نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

22. شهريور 1393 - 9:44
مهدی دلبند در یاداشتی انتقادی به بحث جامعه شناسی فرهنگی شهر یاسوج در بحث محدود بودن و مکان های نامناسب فروشگاه های مذهبی در شهر یاسوج پرداخت.

چهارفصل، مهدی دلبند در یاداشتی نوشت، در شهر یاسوج تنها چهار فروشگاه محصولات فرهنگی و مذهبی وجود دارد. مکان این فروشگاه ها بدین قرار است:  پشت مصلی امام خمینی(ره)، جنب مسجد صاحب الزمان(عج)، وسط بازار اصلی شهر و جنب پل هوایی

 

این فروشگاه ها که در واقع مغازه هایی کوچک و محدود هستند اقلامی از قبیل مهر و تسبیح، چادر و پیراهن مذهبی، عطر، سی دی مذهبی و کتاب های مذهبی می فروشند.

در این باره چند نکته قابل ذکر است:

 

1-نسبت به جمعیت بالای شهر یاسوج این تعداد فروشگاه مذهبی بسیار کم است. به نظر می رسد اینها قادر به پاسخگویی بیشتر تقاضای فرهنگی مذهبی مردم نباشند.

 

2- محصولات ارائه شده نیز بسیار کم و محدود است. در این مورد ما دچار یک تأخر فرهنگی شدید هستیم، چرا که محصولات فرهنگی تولید شده در کشور در این شهر به صورت به روز وجود ندارد و بعضی از آنها پس از سال ها به دست ما می رسند. برای نمونه هیچ جا در این شهر کتب شهید مطهری به فروش نمی رسد. این امر بنا به گفته خود فروشندگان این محصولات به دلیل نداشتن سرمایه کافی برای گسترش فروشگاه است.

 

3. بنا به دلایل زیر رغبتی برای ایجاد این فروشگاه ها نیز وجود ندارد

 

- سود آور نبودن

- عدم حمایت نهادهای فرهنگی

- مخاطب کافی نداشتن

 

این فروشگاه ها مجبورند برای جذب مخاطب در کنار محصولات اصلی خود، اقدام به فروش لوازم التحریر و کتاب های عامه پسند نیز بنمایند.

 

مسئله مهم دیگر آن است که این فروشندگان به علت مشکلات مالی برای معیشت، مجبورند بعضاً شغل دومی نیز داشته باشند. مثلا دو نفر از آنها اظهار داشتند که در کنار این کار برای تأمین معاش بر روی زمین کشاورزی خود نیز کار می کنند.

 

فروشگاه مصلی و مطهری(جنب مسجد صاحب الزمان(عج)) بیشتر کتابفروشی هستند.اما گلستان مطهری و فروشگاه امام خمینی(ره) بیشتر محصولاتی مثل مهر و چادر و تسبیح و لوازم التحریر می فروشند.

 

با وجود تقاضای کافی و نیاز اساسی شهر یاسوج، همچنان مخاطبین مجبورند بیشتر محصولات مورد نیاز خود را از شهرهای دیگر مثل شیراز، قم و تهران و با صرف هزینه سفر تأمین نمایند.

 

به نظر می رسد یکی از دلایل کم رونقی و تجلی عمومی فرهنگ دینی مردم استان همین فاصله زمانی و مکانی داشتن با موج ها و جریانات فرهنگی و دینی کشور باشد.

 

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی