نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

8. مهر 1396 - 0:50
پلنگ برفی از فهرست جانوران در خطر انقراض دنیا خارج شد. اکنون بشر می تواند با خیالی آسوده تر شکوه این گربه ی زیبا را به نظاره بنیشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ پلنگ برفی گربه‌سانی است که در کوه‌های مرتفع آسیای میانه، هیمالیا و تبت زندگی می‌کند.

 

این حیوان در گذشته در یک گروه مخصوص به خود به نام اونسیا طبقه‌بندی می‌شد اما بر اساس مطالعات ژنتیکی جدید در گروه گربه‌سانان بزرگ قرار گرفته است و با اینکه از نظر ظاهری به پلنگ شباهت بیشتری دارد اما نزدیکترین خویشاوند آن ببر است.

 

پلنگ برفی معمولاً در ارتفاع  سه هزار تا 4500 متری زندگی می کنند اما گاهی در هیمالیابه ارتفاع بالای 5500 متر هم می‌روند و در بخش‌های شمالی زیستگاه خود در ارتفاع 600 تا 1500 متری هم مشاهده شده‌اند.

 

پلنگ برفی از سال 1972 (1351) در لیست حیوانات در معرض انقراض قرار داشته است، اما اکنون دریچه امیدی به روی این گربه‌های کوهستان گشوده شده است. پس از سه سال ارزیابی نرخ کاهش جمعیت، اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) وضعیت پلنگ برفی را به «آسیب پذیر» ارتقاء داده است.

 

پلنگ برفی از فهرست جانوران در خطر انقراض دنیا خارج شد. اکنون بشر می تواند با خیالی آسوده تر شکوه این گربه ی زیبا را به نظاره بنیشند.

پلنگی برفی اینک با جمعیتی بالغ بر چهار هزار قلاده، در 12 کشور دنیا ( در افغانستان یک صد و در پاکستان دویست قلاده) و مساحتی بیش از هفتصد و 50 هزار کیلومتر مربع پراکنش دارد. 

فیلم زیر هم اشاره به پلنگ برفی در کوههای دنا دارد که از خطر مرگ نجات می یابد:

 

برچسب‌ها: 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی