نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

21. بهمن 1394 - 13:22
از همان دو سال قبل، وقتی در بخش بهترین کارگردانی فیلم فجر از میان ۵ کاندیدا ۳ نفر سیمرغ گرفتند و ابراهیم حاتمی‌کیا و فیلمش؛ «چ»، بدون هیچ جایزه مهمی اولین جشنواره فجر دولت را ترک کردند، مشخص بود که حاتمی‌کیا باید قید جشنواره را در این دولت بزند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، از همان دو سال قبل، وقتی در بخش بهترین کارگردانی فیلم فجر از میان ۵ کاندیدا ۳ نفر سیمرغ گرفتند و ابراهیم حاتمی‌کیا و فیلمش؛ «چ»، بدون هیچ جایزه مهمی اولین جشنواره فجر دولت را ترک کردند، مشخص بود که حاتمی‌کیا باید قید جشنواره را در این دولت بزند، هرچقدر هم که فیلمش درخشان باشد و بالاتر از استانداردهای سایر آثار حاضر در جشنواره، هرچقدر هم که مردم و منتقدان همزمان لب به تحسینش بگشایند و از او و فیلمش تمجید کنند. او باید هزینه انتقاداتش به دستگاه فرهنگی دولت را بپردازد.

 

اوضاع اما دوسال قبل هم- حتی با وجود آن بایکوت عجیب- ظاهرا بهتر از امسال بود. در آن سال نام «چ» و سازنده‌اش حداقل در ظاهرهم شده در میان کاندیداها گنجانده شده بود و در شب جشن دست ابراهیم حاتمی‌کیا از جوایز خالی ماند، اما این‌بار- به دلیل مضمون فیلم اخیر یا انتقادات تند و تیزتر حاتمی‌کیا نسبت به دوسال قبل- در اتفاقی عجیب و تاریخی، دولت و روشنفکران، حتی تاب گنجاندن ظاهری نام فیلم درخشان «بادیگارد» و سازنده‌اش را حتی در میان کاندیداها نداشتند و او را حتی از میان کاندیداهای بخش‌های اصلی خط زدند.

 

اسامی فیلم‌های نامزد شده فعلی اما اقندر مضحک است که در همین ساعات اخیر صدای اعتراض بسیاری از منتقدان و رسانه‌های شبه‌روشنفکر را هم دراورده است. تصور کنید یکی از معدود فیلم‌های امسال که اکثر حاضران در سالن مطبوعات یکصدا به ضعف ساختاری آن خندیده‌اند و هیچ واکنش مثبتی را در پی نداشته در ۱۰ رشته کاندیدای دریافت سیمرغ جشنواره باشد و فیلمی که حتی مخالفانش به قدرت تکنیکی و ساختاری‌ش معترف‌اند در هیچ کدام از بخش‌های اصلی حتی نامزد هم نشود.

 

این البته تنها محدود به «بادیگارد» هم نیست. فیلم‌های خوب دیگری هم بودند که جایشان در لیست خالیست. اما با این اوصاف نام جشنواره سی و چهارم فجر، به عنوان جناحی‌ترین و ضعیف‌ترین جشنواره تاریخ سینمای ایران، که در آن حتی بدیهی‌ترین اصول سینمایی به نفع جریانات فرامتنی کنار گذاشته شد در تاریخ سینمای ایران ثبت خواهد شد. طبعا در این بین ابراهیم حاتمی‌کیا، به عنوان پرافتخارترین فیلم‌ساز تاریخ سینمای ایران در جشنواره فجر، نیازی به این دیده‌شدن‌ها ندارد، اما این فرصت خوبی‌ست برای شناخت بهتر سیستم فرهنگی دولت و طرفدارانش.

 

 

 

اما آثاری که هیات داوران سودای سیمرغ متشکل از ابوالحسن داوودی، محمد داودی، مجتبی راعی، سید جمال ساداتیان، منوچهر شاهسواری، مهدی فخیم زاده و نیکی کریمی به عنوان نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین در بخش های مختلف معرفی کرده‌اند به شرح زیر است:

 

*بهترین کارگردانی

 

کمال تبریزی برای کارگردانی فیلم “امکان مینا”

سعید روستایی برای کارگردانی فیلم “ابد و یک روز″

فرزاد موتمن برای کارگردانی فیلم “آخرین بار کی سحر را دیدی؟”

محمد حسین مهدویان برای کارگردانی فیلم “ایستاده در غبار”

سید رضا میرکریمی برای کارگردانی فیلم “دختر”

 

*بهترین بازیگر نقش اول زن

 

پریناز ایزدیار برای فیلم “ابد و یک روز″

ساره بیات برای فیلم “عادت نمی کنیم”

مینا ساداتی برای فیلم “امکان مینا”

طناز طباطبایی برای فیلم “خشم و هیاهو”

الهام کردا برای فیلم ” به دنیا آمدن”

 

*بهترین بازیگر نقش اول مرد

 

فرهاد اصلانی برای فیلم “دختر”

پرویز پرستویی برای فیلم “بادیگارد”

رضا کیانیان برای فیلم “کفش هایم کو”

پیمان معادی برای فیلم “ابد و یک روز″

نوید محمد زاده برای فیلم “خشم و هیاهو”

 

*بهترین بازیگر نقش مکمل زن

 

بهنوش بختیاری برای بازی در فیلم “من”

مریلا زارعی برای فیلم “دختر”

ژاله صامتی برای فیلم “آخرین بار کی سحر را دیدی؟”

شبنم مقدمی برای فیلم های “زاپاس″ و “نفس″

شیرین یزدان بخش برای فیلم “ابد و یک روز″

 

*بهترین نقش مکمل مرد

 

حمیدرضا آذرنگ برای فیلم “عادت نمی کنیم”

امیر جدیدی برای فیلم “من”

سیامک صفری برای فیلم “آخرین بار کی سحر را دیدی؟”

آذرخش فراهانی برای فیلم “مالاریا”

نوید محمد زاده برای فیلم “ابد و یک روز″

 

*بهترین فیلمبرداری

 

حمید خضوعی ابیانه برای فیلم “دختر”

هومن بهمنش برای فیلم “اژدها وارد می شود”

پیمان شادمان فر برای فیلم “خشم و هیاهو”

محمود کلاری برای فیلم “بادیگارد”

فرشاد محمدی برای فیلم “امکان مینا”

 

*بهترین تدوین

 

سجاد پهلوان زاده برای فیلم “ایستاده در غبار”

بهرام دهقانی برای فیلم “ابد و یک روز″

سپیده عبدالوهاب برای فیلم “به دنیا آمدن”

هایده صفی یاری برای فیلم “لانتوری”

محمد رضا موئینی و هدی موئینی برای فیلم “امکان مینا”

 

*بهترین موسیقی متن

 

کریستف رضایی برای فیلم “اژدها وارد می شود”

مسعود سخاوت دوست برای فیلم “نفس″

محمد رضا علیقلی برای فیلم “امکان مینا” و “دختر”

کارن همایونفر برای فیلم “بادیگارد”

پیمان یزدانیان برای فیلم “به دنیا آمدن”

 

*بهترین صدا

 

بهمن اردلان و سید علیرضا علویان برای فیلم “بادیگارد

سعید بجنوردی و محمد رضا دلپاک برای فیلم “لانتوری”

حسین بشاش و آرش قاسمی برای فیلم “خشم و هیاهو”

امین میرشکاری و سید علیرضا علویان برای فیلم “ابد و یک روز″

مهرشاد ملکوتی برای فیلم “ایستاده در غبار”

 

*بهترین طراح صحنه و لباس

 

محمد رضا شجاعی برای فیلم “ایستاده در غبار”

امیر حسین قدسی و نگار نعمتی برای فیلم “اژدها وارد می شود”

بهزاد کزازی برای فیلم “امکان مینا”

محسن نصراللهی و رعنا امینی برای فیلم “خشم و هیاهو”

اصغر نژاد ایمانی برای فیلم “نفس″

 

*بهترین چهره پردازی

 

ایمان امیدواری برای فیلم های “زاپاس″ و “بادیگارد”

عبدالله اسکندری و مهرداد میرکیانی برای فیلم “لانتوری”

شهرام خلج برای فیلم “ایستاده در غبار”

مهرداد میرکیانی برای فیلم های “نفس″ و اژدها وارد می شود”

سعید ملکان برای فیلم های “ابد و یک روز″ و امکان مینا”

 

*بهترین جلوه های ویژه میدانی و جلوه های ویژه بصری

 

سید هادی اسلامی برای فیلم “بادیگارد (جلوه های بصری)

ایمان کرمیان برای فیلم ایستاده در غبار (جلوه های میدانی)

فرید ناظر فصیحی برای فیلم “نفس″ (جلوه های بصری)

محمد رضا نجفی امامی برای فیلم رسوایی ۲ (جلوه های بصری)

 

*بهترین فیلمنامه

 

فرهاد توحیدی و مرتضی اصفهانی برای فیلمنامه “امکان مینا”

سعید روستایی برای فیلمنامه “ابد و یک روز″

امیر عربی برای فیلمنامه “آخرین بار کی سحر را دیدی؟”

مهران کاشانی برای فیلمنامه “دختر”

محمد حسین مهدویان برای فیلمنامه “ایستاده در غبار”

 

*بهترین فیلم

 

منوچهر محمدی برای تهیه کنندگی فیلم “امکان مینا”

سعید ملکان برای تهیه کنندگی فیلم “ابد و یک روز″

فرزاد موتمن برای تهیه کنندگی فیلم “آخرین بار کی سحر را دیدی؟”

سید رضا میرکریمی برای تهیه کنندگی فیلم “دختر”

حبیب والی نژاد برای تهیه کنندگی فیلم “ایستاده در غبار”

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی