نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

19. دى 1395 - 7:25
بخش پاتاوه و در انتهای تنگ برا واقع شده است. بعد از طی ۶۰ کیلومتر از جاده یاسوج به اصفهان و تغییر مسیر به طرف روستای تمنک از توابع بخش پاتاوه و ادامه مسیر به طول ۱۷ کیلومتر زیارتگاه امامزاده بابا حاجی(ع) قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری چهارفصل، مرجع وبلاگ نویسان استان کهگیلویه و بویراحمد حرف ناب نوشت: این بقعه که به (امامزاده حسین (ع)) معروف است، در سر تنگ برائی روستای تمنک واقع شده و به پناهگاه (در گویش محلی کلاه ) امامزاده مشهور است.

این مکان در ارتفاع یک و نیم متری از سطح زمین در دل صخره‌ای بزرگ در صد متری بقعه متبرکه واقع شده و داخل این بقعه مانند یک اتاقک کوچک است و حدود دو الی سه نفر به‌صورت نشسته می‌توانند در آن بنشینند، درب آن مربعی شکل است و از نسل‌ها کسی یاد ندارد و به گونه‌ای هم نیست که بشر در ساخت این مکان دخالت داشته باشد و با زیارت این مکان از نزدیک به‌حقیقت، شگفتی و قدرت خداوند پی خواهیم برد.

 

b0wk_کلاه_بابا_حاجی.jpg

7l6e_باباحاجی.jpg

روایت شده وقتی امامزاده توسط کفار در حال تعقیب بوده‌اند از طرف جنوب به این منطقه پناه آورده‌‌اند، در حال حاضر این امام‌زاده بزرگوار زیارتگاه تعداد بی شماری از مردم استان کهگیلویه وبویراحمد و استان‌های هم‌جوار است.

شجره‌نامه امامزاده باباحاجی(ع)
بنای اولیه این بقعه در گویش محلی «کره بردی» بوده که در سال ۱۳۷۷ (ه.ش) توسط  اهالی روستا عمارتی به ابعاد ۳*۵ متر با سنگ و سیمان بر روی قبر قدیمی آن احداث شد و هم‌اکنون نیز بقعه متبرکه این امامزاده در حال بازسازی است.

vqto_photo_2017-01-09_07-31-10.jpg

با استناد به سند موجود نام این امامزاده امامزاده حسین(ع) است که در ارتباط با شهرت یافتن این امامزاده به امامزاده باباحاجی سند مکتوبی تاکنون به‌دست نیامده است.

فعالیت‌های عمرانی صورت گرفته در بقعه امامزاده
بقعه متبرکه امامزاده باباحاجی چند سالی است که به وسیله اداره اوقاف و کمک‌های مردمی نوسازی شده است و در صورت ایجاد زیر ساخت‌هایی مانند زائر سرا و سرویس‌های بهداشتی و ایجاد کمپین‌های گردشگری در این منطقه خوش آب و هوا می‌توان در جذب گردشگر و ایجاد درآمد نقش بسزایی ایفا کرد.

ik7_8587539362422446896720981455.jpg

قرار گرفتن بقعه متبرکه امامزاده بابا حاجی(ع) در منطقه سردسیری و داشتن آب و هوای سرد در فصول پاییز و زمستان می‌طلبد که دستگاه‌های خدمت‌رسان نسبت به ایجاد کمپین‌های گردشگری اقدام نمایند.

گره‌زدن لباس بر درخت نزدیک به امامزاده جهت طلب حاجت
امامزاده بابا حاجی(ع) به عنوان مکان امنی برای برپایی سیاه چادرها و خانه‌های عشایری با نام محلی «کریکه» در کنار بقعه متبرکه آن به شمار رفته  و استمداد و طلب شفا، دفع بلا و رفع مشکلات از کرامات این امامزاده بزرگوار هست به طوری که مردم از مواجز و کمک‌های این امامزاده بسیار نقل و قول می‌کنند و وجود درختان در نزدیکی این امامزاده که تکه پارچه‌ها و لباس‌هایی برای طلب حاجت به این درختان گره زده شده است، مصداق این مطلب است.

79t7_85875393620719703701647802556.jpg

مناطق دیدنی در اطراف بقعه امامزاده
از مناطق دیدنی در اطراف امامزاده بابا حاجی(ع) را می‌توان منطقه چالل، تنگ سیب، منطقه عشایری تنگ ارزن، تنگ خشک و دشت زیبای گل زردی که محل رویش گل‌های زرد و طبیعی است، اشاره کرد.
 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی