نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

24. بهمن 1394 - 22:17
رئیس‌جمهور با بیان اینکه برجام ۲ به معنای برنامه جامع اقدام مشترک ملی است که باید تدوین شود و همه در کنار هم باشیم، گفت: اکنون وقت گله نیست، همه باید پای صندوق رأی برویم و اگر نرویم شرایط بهتری برای ما رقم نمی‌خورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل،  حجت‌الاسلام حسن روحانی در پنجاه و پنجمین مجمع سالیانه بانک مرکزی که صبح امروز در بانک مرکزی برگزار شد، با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: خوشبختانه عید امسال با دو حادثه مبارک موفقیت و پیروزی ملت بزرگ ایران در مذاکرات هسته‌ای و پایان دادن به دوران ظالمانه تحریم توام شده است.

 

وی ادامه داد: تلاش بسیاری از سوی بدخواهان صورت گرفت تا مردم ما نتوانند در مسیر توسعه و پیشرفت کشور باشند و نگذارند ما در یک فضای رقابتی در اقتصاد حضور پیدا کنیم و نگذارند نسل جوان تحصیلکرده ما که با هزاران زحمت دوران تحصیلات خود را به پایان رسانده‌اند فعالانه در جامعه نقش خود را  ایفا کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: صنعت بانکداری آنقدر اهمیت دارد که در فشار تحریم ملت ایران شاید بدترین فشار به جامعه ما از همین طریق شروع و آغاز شد و در واقع بانک‌ها هم شریان حیات اقتصادی جامعه هستند و هم شریان ارتباطی بین کشور و سایر کشورها از لحاظ پولی، مالی و اقتصادی هستند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بدترین تحریم تاریخی اقتصادی را بر مردم عزیز کشورمان تحمیل کردند که از کشتیرانی گرفته تا بیمه، بانک، ‌تبادل فلزات گرانبها و اسکناس، صنعت پتروشیمی و خودرو  تقریبا همه شریان‌های حیات توسعه‌ای کشور را با مشکل مواجه کردند و ما داشتیم به حدود 50 سال پیش برمی‌گشتیم.

وی با بیان اینکه صنعت بانکداری ما حداقل 55 سال سابقه دارد خاطرنشان کرد: ما را به قبل از 55 سال پیش برگردانند و کار ما با صرافی، اعتماد، تو بمیری و من بمیرم و دعا و صلوات و پول در چمدان افتاد که شرایط سختی را بر کشور ما تحمیل کردند.

روحانی تصریح کرد: بد اندیشانی که در شرایط سخت این مردم به بهانه دور زدن تحریم‌ها پول این ملت را غارت کردند،‌نفت گرفتند و اعلام کردند که ما می‌توانیم آن‌را بفروشیم اما رفتند و نفت را  فروختند اما پول را چه کار کردند که این نشان می‌دهد ملت ما چه شرایط سختی را پشت سر گذاشت.

رئیس جمهور ادامه داد: موفقیتی که مردم ما بدست آوردند من هیچ تردیدی ندارم، تعارف نمی‌کنم و سخنی به اغراق نمی‌گویم، موفقیت این ملت در سایه عنایت حق تعالی بود.

 رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 تاکید کرد: حتی یک کشور هم نیست که بگوید ایران در این مذاکرات سرش کلاه رفته است. حتی کسانی هم که بدخواهان ما هستند و آن رژیم منفوری که علیه ما کار می‌کند همه می‌گویند ایران سر کشورهای 1+5 کلاه گذاشته است. حتی کسانی هم که در آمریکا مخالف این توافق بودند و هستند بر این تاکید دارند که سر ایران کلاه نرفته است.

 

روحانی افزود: در کجای تاریخ می‌بینیم که دیپلمات‌های 6 قدرت جهانی و دیپلمات‌های ما پای یک میز بنشینند و این دیپلمات‌های کشورمان از حقوق ملت دفاع کنند که این مسئله برای ما افتخار و فخر است و در این میان اگر کسی از رفع تحریم خوشحال نباشد باید در ایرانی بودن آن شک کنیم مگر می‌شود یک نفر ایرانی و وطن دوست و عاشق ملت و کشورش باشد و از برداشتن تحریم خوشحال نباشد؟ ولو اینکه شاید چند نفری باشند که در زمان تحریم نفع مالی و مادی می‌بردند که آدم نباید به خاطر نفع مادی صد نفر، 80 میلیون جمعیت را فدا کند و اساسا برداشته شدن تحریم تنها به نفع ملت ایران نیست بلکه به نفع تمام کشورهای دنیا و منطقه و شرکای تجاری ما است.

 

رئیس قوه مجریه ادامه داد: در این فشارها در زمان تحریم کاملا مشخص شد که نقش بانک‌ها بسیار حائز اهمیت است و آن‌ها با تحریم کردن بانک در پی تحریم تمامی عرصه‌ها بودند زیرا تهیه بسیاری از اقلام مورد نیاز کشور از جمله دارو نیازمند جا به جایی پول از طریق بانک‌ها بود که همین موضوع نشان‌دهنده اهمیت ویژه بانک‌ها است.

 

روحانی تاکید کرد: امروز که تحریم‌ها برداشته شده است بانک‌ها باید گذشته را جبران کنند یعنی ما به عنوان دولت و منتخب مردم وظیفه داشتیم که به عهد و پیمان و وظیفه خود عمل کنیم و بنده خدا را شکر می‌کنم آن قولی که در انتخابات به مردم داده شد که همیشه نگران آن قول بودم که تمام توان خود را به کار خواهم گرفت که در کنار چرخش سانتریفیوژها اقتصاد و زندگی مردم هم بچرخد و برای تحقق این مهم تیم مذاکره‌کننده تمام توان خود را به کار گرفت.

 

روحانی افزود: اگر همه چیز برای مردم گشوده شود شما مشاهده خواهید کرد که در این سی ماه بر ما چه گذشت، البته بنده آدم خوش بینی نیستم اما در این مذاکرات به دلایلی از ابتدا خوش بین بودم. از همان روزهای اولیه که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفتم آن‌جا برای نخستین بار کشورهای 1+5 و ایران در سطح وزرای خارجه با یکدیگر ملاقات کردند.

رئیس جمهور تصریح کرد: دنیا به ملت و دولت ما اعتماد کرد، دنیا به این سخن که مردم ما را با فشار، زور و تحمیل نمی‌توان تسلیم کرد به باور رسید، مردم ایستادگی و مقاومت کردند و دنیا هم آن را باور کرد.

 

رئیس جمهور ادامه داد: بحمدلله بهترین سربازان هم به این میدان رفتند تا موفق شویم و اکنون که از دوران تحریم عبور کرده‌ایم و وارد دوران پسابرجام شدیم امروز روزی است که باید برجام 2 یعنی برنامه جامع اقدام مشترک ملی تدوین کنیم و همه هم باید در کنار یکدیگر باشیم.

 

وی ادامه داد: البته الان فضای انتخابات است و شاهد رقابت‌هایی هستیم که البته خود فضای انتخابات یک چیزهایی را به خودی خود می‌طلبد که انشاءالله این دو هفته تبلیغات انتخاباتی به پایان خواهد رسید و مردم پای صندوق‌های رای خواهند رفت و یک انتخابات پر شکوه و شکوهمند را می‌آفرینند.

 

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همه باید پای صندوق‌های رای حاضر شویم زیرا اگر پای صندوق‌های رای حاضر نشویم مطمئنا شرایط بهتری برای ما رقم نمی‌خورد البته همه باید دقت کنند و در میان کاندیداها، افراد اصلح و برتر  را انتخاب کنند،‌ الان در شرایطی که در منطقه شاهد جنگ ، خونریزی و .. هستیم حضور در پای صندوق‌های آرا بسیار مهم و زیباتر و تاثیرگذارتر است و بنده معتقدم برگزاری انتخابات پر شور در کشور تنها بر ملت ما تاثیر نمی‌گذارد بلکه بر روی منطقه و جهان و دید آن‌ها نسبت به جهان تاثیر خواهد گذاشت.

 

وی ادامه داد: آنها وقتی ببینند پس از برجام صف‌های طولانی در پای صندوق‌های رای ایجاد شده است واقعا صحنه‌های زیبا و قشنگی است چون با حضور در انتخابات به سرنوشت و آینده خود رای می‌دهیم، دو انتخابات بسیار مهم را پیش رو داریم و همه باید حواسمان جمع باشد.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه اصل بر اتحاد و انسجام ما است و باید برای ساختن و توسعه ایران و جبران سال‌های گذشته دست در دست یکدیگر بدهیم افزود: یکی از قول‌هایی که در انتخابات 92 بنده به صراحت به مردم اعلام کردم این بود که بنده بدون مشورت با کارشناسان تخصصی برای کشور تصمیم نخواهم گرفت چه در اقتصاد، سیاست و چه در مذاکرات همیشه آدم های متخصص و کارشناس را دعوت کرده و با آن‌ها صحبت کردم و اگر دیدیم آن‌ها نظر دیگری دارند نظر خود را کنار گذاشتم و بر نظر آن‌ها عمل کردم.

 

روحانی افزود: در جلسات اقتصادی که هفته‌ای دو بار برگزار می‌شود شما شاهد هستید که در برخی مسائل بنده مخالفت کردم اما هنگامی که دیدم همه بر آن اتفاق نظر دارند بر نظر اکثریت عمل کردم.

 

رئیس جمهور ادامه داد: اولین بحث ما بعد از شروع این دولت آن بود که یک ثبات و ‌آرامشی را به بازار اقتصادی، پولی برگردانیم. البته همیشه یک خط صافی را در اقتصاد نداریم و همواره شاهد برخی نوسانات جزیی هستیم که باید این نوسانات آرام و قابل قبول باشد اما نباید شاهد نوسانات تند و عمیق صورت بگیرد.

روحانی تاکید کرد: در حدود2 سال و نیمی که از عمر دولت گذشته است شما مشاهده می‌کنید در بازار نوسانات شدیدی نداشتیم و بسیار مهم است که ما بتوانیم انتظارات تورمی جامعه را به گونه‌ای تغییر دهیم که آن‌ها بدانند این تورم قدم به قدم کاهش پیدا می‌کند، انتظارات جامعه قبل از این دولت همیشه معکوس بود و روند تورم افزایشی بود و انتظارات بر مبنای افزایش قیمت‌ها بود اما امروز پس از گذشت دو و نیم سال از عمر دولت انتظارات تورمی تغییر یافته است و این موضوع را ما باید حفظ کنیم و آن بر عهده دولت و تیم اقتصادی است.

 

وی تاکید کرد: مهمترین عامل در کنترل و مهار تورم انضباط پولی و مالی است و اگر این انضباط به هم بخورد سیر صعودی تورم هم آغاز می‌شود، بنده از روز اول دولت به دنبال انضباط مالی بودم و هر وزیری هم که قصد داشت به سمت پایه پولی تعرضی کند بنده اولین کسی بودم که در دولت در مقابل این حرکت می‌ایستادم و نگذاشتم از پایه پولی برای اهدافی که آنها مدنظر داشتند استفاده شود.

 

وی با بیان اینکه باید توجه جدی به رشد پایه پولی داشته باشیم تاکید کرد: یکی از نقاط مثبت گزارشی که امروز از سوی رئیس کل بانک مرکزی ارائه شد آنجایی بود که ترکیب رشد نقدینگی ما ترکیب درستی بود و آنجایی که این رشد براساس ضریب فزاینده است آدم احساس خوبی پیدا می‌کند که کار در مسیر درستی طی شده اما وقتی که رشد نقدینگی بر اساس رشد پایه پولی باشد جای نگرانی دارد، ضریب فزاینده مشکل دار نیست اما باید حواسمان به پایه پولی باشد.

 

رئیس جمهور تاکید کرد: در هر موردی که ما ناچار شدیم بانک مرکزی به ما کمکی کند بنده ماه بعد به آن دستگاه فشار آوردم که باید آن پول را به بانک مرکزی برگردانید تا ما بتوانیم یک فضای آرامی را ایجاد کنیم، یکی از دستاوردهای مهم این دولت مهار تورم و کاهش مستمر آن بوده است.

 

روحانی با بیان اینکه توانسته‌ایم رشد تورم را مهار و کنترل کنیم افزود: از ابتدای امسال برخی از اقتصاد دانان ما می‌گفتند امسال دیگر دنبال کاهش تورم نباشید و این کار شدنی نیست اما بنده زیر بار نرفتم و گفتم ما باید این دستاورد را حفظ کنیم خیلی‌ها هم به من نامه نوشتند و گفتند مسئله تورم را رها کن و به دنبال رکود بروید اما ما باید این دستاورد را حفظ کنیم، بنده معتقدم انتظارات تورمی ما بر اساس کاهش تورم شکل بگیرد مطمئنم سال به سال این تورم کاهش خواهد یافت تا به تک رقمی برسیم.

 

رئیس جمهور تاکید کرد: با ایجاد این شرایط سرمایه گذار ما فضای مناسبی را برای فعالیت‌های اقتصادی خود مشاهده می‌کند و بر یک مبنای درستی حرکت می‌کند، آینده اگر قابل پیش بینی نباشد سرمایه گذاری هم شکل نمی‌گیرد. در اقتصاد باید آینده را درست پیش بینی کنیم و این مسئله برای ما حائز اهمیت است.

 

روحانی با بیان اینکه یکی از پایه‌های پیش بینی اقتصاد رونق اقتصادی هم است افزود: خوشبختانه در مسئله تورم نقطه به نقطه به عدد تک رقمی رسیدیم و در ادامه راه هم این روند حفظ خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی