختی اسلام، به صورت گزینشی و جهت‌دار تفسیر می‌شوند. وقتی از «نقصان عقل» در برخی روایات سخن می‌گوییم، مراد هرگز کمبود خردورزی یا توانایی مدیریت نیست. بلکه اشاره به این حقیقت تکوینی دارد که در خلقت زن، عواطف و احساسات سهم بیشتری دارد و این یک امتیاز بزرگ است. خداوند حکیم، زن را کانون «مودت و رحمت» قرار داده است. همان‌طور که در آیه ۲۱ سوره روم می‌فرماید: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّهً وَرَحْمَهً». این آرامش‌بخشی و پیوندآفرینی، محصول همان احساسات عمیق و عطوفت ذاتی زن است. مرد که غلبه با عقلانیت اوست، در کنار زن که محور مودت است، یک مجموعه کامل انسانی را شکل می‌دهند. این تفاوت، نه برای برتری، بلکه برای تکمیل و تعادل است.

چهارفصل:  آیا این جایگاه رفیع در قرآن و سیره معصومین(ع) مصداق عینی و تاریخی دارد؟

حجت‌الاسلام مقتدر: قطعاً. قرآن کریم با معرفی الگوهای بی‌نظیر زن، عظمت این جایگاه را به تصویر می‌کشد. حضرت مریم(س) به عنوان نماد عبادت، پاکدامنی و مورد عنایت ویژه وحی قرار گرفتن. حضرت آسیه(س) همسر فرعون، به عنوان اسوه مقاومت و ایمان در کاخ طاغوت. مادر موسی(ع) که با الهام الهی، نوزاد خود را به نیل سپرد و نقشه خدا را عملی کرد. اینها نشان می‌دهد زن می‌تواند در اوج قله‌های معنویت، مقاومت و تدبیر قرار گیرد. در سیره معصومین نیز، حضرت فاطمه زهرا(س) تبلور تمام این کمالات است. پیامبر(ص) می‌فرمایند: «فاطِمَهُ بَضْعَهٌ مِنِّی» و «فاطمه سرور زنان جهانیان است». حضرت علی(ع) نیز می‌فرمایند: «به خدا سوگند، هرگاه به چهره فاطمه(س) می‌نگریستم، همه غم‌ها و اندوه‌هایم زدوده می‌شد». این نشان می‌دهد زن فاطمی، نه تنها محور آرامش خانواده، که الگوی جامعه آرمانی اسلام است.

چهارفصل: با توجه به هجمه‌های فرهنگی دشمن، نقش زن در جامعه امروز و در مسیر تمدن‌سازی مهدوی چگونه تعریف می‌شود؟

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد:  زن مسلمان امروز در خط مقدم نبرد نرم و جهاد تبیین قرار دارد. می‌توان نقش‌های او را در سه محور خلاصه کرد:

اول: سرباز جبهه فرهنگی. دشمن با ابزار رسانه، شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوا، به دنبال تخریب هویت زن مسلمان و ترویج الگوی زندگی غربی است. زن آگاه و بصیر، با «جهاد تبیین» می‌تواند حقایق نورانی اسلام را با زبان روز و مؤثر منتشر کند.

دوم: ستون خانواده. خانواده، بنیادترین واحد جامعه مهدوی است. زن با تربیت نسل مومن، عاقل و انقلابی، عملاً در حال ساختن آینده جامعه است. تربیت فرزندی مانند حضرت قاسم(ع) یا حضرت رقیه(س)، نمونه اعلای این نقش است.

سوم: شریک فعال در عرصه‌های اجتماعی. اسلام هیچ‌گاه زن را از حضور در عرصه‌های علمی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی منع نکرده است. تاریخ اسلام پر است از بانوان عالمه، راوی حدیث، تاجر و حتی شرکت‌کننده در میدان جنگ برای درمان مجروحان. زن امروز باید با حفظ حریم‌های اسلامی، در ساختن جامعه پیشرو و عدالت‌محور مشارکت کند. در روایات مربوط به عصر ظهور نیز، از زنان به عنوان یاران ویژه و فداکار امام زمان(عج) یاد شده است.

چهارفصل:  شما از مفهوم «اتحاد مقدس» سخن گفتید. این اتحاد دقیقاً چیست و نقش زن در تحقق آن چیست؟

حجت‌الاسلام مقتدر: اتحاد مقدس، همبستگی و انسجامی است که حول محور ولایت و بر اساس ارزش‌های فاطمی شکل می‌گیرد. این اتحاد، از خانواده آغاز می‌شود. خانواده‌ای که در آن، زن به عنوان «قلب خانواده» مورد تکریم و حمایت قرار گیرد، و در مقابل، زن نیز با آگاهی و بصیرت، فضای خانواده را آکنده از محبت، معنویت و پایبندی به ارزش‌ها کند. این خانواده، سلول بنیادین جامعه مهدوی خواهد بود. سپس این وحدت به سطح جامعه و امت اسلامی تسری پیدا می‌کند. زن با نقش پیونددهندگی ذاتی خود، می‌تواند این شبکه وحدت‌بخش را تقویت کند. امروز دشمن دقیقاً با هدف گسستن این اتحاد، به تضعیف جایگاه مادر و خانواده حمله می‌کند. زیرا می‌داند اگر پایه خانواده سست شود، جامعه فروخواهد ریخت.

چهارفصل: وظیفه بانوان در قبال این هجمه‌های گسترده فرهنگی علیه جایگاه زن چیست؟

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد:  وظیفه اصلی، تقویت بصیرت و آگاهی است. بانوان باید با مطالعه منابع اصیل دینی و تحلیل عمیق شرایط زمانه، به سلاح علم و بینش مجهز شوند. سپس وارد عرصه «جهاد تبیین» شوند. جهاد تبیین تنها سخنرانی نیست؛ بلکه می‌تواند در قالب تولید محتوا، نویسندگی، فعالیت در فضای مجازی، تربیت فرزند، و حتی سبک زندگی اسلامی باشد. وقتی یک زن مسلمان با حجاب و وقار خود، در عین برخورداری از مدارج علمی و اجتماعی حاضر می‌شود، خود یک بیانیه عملی و قوی علیه تبلیغات دشمن است. الگوی فاطمی، ترکیبی از لطافت و صلابت، محبت و بصیرت، عاطفه و مقاومت است. این الگو باید در زندگی فردی و اجتماعی ما تجسم یابد.

چهارفصل: عفاف و حجاب در این مسیر چه جایگاهی دارند؟

حجت‌الاسلام مقتدر: عفاف، یک فضیلت درونی و یک سپر دفاعی برای شخصیت و کرامت زن است. حجاب، تجلی بیرونی و نماد این عفاف است. متأسفانه گاهی بحث به صورت معکوس مطرح می‌شود. جامعه باید ابتدا به دنبال تقویت روحیه عفاف و حیا باشد. این امر با آموزش، فرهنگ‌سازی و «جهاد تبیین» ممکن می‌شود. وقتی ارزش‌های عفاف و حجاب به درستی تبیین شود، زنان آن را نه به عنوان یک محدودیت، بلکه به عنوان یک آزادی بخشی از قید و بندهای شیء‌انگاری و یک منبع عزت و امنیت می‌پذیرند. زن عفیف و با حجاب، محور حفظ هویت، سلامت اخلاقی و استحکام نهاد خانواده در جامعه اسلامی است.

چهارفصل:  به عنوان سئوال پایانی، اگر بخواهید یک پیام کلیدی به بانوان ایرانی در این مناسبت بدهید، آن چیست؟

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد: پیام بنده این است: شما وارثان حضرت زهرا(س) هستید. امروز رسالت شما، بسیار سنگین‌تر و درخشان‌تر از گذشته است. شما در میدانی قرار دارید که هم باید کانون گرم خانواده باشید، هم در عرصه‌های علمی و اجتماعی پیشرو، و هم سربازان خط مقدم دفاع از ارزش‌ها در فضای مجازی و واقعی. این ممکن نیست مگر با اتکا به خدا، توسل به اهل بیت(ع) و پیروی از رهنمودهای رهبر حکیم انقلاب. بدانید که جامعه مهدوی، با دستان پرتوان و قلوب آگاه شما زنان ساخته خواهد شد. همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند: «زن مسلمان ایرانی، امروز اسوه مقاومت و پیشرفت است». از خداوند متعال می‌خواهیم همه ما را به ویژه بانوان گرامی را، به نور معرفت حضرت فاطمه زهرا(س) روشن کند. امیدواریم با الگوگیری از ایشان، خانواده‌های فاطمی و جامعه مهدوی شکل بگیرد. به برکت چادر حضرت زهرا(س)، این ملت از هر گزندی در امان بماند و با حفظ وحدت حول محور ولایت، شاهد ظهور منجی عالم بشریت باشیم، والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

انتهای خبر/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی