نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

27. اسفند 1395 - 22:31
روستای شامبراکان در فاصله 45 کیلومتری شمال شهرستان گچساران واقع در استان کهگیلویه وبویراحمد و در دامنه ارتفاعات و تپه ماهورها واقع شده است.

به گزارش پایگاه خبری چهارفصل، قلعه شامبراکان این قلعه در فاصله 45 کیلومتری شمال شهرستان گچساران واقع در استان کهگیلویه وبویراحمد و در دامنه ارتفاعات و تپه ماهورها واقع شده که با استفاده از مصالح گچ و سنگ در دو طبقه ساخته شده است.

این بنا بر روی تپه ای در کنار جاده ترانزیتی شیراز به گچساران و در 20 کیلومتری شهر باشت قرار دارد که مربوط به دوره اسلامی میانه است و طبق مطالعات صورت گرفته یک بنای شاه نشین محسوب می شود. ابعاد این قلعه 20*20 متر است و دارای حیاط مرکزی بوده که طبقه اول محل زندگی خدمه و طبقه دوم محل خان نشین بوده است.

قلعه تاریخی "شامبراکان"،بنای باشکوه عهد قاجار شهرستان گچساران مرمت و بازسازی شد. قلعه دوطبقه شامبراکان در شهرستان گچساران عظمت خواصی را دارد.

این قلعه که بر روی تپه ای مشرف به روستای شامبراکان قرار دارد، دارای پلانی مستطیل شکل با قرینه و قوس های جناغی است و با مصالح بومی بنا شده است.

سبک سازی پشت بام، کف سازی، آجر فرش حیاط، استحکام بخشی جزرهای بدنه و پی بنا ازجمله زیبایی های خواصی بشمار می رود.

شامبراکان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است که در نزدیکی تلاقی محوطه آبگیر سد مخزنی کوثر با رودخانه نازمکان، روستای زیبای شامبراکان با معماری پلکانی، قلعه ای از روزگار قاجاریه بر باغات و زمین های کشاورزی خودنمایی می کند.

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی