نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

16. فروردين 1400 - 10:10
متاسفانه در سال های اخیر با افزایش روز افزودن شوتی های هیزم در استان کهگیلویه وبویراحمد رو به رو هستیم که این موضوع می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به اکوسیستم جنگل های کوه دنا وارد کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری چهارفصل؛ به نقل از صبح زاگرس  کمتر کسی است که نام شوتی را تا به حال نشنیده باشد، خودرو های که با سرعت سرسام آور در جاده های ترانزیتی استان جولان می دهند و سالانه نیز باعث تصادفات منجر به فوت زیادی در محور های مواصلاتی استان کهگیلویه وبویراحمد می شوند.

کسانی که به دلیل نیاز به نان شب این همه دردسر و مخاطرات جاده ای را به جان می پذیرند تا ره صد ساله را یک شبه طی کنند.

این بار خبری از شوتی ها با بار کالای قاچاق نیست این بار موضوع درختان کهنسال دنا هستند که  قربانی این افراد می شوند و در چند سال اخیر نیز پای شوتی ها به جنگلهای زیبای بلوط کوه دنا  رسید است. اکنون به دست دلالان به دیگر استانها قاچاق می شوند.

کهگیلویه و بویراحمد استانی چهار فصل با ۵۵۲ هزار هکتار مرتع و ۸۰۰ هزار هکتار جنگل در جنوب غربی ایران که در واقع ۲۰ درصد جنگل‌های زاگرس در این استان چهارفصل قرار دارد.

همان گونه که در تصاویر مشاهده می کنید انبوهی از درختان بلوط روستای احمد غریب بخش پاتاوه از توابع شهرستان دنا توسط قاچاقچیان قطع شده اند.در ختانی که سال های سال مهمان زاگرس نشینان بوده اند و امروز از آنها فقط این تنه های برده شده به جای مانده است.
 

 اگر قطع درختان در این منطقه به همین منوال پیش برود در چند سال آینده خطر بزرگی طبیعت زیبای این منطقه را تهدید می کند. ساکنین این منطقه از بخش پاتاوه شهرستان دنا از مسئولین مربوطه  برخود قاطعانه به این قاتلین طبیعت را خواستار هستند تا درس عبرتی برای افرادی شود که زیبایی های جنگل های بلوط دنا را تهدید می کنند.

 

درختان بلوط ها سرمایه های سبز برای مردم هستند و همه ما موظف هستیم این سرمایه ملی را برای نسل های آینده مراقبت و نگهداری کنیم.

 

قطع درختان می تواند صدمات جبران ناپذیری را بر پیکره طبیعت وارد کنند از جمله باعث افزایش آلودگی هوا، وقوع سیل، لغزش زمین، گرد و غبار و واردکردن آسیب های زیانباری به اقتصاد و از بین رفتن گونه های جانواری و کاهش تنوع زیستی می شود.

امروز اما این میراث کهن که سالها بر سر مردمان زاگرس سایه گسترانیده، در آتش می سوزد یا بریده شده و شبانه به دیگر استانها قاچاق می شود که این امر تبعات اقتصادی سنگینی را برای منطقه به همراه دارد.

تصاویر تکمیلی در زیر آمده است؛

 

 
 
 
پ
 
 

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی