نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

22. آذر 1396 - 14:22
نخستین همایش ملی تبیین حقوق شهروندی و ابعاد آن از منظر فقه، حقوق و علوم انسانی با حضور استاندار کهگیلویه وبویراحمد، نماینده ولی فقیه در استان، جمعی از مسئولان کشوری، استانی و دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ نخستین همایش ملی "تبیین حقوق شهروندی و ابعاد آن از منظر فقه، حقوق و علوم انسانی" با حضور استاندار کهگیلویه وبویراحمد، نماینده ولی فقیه در استان، جمعی از مسئولان کشوری، استانی و دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج برگزار شد.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد در این آیین، اظهار داشت: نهادهای بین المللی تلاش می کنند در راستای گسترش اندیشه حقوق شهروندی برنامه ریزی های لازم را پیش بینی کنند.

وی با تاکید بر اینکه، دولت ها در راستای تبیین و اجرای حقوق شهروندی برنامه های مختلفی ارائه می دهند، عنوان کرد: از دیدگاه آیین اسلام و آموزه های دینی ما همچون سایر ادیان و نهادهای بین المللی حقوق شهروندی بسیار حائز اهمیت است.

احمدی با بیان اینکه، حقوق شهروندی را از دو منظر نظری و عملی باید مورد ارزیابی قرار داد، تصریح کرد: باید بررسی شود که به چه میزان موفق بوده ایم که با تاسی از آموزه های دینی حقوق شهروندی و حقوق بشر را در جامعه اجرا کنیم.

استاندار با اشاره به اینکه، باید از دو زاویه مصادیق و الزامات حقوق شهروندی را بررسی کرد، اظهار داشت: یکی از مصادیق حقوق شهروندی مبحث دادرسی عادلانه است که در مضامین دین اسلام توجه ویژه ای به عدل و احقاق حقوق مردم به ویژه توده محروم مردم شده که برکسی پوشیده نیست.

وی تصریح کرد: باید بررسی کرد که آیا نظام سیاسی ما نه در ایران بلکه در دولت های اسلامی یا دولت هایی که به نام نظام های جمهوری اسلامی حکومت می کنند، چقدر توانستیم یک آیین دادرسی استقرار دهیم که بتواند حقوق اولیه انسان ها را دنبال و پیاده کند.

استانداربا بیان اینکه به عنوان مثال یکی از مصادیق اجرایی حقوق شهروندی اطاله دادرسی است، افزود: مردم انتظار دارند کرامت انسانی آنها در محاکم قضایی رعایت شود.

احمدی با اشاره به اینکه، برای اجرایی کردن حقوق شهروندی نباید دستوری عمل کرد بلکه باید در جامعه نهادینه سازی شود، ابراز داشت: حقوق اولیه زیستی که روانشناشان بر روی آن اشاره دارند مثل بهره مندی از حق مسکن، حق آموزش، حق شغل و سایر حقوق بسیار حائز اهمیت است.

به گفته وی، تمدن سازی بدون توجه به حقوق شهروندی امکان پذیر نیست و کسی نمی تواند مدعی رعایت حقوق شهروندی باشد ولی مسکن استاندارد برای زندگی مردم خود احداث نکند.

احمدی ابراز داشت: آموزش برای همسان سازی تفکر انسان ها ضروری است و اگر انسان ها با شیوه های نوین دسترسی به اطلاعات آشنا نباشند، نمونه ای از عدم رعایت حقوق شهروندی است.

وی تصریح کرد: یکی از حقوق شهروندی ما این است که به انسان ها آموزش دهیم و هر یک دهه یکبار سیستم های آموزشی را به روز کنیم.

احمدی گفت: در حال حاضر تعریف یونسکو از انسان باسواد با دو دهه گذشته کاملا متفاوت است و اکنون انسان باسواد کسی نیست که تنها خواندن و نوشتن را بلد باشد.

استاندار با بیان اینکه، یکی از مولفه ها دسترسی افراد به فضای مجازی است، گفت: اگر توانستیم بستری را فراهم کنیم که مردم به آموزش های نوین دسترسی پیدا کنند، حقوق شهروندی را در زمینه مسائل آموزشی رعایت کرده ایم.

وی با تاکید براینکه، توزیع نابرابر منابع به طور قطع مشکل ساز است، عنوان کرد: از دیدگاه تئوریسین های توسعه محور توسعه انسان سالم است.

احمدی تصریح کرد: اگر سیستمی ایجاد شد که میزان دسترسی افراد در شهرستان ها با مرکز کشور تفاوتی نداشته باشد آنجا موفق عمل کرده ایم.

استاندار با بیان اینکه، اگر توانستیم در حوزه های عملی و نظری ساز و کاری را فراهم کنیم به حقوق شهروندی توجه کرده ایم، افزود: حفظ ثروت های ملی از مصادیق بارز حقوق شهروندی است. 

وی با تاکید بر اینکه، یکی از الزامات رعایت حقوق شهروندی تقویت سرمایه های اجتماعی است، گفت: در جامعه ای که تحکیم مناسبات مردم با دولت و دولت با مردم نباشد فقط شهروندی را در دستورالعمل ها و بخشنامه ها دنبال کرده ایم.

احمدی گفت: اگر حقوق شهروندی را در بعد سرمایه اجتماعی دنبال کردیم طبیعی است آرام آرام به سمت ایفا و تحقق حقوق شهروندی اقدام کرده ایم.

استاندار با تاکید بر اینکه، دولت و نظام در راستای تحقق حقوق شهروندی عمل کرده است، افزود: برنامه های دولت در این حوزه در حال اجراء است.

وی با بیان اینکه، یارانه منابع عظیمی بوده که در طول سال ها هزینه شده است، گفت: بخشی از عملکرد آن در حوزه ها توفیق حاصل کرده و در بخشی با عدم موفقیت رو به رو بوده است.

احمدی با بیان اینکه، هدف اصلی از اقدامات ارتقاء رفاه اجتماعی است، اظهار داشت: فرصت برای رفع مشکلات اقشار کم درآمد همیشه بوده است وباید مسیر را دنبال کنیم، هرچند بسیار هزینه بر و حساس است و دولت باید تلاش کند تا محقق شود.

احمدی گفت: رویکرد رئیس جمهور این بوده است که به دنبال احقاق حقوق مردم باشیم و زمانی می توانیم دم از حقوق شهروندی بزنیم که همان اندازه که انتظار داریم دولت حقوق مردم را رعایت کند و مردم به حقوق یکدیگر احترام بگذارند.

وی تصریح کرد: رعایت قانونمداری در جامعه یک ضرورت اجتاب ناپذیر است اگر یک شهروند خوب هستیم نباید اجازه دهیم فرصت ها به دست کسانی بیافتد که شایستگی لازم را ندارند.

احمدی افزود: باید فرصت اجتماعی را به دست کسانی دهیم که باورهای درستی دارند و امید است این مفهوم از آموزهای دینی و عرفی را فراگیریم و به شکل واقعی به حقوق شهروندی احترام بگذاریم.

وی با بیان اینکه در خصوص حقوق شهروندی گام های مطلوبی برداشته شده است، گفت: البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی نماینده مردم استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این همایش اظهار داشت: حقوق شهروندب ترکیبی از تعهدها، امتیازها و مسئولیت ها است.

وی تصریح کرد: هر انسان اجتماعی می تواند مصداق مفهوم حقوق شهروندی باشد.

آیت الله ملک حسینی بیان کرد: حقوق شهروندی تنها به معنای امتیازات نیست بلکه باید تکالیف افراد نیز در آن تشریح شود.

وی گفت: تکلیف همگان در برابر حقوق دیگران در فقه شیعی برای ما تعریف شده است.

آیت الله ملک حسینی با تاکید بر اینکه به عنوان یک شیعه باید آموزه های مکتب تشیع در همه رفتارهای مان بروز پیدا کند، اظهار داشت: براساس آموزه های دینی ما باید تخصص افراد ملاک نظر باشد.

وی بیان کرد: جامعه که باندبازی و تبعیض بر آن حاکم باشد اجتماع مطلوبی نیست تنها عده ای از افراد در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

آیت الله ملک حسینی تصریح کرد: تمدن واقعی باید بر محورهای الهی، اجتماعی و اقتصادی حاکم باشد.

وی افزود: توجه به بحث سردسیری و گرمسیری در بعضی از محافل تنها موجب ایجاد نفاق و دشمنی در جامعه می شود و این مسئله نشان دهنده عدم رعایت حقوق شهروندی در یک جامعه است.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی