نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

23. بهمن 1395 - 8:27
در جست‌وجوی اخبار و تحلیل‌ها، به نکات ویژه‌ای برمی‌خورند که کمتر مورد توجه تحلیل‌گران و مخاطبین قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری چهارفصل، در کنار اخبار آشکار و تحلیل‌های روزمره در دنیای بین‌الملل، اخباری در لابه‌لای فضای سایبری وجود دارد که یا دیده نمی‌شود و یا کمتر موردتوجه نخبگان، تحلیل‌گران و مخاطبین قرار می‌گیرد؛ با استفاده از رصد و منابع خاص، اخبار ویژه دنیای بین‌الملل را برای مخاطبین عرضه می‌کند.

*******

** نگرانی جدی از تعمیق اختلافات میان یهودیان اسراییل و آمریکا

باوجود وعده‌های ترامپ مبنی بر محکم‌تر کردن روابط با اسراییل، باید سیاست ترامپ در محکوم کردن سخنان تنفرآمیز و تحریک‌آمیز را (که در شعارهای خاص معمولاً بر ضد یهودی است)، شکست‌خورده دانست و این مسئله احتمالاً از نقاط نزاع در روابط بین جامعه یهودیان آمریکا و اسراییل خواهد شد.

نگرانی‌های یهودیان آمریکا در مورد افزایش بیگانه‌هراسی و سخنان تنفرآمیز که همراه با رشد زودگذر ترامپ در حال افزایش است، منطقی به نظر می‌رسد. به‌طور مثال در آستانه انتخابات، ستاد انتخاباتی ترامپ تبلیغی را منتشر می‌سازد که در آن سه نفر از یهودیان قدرتمند به نمایش گذاشته می‌شوند و از تعبیرات ضد یهودی در آن استفاده می‌گردد.

کمی بعد از اعلام پیروزی ترامپ، وی آقای "استیو بانون" (Steve Bannon) رئیس ستاد انتخاباتی خود و نویسنده سابق برایت بار (Breitbart News) که به خاطر مقالات نفی‌کننده اصلاحات سیاسی معروف است را به‌عنوان استراتژیست ارشد کابینه خود منصوب کرد.

اگرچه معلوم نیست که آیا ترامپ و استراتژیست ارشد وی، شخصاً به باورهای ضد یهودی اعتقاد دارند یا خیر اما جالب است که هیچ‌یک از آن‌ها احساسات ضد یهودی را حتی باوجود رویکردهای خشونت‌آمیز محکوم نکرده‌اند. برخی تلاش کرده‌اند تا با تأکید بر بیانیه‌های طرفدارانه از اسراییل که از طرف ستاد انتخاباتی ترامپ منتشر شد نگرانی‌های جامعه یهودیان آمریکا را تقلیل دهند.

همچنین شکاف قابل‌توجهی بین یهودیان آمریکا و اسراییل در گرایش‌های مربوط به سیاست وجود دارد. بنا بر نظرسنجی هفتگی سال 2013، 49 درصد یهودیان آمریکا خود را لیبرال معرفی کرده‌اند درحالی‌که تنها 8 درصد یهودیان اسراییل خود را لیبرال توصیف نموده‌اند. البته این اختلاف در سال‌های ریاست اوباما افزایش یافته است. درنهایت اختلاف اوباما با نخست‌وزیر نتانیاهو در مورد تحولات منطقه و توافق هسته‌ای ایران و 5+1 باعث شد که اکثر یهودیان آمریکا و اسراییل دغدغه‌ها و مسائل خود را در تضاد با یکدیگر ببینند.

افزایش سخنان تنفرآمیز و تحریک‌آمیز در قبال بیگانگان و اقلیت‌ها پس از پیروزی ترامپ، می‌تواند فاصله بین یهودیان آمریکا و دولت آینده را گسترش دهد.

** راهبرد گام به گام آمریکا در تشدید اقدامات علیه ایران در دوره ترامپ

- نخست آنکه ایالات‌متحده باید دو ناو گروه در شمال اقیانوس هند مستقر نماید. چراکه نیروی دریایی ایالات‌متحده از اقیانوس هند می‌تواند ایران را مورد هدف قرار دهد این موضوع، عملیات نظامی را منتفی نمی‌کند، اما به دیپلماسی اعتبار می‌بخشد.

- دوم آنکه کافی است تا با اعمال تحریم‌های تدریجی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مانع از حضور آن‌ها در منطقه خاورمیانه شوند.

- سوم آنکه ایالات‌متحده باید از مردم ایران حمایت کند. فعالان خارجی و جنبش‌های سیاسی را باید فراموش کرد و در عوض بایستی احزاب چپ اروپا و همچنین احزاب سبز را ترغیب نمود تا از اتحادیه‌های صنفی مستقل در ایران حمایت و پشتیبانی کنند.

نتیجتاً هرچه دولت ایران مجبور شود به کارکنان خود حقوق و دستمزد بیشتری پرداخت کند، پول کمتری باقی می‌ماند تا در صنعت هسته‌ای و برنامه‌های موشک‌های بالستیک مورداستفاده قرار گیرد.

- چهارم؛ وقت آن رسیده است تا صدای آمریکا (VOA) هوشمندانه مورداستفاده قرار گیرد. شبکه دولتی ایالات‌متحده (VOA) باید به‌طور کامل بر موضوعاتی تمرکز نماید که صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مجوز پرداختن به آن‌ها را ندارد.

این شبکه با پوشش این اخبار، می‌تواند به نحو گسترده مخاطب‌سازی نماید؛ بنابراین، باید اجازه داد تا VOA به افشای حساب‌های بانکی و فساد اقتصادی در ایران بپردازد؛ به‌نحوی‌که 80 میلیون شهروند ایرانی بتوانند از این افشاگری‌ها آگاهی یابند و نتیجتاً نسبت به حاکمیت خود دچار بی‌اعتمادی و یأس شوند.

- پنجم؛ ایالات‌متحده باید تهران را متعهد به مفاد برجام نگاه دارد.

- ششم؛ ایالات‌متحده چه دوستدار برجام باشد و چه اینکه از آن بی زار باشد، زمان در حال گذر است و به پایان خود نزدیک می‌شود؛ بنابراین وقت آن رسیده است تا ایالات‌متحده، اهرم‌های فشار برای آینده ایجاد نماید. زمانی که برجام انقضا یابد، محدودیت‌ها مرتفع خواهد شد و ایران با توافق هسته‌ای در مقیاس صنعتی و با منابع عظیم مالی به حال خود رها می‌شود.

** چه گروهی، روابط کردها ـ انگلستان را تأمین مالی می‌کند؟

ابرشرکت Kar Group در سازماندهی و تأمین مالی بازدید نمایندگان پارلمان انگلستان از اربیل در ماه نوامبر گذشته، مداخله مستقیم داشت.

این نمایندگان، به رهبری Graham Jones، با نخست وزیر نچیروان بارزانی و مقامات ارشد پیشمرگه، دیدار کردند.

Kar Group که در بخش نفتی، لجستیک و امنیت، صاحب نفع است، توسط باز کریم (Baz Karim) اداره می‌شود. وی مدعی است که هیچ رابط سیاسی در اختیار ندارد. باز کریم ریاست عشیره برزنجی را برعهده دارد؛ این عشیره از خانواده‌های بزرگ تاجر سلیمانیه هستند که مدت چند دهه است به خانواده‌های بارزانی و طالبانی نزدیک هستند. محمود برزنجی، پدر بزرگ وی، در زمان جنگ جهانی اول و در دوران حاکمیت انگلیس‌ها، رهبر کردهای عراقی بود.

** دوحه و کمک رسانه‌ای به شورشیان سوریه

اپوزیسیون سوریه همچنان از پشتیبانی دوحه برخوردار است؛ دوحه در صدد است تا یک شبکه ماهواره ای جدید را که از لندن اداره می‌شود، راه‌اندازی کند.

شرکت رسانه‌ای قطری فضاءات (Fadaat Media) که به امیر قطر تمیم بن حمد آل‌ثانی، نزدیک است، یک زیرمجموعه جدید سوری را با عنوان سورین تی‌وی (Syrian TV) در 22 دسامبر در انگلستان، راه‌اندازی کرد؛ دقیقاً در همان روزی که نظام سوریه اعلان کرد که به صورت کامل حلب را آزاد کرده است.

فضاءات که نشریه آنلاین العربی الجدید را در سال 2014 در لندن راه‌اندازی کرد، با راهنمایی‌های "عزمی بشاره(Azim Bishara)" ، بنیانگذاری شد؛ بشاره یکی از اعضای فلسطینی کنِست بود که اکنون در قطر زندگی می‌کند. بشاره که به امیر قطر مشاوره می‌دهد، به خوبی از اوضاع سوریه مطلع است و در بنیانگذاری ائتلاف ملی سوریه دخالت داشته است.

** آسیب پذیری زیر ساخت‌های عربستان در جنگ علیه یمن

حمله موشکی نیروهای انصارالله یمن به نیروگاه برق در نجران واقع در جنوب عربستان، بیانگر آن است که دخالت نظامی عربستان در یمن می‌تواند به‌منزله تهدیدی بالقوه برای حوزه نفتی این کشور باشد. هرچند تأسیسات نفتی شرکت آرامکو همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند، اما حملات موشکی به زیرساخت‌های عربستان ثابت می‌کند که این کشور درواقع، بسیار آسیب‌پذیر است.

قابل‌توجه اینکه، دخالت نظامی عربستان در جنگ داخلی یمن، با افزایش هزینه‌های امنیتی، فشار مضاعفی را بر اقتصاد این کشور وارد ساخت به‌طوری‌که طبق گزارش موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم، عربستان سعودی در سال 2015 بخش قابل‌توجهی از تولید ناخالص داخلی خود (حدود 13.7%) را به بودجه نظامی اختصاص داده بود. این در حالی است که ریاض با افزایش 5.3 میلیارد دلاری در هزینه‌های نظامی و امنیتی خود به دلیل عملیات نظامی در یمن، رکورد بی‌سابقه‌ای را برجای گذاشته است. نتیجه اینکه، عملیات نظامی عربستان سعودی در یمن، خطرات پنهانی را در حوزه نفتی با خود به همراه دارد ازجمله آسیب‌پذیری زیرساخت‌های نفتی و به دنبال آن فشار وارده بر حوزه مالی و بودجه‌ای این کشور به دلیل افزایش هزینه‌های نظامی و امنیتی.

** نگرانی بلژیک از ترویج وهابیت در این کشور و اروپا توسط سعودی

یک مرکز دیده بان تهدید تروریسم در بلژیک نگرانی خود را از انتشار اسلام بنیادگرا مورد حمایت سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس از طریق تأسیس مساجد وابسته به خود در این کشور اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، ائمه جماعات در بلژیک و اروپا از سوی سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس مورد حمایت مالی قرار گرفته تا مکتب افراطی وهابیت را در اروپا ترویج کند.

** هک مرکز فرماندهی و کنترل قوای مسلح قطر

بنابر اخبار منابع اطلاعاتی، کارشناسان غربی و مقامات ارشد نظامی قطر، مطمئن شده‌اند که سیستم‌های کامپیوتری ظاهراً بسیار ایمن "مرکز فرماندهی و کنترل قوای مسلح قطر"، هک شده است. چنانکه در یک حمله سایبری معمول است، رهگیری منشأ حمله دشوار است؛ این ماجرا از این جهت مخفی نگاه داشته شده است زیرا مرکز فرماندهی و کنترل قطری، محور هماهنگی همه عملیات‌های امنیتی قطر است؛ به ویژه عملیات‌هایی که پیش از برگزاری رویدادهای مهم انجام می‌شوند؛ ازجمله جام جهانی سال 2022.

مرکز فرماندهی و کنترل به تازگی با ایجاد یک ایستگاه دریافت تصاویر ماهواره‌ای جدید، تقویت شده بود. در روزهای پس از وقوع این رویداد هکری، مقامات قطری به بخش "دفاع و فضای ایرباس" (Airbus Defence & Space) شکایت کردند.

** دوحه و کمک رسانه‌ای به شورشیان سوریه

به‌رغم دشواری‌های موجود، اپوزیسیون سوریه همچنان از پشتیبانی دوحه برخوردار است؛ دوحه در صدد است تا یک شبکه ماهواره‌ای جدید را که از لندن اداره می‌شود، راه‌اندازی کند.

شرکت رسانه‌ای قطری فضاءات (Fadaat Media)که به امیر قطر تمیم بن حمد آل‌ثانی، نزدیک است، یک زیرمجموعه جدید سوریه را با عنوان سورین تی‌وی (Syrian TV) در 22 دسامبر در انگلستان، راه‌اندازی کرد؛ دقیقاً در همان روزی که رژیم رئیس جمهور بشار الاسد اعلان کرد که به صورت کامل حلب را آزاد کرده است.

فضاءات که نشریه آنلاین العربی الجدید را در سال 2014 در لندن راه‌اندازی کرد، با راهنمایی‌های "عظیم بشاره" (Azim Bishara)، بنیانگذاری شد؛ بشاره یکی از اعضای فلسطینی کنست بود که اکنون در قطر زندگی می‌کند. بشاره که به امیر مشاوره می‌دهد، به خوبی از اوضاع سوریه مطلع است و در بنیانگذاری ائتلاف ملی سوریه دخالت داشت.

فضاءات در انگلستان توسط "عبدالرحمن الشیا" (Abdulrahman Elshayyal)، روزنامه‌نگار پیشین BBC هدایت می‌شود. زیرمجموعه‌های فضاءات در انگلستان توسط شرکت حقوقی لندنی "عرب لایرز نتورک" (Arab Lawyers Network)، به ریاست "صباح المختار" (Sabah Al Mukhtar)، ثبت می‌شوند.

مختار معاون ریاست مرکز عدالت بین‌المللی ژنو (Geneva International Center for Justice) است؛ سازمان مردم نهادی که توسط "هنس کریستوف وان اسپونک" (Hans Christof von Sponeck)، جانشین پیشین دبیر کل سازمان ملل، اداره می‌شود.

اسپونک از سال 1998 تا 2000 برنامه نفت در برابر غذا را هماهنگ می‌کرد./مشرق

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی