نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

7. مرداد 1394 - 15:19
معاون فنی سازمان انتقال خون استان گفت:هپاتیت B از بدو تولد با تزریق واکسن کنترل شده اما هپاتیت C فقط با پیشگیری می تواند کنترل شود که این موارد نیاز به فرهنگ سازی مناسب دارد. رفتارهای جنسی پرخطر، هم جنس گرایی، استفاده از سوزن های مشترک, تزریق در بین معتادان از موارد افزایش بیماری هپاتیت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، رستم حسن زاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت 9مرداد روز جهانی انتقال خون برگزار شد به فواید این سازمان اشاره کرد و گفت:انتقال خون یک سازمان عام‌المنفعه بوده که از بین سه نوع مرکز حیاتی، اساسی و عادی برای بشر نوع سوم و حیاتی به شمار می‌رود. 

 

حسن زاده به تأثیرات این فرآوده  حیاتی در علم پزشکی و پیرا پزشکی اشاره داشت و گفت:از فرآوده های خونی 60فراورده دارویی و سه فرآورده حیاتی(گلبول قرمز، پلاک و پلاسما) تولید می شود که اثرات مهم این فرآوده را در جامعه نشان می دهد.

 

کسب رتبه اول در خون دهی با توجه به خون دهی انجام شده در سال جاری

وی  به شاخص اهدای خون در کشور و استان اشاره داشت و ابراز کرد: طبق نظرسنجی های به عمل آمده، شاخص اهدای خون در کشور به ازای هر هزار نفر 27نفر و در استان به ازای هر هزار نفر35نفر بوده که نشان دهنده اهمیت دادن مردم استان به این موضوع را نشان میدهد.

 

مدیر کل انتقال خون استان با بیان اینکه شاخص اهدای خون مستمر(کسانی که در سال بیش از دور بار خون اهداء کرده اند) در استان شاخص خوبی را نشان می دهد، بیان کرد: این میزان خون دهی در کشور 51درصد بوده ولی در استان در سال گذشته 59.5درصد و در سال جاری 61درصد را نشان می دهد که رتبه  اول را در خون دهی خواهیم داشت.

 

 

میزان خون دهی زنان در استان بسیار پایین است

مدیر کل انتقال خون استان باور های غلط را عامل عدم مراجعه زنان به انتقال  خون دانست و افزود:عواملی مثل ترس از بیماری، ضعف، بیماری های زنانه و شرایط خاص جسمی زنان اجازه نمی دهد  زنان جزء اهداء کنندگان خون باشند.

 

وی در ادامه اهداکنندگان خون را ایثارگر جامعه دانست و افزود: در استان در برخی زمینه‌های مرتبط با رسالت‌ها و وظایف سازمان انتقال خون نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم که میزان مشارکت زنان در اهدای خون یکی از آن‌ها است.

 

حسن زاده با اشاره به این موضوع که رسانه‌ها در این زمینه نقش بی‌بدیلی دارند تا به جامعه بگویند که اهدای خون برای زنان هم هیچ ضرری ندارد،تصریح کرد:  خون دادن برای هیچ جنسیتی مضر نیست و این کار با آزمایش های دقیق و تحت نظر پزشک صورت میگیرد.

 

 

وی افزود: 50 درصد از مصرف کنندگان خون زنان هستند اما در خون دهی متأسفانه آمار زنان بسیار پایین است.

 

 

مدیرکل انتقال خون استان کهگیلویه و بویراحمد به زحمات و تخصص همکاران خود در این سازمان اشاره کرد و گفت:پزشکان مجربی در انتقال خون در حال خدمت هستند که در صورتی که اهدای خون کوچک‌ترین ضرری برای اهداکننده داشته باشد از این کار جلوگیری می‌کنند و به همین علت نباید نگرانی از این حیث وجود داشته باشد.

 

 

تغییر رویه از کمی گرایی به کیفی سازی خون گیری در استان

 

مدیرکل انتقال خون با تأکید بر اینکه این سازمان ملزم به تأمین فرآورده های خونی نیازمند استان است و هیچ فرآوده خونی به استانهای دیگر ارسال نخواهد کرد،ابراز داشت: با توجه به سختی های کار و وجود ضایعات زیاد خونی بیش از حد در گذشته، به دنبال کیفی سازی بجای کمی سازی هستیم.

 

مدیرکل انتقال خون استان کهگیلویه و بویراحمد به 9مرداده ماه روز جهانی انتقال خون اشاره داشت و گفت:‌ سازمان جهانی بهداشت به دلیل اهمیت این موضوع مهم در جامعه، و تخصصی شدن، سازماندهی کردن و فرهنگ سازی درست چنین روزی را روز انتقال خون نام گذاشت تاتشکرو قدردانی از اهداء کنندگان خون باشد.

 

 

وی اشاره کرد: با همکاری استاندار، معاونت برنامه بودجه دکتر نوروزی، و همچنین تلاش های مداوم نماینده مردم شهرستانه های بویراحمد و دنا مشکلات مکانی اسن یازمان در حال حل شدن هست و پیمانکار جدید برای ساخت ساختمان جدید سازمان انتقال خون مشخص شده است که در این راستا ریاست محترم داانشگاه عللوم پزشکی دکتر چمن نسز همکاری بسیار خوبی داشتند.

 

آمار بیماران هپاتیتی در استان و راه های افزایش این بیماری، هپاتیت C هیچ واکسنی برای درمان ندارد

کریمی معاون فنی سازمان انتقال خون استان در این نشست خبری عنوان کرد: 6 مرداد روز هپاتیت بوده است  که در این مورد ما در استان کاهش چشمگیرری داشتیم و از آمار 4 درصدی به زیر 2 درصد رسیده ایم و با این حال هم از همه همشهریان عزیز که مبتلا بهبیماری هپاتیت هستند تقاضامندیم که برای دادن خون به نتقال  خون مراجعه نکنند.

 

وی افزود: هپاتیت B از بدو تولد با تزریق واکسن کنترل شده اما هپاتیت C فقط با پیشگیری می تواند کنترل شود که این موارد نیاز به فرهنگ سازی مناسب دارد.

 

معاون فنی سازمان انتقال خون استان  در ادامه گفت: رفتارهای جنسی پرخطر، هم جنس گرایی، استفاده از سوزن های مشترک, تزریق در بین معتادان از موارد افزایش بیماری هپاتیت است.

انتهای پیام/م.ن

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا