نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

12. مرداد 1394 - 9:44
منطقه محروم سیلاب کلوار دارای ۲۳ روستا با ۸۷۰ خانوار و چهار هزار نفر جمعیت در ۲۰۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع است.روستاهایی که به نظر می رسد بدون کمترین تغییر و تحول بنیادی در ساختار آنها امروزشان با ۳۰ سال گذشته هیچ تفاوتی نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، ساکنان و اهالی ۱۲ روستای محروم منطقه سیلاب کلوار بویراحمد با طرح یک سئوال از بیناد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه وبویراحمد از اینکه چرا این نهاد انقلابی در طول ۳۶سال گذشته کوچکترین اقدام و بلکه سراغی از آنها نگرفته خواستار پیگیری و تحقق مطالبه بحق خود شدند.

 

 

البته این سووال بی پاسخ نه تنها از سوی مردم و ساکنان منطقه محروم سیلاب کلوار مطرح شد بلکه یکی از پرسش های اساسی نماینده ولی فقیه درکهگیلویه وبویراحمد در سفر اخیر خود به این منطقه نیز بود.

 

آیت‌الله ملک‌حسینی که با نگاه تیزبین و اشراف کامل نسبت به مسایل عمرانی و اجرایی همگام و شاید جلوتر از بسیاری مدیران دستگاه های اجرایی و خدماتی باسفر به مناطق محروم نحوه ارایه خدمات را در دورافتاده ترین نقطه رصد می‌کند همواره این سئوال را از ساکنان و اهالی روستاها داشت.

 

پرسش اساسی آیت الله ملک حسینی از مردم و سپس از مسئولان اجرایی در سفر اخیرش به منطقه محروم سیلاب کلوار این بود که بالاخره نقش بنیاد مسکن به عنوان متولی اصلی امورات عمرانی و اجرایی در روستاها چیست.

 

وی تیزبینانه در هر روستا بویژه روستاهای بالای ۲۰ خانوار مدیرکل بیناد مسکن انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد را فرا می خواند و ضمن خواستن دلیل تاخیر و عدم نقش پذیری محسوس و مشهود این نهاد در خدمات رسانی به روستاها خواستار ورود جدی برای تهیه و اجرای طرح های هادی روستایی در این مناطق می شد.

روستاهایی که به نظر می رسد بدون کمترین تغییر و تحول بنیادی در ساختار آنها امروزشان با ۳۰ سال گذشته هیچ تفاوتی نداشته است.

منطقه محروم سیلاب کلوار دارای ۲۳ روستا با ۸۷۰ خانوار و چهار هزار نفر جمعیت در ۲۰۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع است.

 

۱۲ روستا از مجموع این ۲۳ روستا دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار هستند.

 

به گفته اهالی و ساکنان این ۱۲ روستا، عملکرد ضعیف و کوتاهی اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در طول بیش از سه دهه از انقلاب که همگان از آن به عنوان یکی از نهادهای انقلابی موثر در ارایه خدمات دهی به روستاها یاد می کنند تا حدودی تعجب آور برای مردم و مسوولان به نظر می رسید.

 

حیرت آور آن بود که بسیاری از اهالی این روستاها هیچ گونه آشنایی از وظایف و رسالت ذاتی این نهاد انقلابی نداشتند و یا حتی از کمترین حقوق و مطالبات به حقشان در این راستا نیز ناآشنا بودند.

محرومانی که طلب یاری و دستگیری از مسوولان داشتند اما در حقیقت نه از وظایف رسالت ذاتی دستگاه ها آشنا بودند و نه چاره احقاق حقوقشان را می دانستند.

یکی از اهالی روستای بورک علیا در این زمینه می گوید: از جمله مدیران و مسوولانی که هیچ گاه به این مناطق سرنزده اند و کمترین خدماتی را نیز انجام نداده اند،بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بوده است.

علی فتح حسینی می افزاید: برخی از روستاهای این منطقه از کمترین امکانات اولیه زندگی همچون آب، جاده و بهداشت مناسب محروم هستند.

یکی از اهالی روستای «ادور» آخرین روستای منطقه سیلاب کلوار در مرز استان چهار محال و بختیاری نیز از عدم حضور و ارایه هیچ گونه خدماتی از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این روستا خبر داد.

مرتضی مردان دوست گفت: روستای ادور در مرز روستای «بارز» آخرین روستای منطقه سیلاب کلوار است که با کمترین امکانات و خدمات اولیه مواجه است.

 

وی می گوید: در روستای ادور که حدود ۱۰۶ کیلومتر با شهر مارگون فاصله دارد بدلیل نداشتن جاده مناسب هر ۱۰ تن شن و ماسه برای ساخت مسکن به قیمت ۷۵۰هزار تومان به فروش می رسد.

 

وی تصریح کرد: حتی درسال های گذشته بازدیدهایی از سوی سایر مسوولان و نهادهای خدماتی و حمایتی دیگر استان ها در این روستا و منطقه سیلاب کلوار صورت گرفت ولی تاکنون کمترین سراغ و اقدام مناسبی از سوی بنیاد مسکن و بسیاری از دستگاه های دیگر در این منطقه انجام نشده است.

وی با قدردانی از بازدید نماینده ولی فقیه و استاندار کهگیلویه وبویراحمد و پیگیری آنها برای رفع مشکلات و کاهش محرومیت منطقه سیلاب کلوار خواستار شتاب بخشی و اجرایی کردن مصوبات این سفرها شد.

 

اهالی و ساکنان روستاهای منطقه محروم سیلاب کلوار از سید موسی خادمی که طلسم نرفتن تمامی استاندارهای ادوار مختلف کهگیلویه وبویراحمد به این منطقه را نیز شکست، خواستند با بازدید مجدد زمینه شتاب بخشی و احساس مسوولیت بیشتر مدیران اجرایی برای کمک به این منطقه را فراهم کند.

بخشدار مارگون نیز با اظهار گلایه از برخی مدیران دستگاه های اجرایی به دلیل کوتاهی در انجام خدمات به مردم و منطقه محروم سیلاب کلوار ،گفت: بنیاد مسکن از جمله نهادهایی است که حتی کمترین خدماتی را به روستاهای این منطقه ارایه نداده است.

علی اصغر ملکی تصریح کرد: ۱۲ روستا از جمله روستاهای بورک علیا و سفلی، سیلاب، کلوار، خرم راه، پنبه کال، شاه غالب، کوه برد و ادور با جمعیت بالای ۲۰ و حتی ۵۰ خانواری هستند اما هیچ گونه تهیه و اجرای طرح هادی در این روستاها انجام نشده است.

 

وی گفت: ادعای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بویراحمد در ارایه ندادن خدمات و اجرایی نکردن طرح هادی در این روستاها این است که آنها قابلیت توجیه اقتصادی و بر خی مولفه ها برای زندگی را ندارند.

 

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز در این زمینه گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان موظف است تا آینده ای نزدیک اقدام به تهیه طرح هادی در روستاهای بالای ۲۰خانوار این منطقه کند.

پژمان نیک اقبالی با اشاره به دورافتاده بودن و قابل توجیه نبودن برای ارایه خدمات و امکانات در برخی روستاهای این منطقه نیز اظهار کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف است با همکاری، هماهنگی و صلاحدید مردم نسبت به ایجاد و ارایه طرح تجمیع برخی از روستاها نیز اقدام کند.

وی با اشاره به ارایه تسهیلات مقام سازی و ساخت مسکن روستایی، از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان خواست روستاهای منطقه سیلاب کلوار را در اولویت پرداخت قرار دهند.

نیک اقبالی اجرای مصوبات سفر اسفند پارسال استاندار و شوای اداری استان به منطقه سیلاب کلوار را یادآور شد و افزود: برخی از آنها انجام شده و برخی نیز در دست اجرا هستند.

وی تصریح کرد: ساخت ۱۸ کیلومتر از جاده سیلاب کلوار، بهسازی بقعه متبرکه شاه غالب (ع)،احداث خانه بهداشت وساخت واحدهای آموزشی از برنامه های در دست اجرای دولت برای توسعه زیرساخت های زندگی مردم در این منطقه است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه وبویراحمد نیز تنها با یک لبخند پاسخ سئوال  مبنی بر مطالبه مردم، مسوولان و آیت الله ملک حسینی نماینده ولی فقیه در استان را از این نهاد برای تهیه و اجرای طرح هادی روستایی در روستاهای منطقه سیلاب کلوار داد.

وی همچنین بر آمادگی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان برای تهیه طرح هادی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار منطقه سیلاب کلوار تا آینده ای نزدیک خبر داد.

اسماعیل مرادی مدیر بنیاد مسکن بویراحمد نیز با وجود چند بار تماس حاضر به پاسخگویی در این باره نشد.

گزارش: حمید جهان
منبع:کبنانیوز
انتهای پیام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی