نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

7. مهر 1393 - 10:21
ایثار و شهادت ، به عنوان یک فرهنگ متعالی در زمره ی عالی ترین مفاهیم الهی و نتیجه والاترین ارزش هایی می باشند که یک انسان متعهد می تواند به آن مقام دست یابد.

به گزاش چهارفصل، ایثار و شهادت ، به عنوان یک فرهنگ متعالی در زمره ی عالی ترین مفاهیم الهی و نتیجه والاترین ارزش هایی می باشند که یک انسان متعهد می تواند به آن مقام دست یابد. این مفاهیم اثر گذار و حرکت آفرین قادرند تا فضای یک جامعه را بصورت گسترده تحت تأثیر قرار دهند و والاترین برکات را برای آن به همراه داشته باشند. حقیقت امر آن است که اگر رشادت ها و خدمات شهدا و ایثار گران بخوبی برای مردم معرفی گردد و به قالب های کلیشه ای و بیان های ژورنالیستی محدود نگردد ، بیشترین و بهترین نتایج را به همراه خوهد داشت.

 

تقویت باورهای دینی و ملی که امروزه جزءاصلی ترین مسائل اعتقادی و فرهنگی به حساب می آید ودرردیف مهمترین وظایف ماست ، از جمله مواردی است که با معرفی و تعمیق شخصیت، منزلت ، عقاید و آرمان های ناب آن بزرگواران در سطحی فراگیر تحت تأثیر قرار می گیرد. بنابراین عزت و شرافت همه ی ما مدیون شهداء و ایثار گران بوده و یکی از راههایی که می توانیم ادای دین نماییم ، شناساندن همه جانبه ی آنان بر نسل هایی است که شهداء و مسیری که در آن ممارست داشته اند را، بخوبی درک نکرده اند .

 

بنابراین نباید فراموش کرد که فرهنگ ایثار و شهادت دربردارنده ی آثار و برکات عظیمی است که به شکل مستقیم و غیرمستقیم جامعه ی ما را شامل می شود، چرا که ایثار و شهادت یکی از غنی ترین گنجینه های فرهنگ اسلامی و شیعی است که جلوه های اعجاب انگیز آن در طول سالهای انقلاب و دفاع مقدس به روشنی آشکار گردید و شگرف ترین و عظیم ترین صحنه های از خود گذشتگی انسان ها در آن تبلور یافت. اما مسأله ی اساسی این است که چنین گنج گران بهائی را نمی توان با نگرش های سطحی و روش های صوری، کارآمد ساخت و آن را انتقال و اشاعه داد.

 

در نتیجه ضرورت توجه به فرهنگ ایثار و شهادت و همچنین ترویج آن در جامعه و مشاهده ی آثار و کارکردهای مثبت آن، در گروه داشتن باور عمیق و اندیشه ی بلند است و می بایست چنین تفکری را با ساز و کارهای مناسب بصورت عمیق در بین مردم نهادینه ساخت و پر واضح است که شناسایی راهها و اتخاذ شیوه هایی که بتواند این فرهنگ را به بهترین شکل ممکن در جامعه مطرح سازد ، طبعاً نیازمند بررسی دقیق ، همه جانبه و مستمر است و یقیناً دست اندرکاران این حوزه باید به این مسئله توجه جدی داشته باشند، چرا که عمل به این وظیفه خطیر در نهایت به بیداری و آگاهی جامعه نسبت به مقوله ی ایثار و شهادت منجر خواهد شد .

 

 

یکی از بخش های فرهنگ غنی و ناب اسلام ، فرهنگ ایثار و شهادت است که شناخت صحیح و کافی درباره ی ابعاد گوناگون و اشاعه ی آن ، در سطح جامعه علاوه بر شرایط و فضای مناسب فردی و اجتماعی، نیازمند شناسائی و رفع “اصلی ترین موانع و عوامل باز دارنده” دراین ارتباط است .

 

عدم شناخت صحیح و کافی نسل های جدید از فرهنگ ایثار و شهادت بواسطه ی ایجاد شکاف بین نسل جوان با نسل شهداء و ایثار گران ، عدم پاسخگویی به شبهات فکری ایجاد شده برای نسل جوان در این زمینه که در قالب تهاجم فرهنگی دشمنان خارجی و داخلی و در قالب تبلیغات سوء رسانه ای و جنگ نرم نسبت به عناصر اصیل فرهنگ اسلامی از جمله فرهنگ ایثار و شهادت و کمرنگ ساختن پیامدهای مثبت آن برای جامعه صورت گرفته است و همچنین وجود دغدغه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی در سطح جامعه و اولویت منافع فردی بر مصالح همگانی ، نبود ارتباط کافی خانواده ها با سازمان های فرهنگی و مذهبی از جمله بنیاد شهید و امور ایثارگران و حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و همینطور روابط اندک این مراکز با نهادهای علمی و پژوهشی خصوصاً دانشگاه ها و بالعکس و کمبود محسوس فعالیت های پژوهشی در این حوزه، ضعف در ساختار و محتوای سازمان ها و نهادهای مذهبی و فرهنگی مرتبط با امور ایثارگران و شهداء و نهایتاً ، عدم توجه به اولویت بندی ها، مقتضیات زمانی و عدم شناخت کافی از این موانع و راههای مقابله با آن، از مهمترین موانع توسعه و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است.

 

 

 

بنابراین کاملا روشن است تا زمانی که این موانع و چالش ها مرتفع نگردند ، هرگز نمی توان انتظار داشت ایثار و شهادت بطور کامل و صحیح در جامعه اشاعه یابد و این نیازمند بینش و تحلیلی منطقی و علمی است. در این میان فرهنگ سازی و ارتقاء سطح آگاهی ها و باورهای دینی مردم در طول سال از طریق رسانه ها ، سازمان های مسوول و متولی امور دینی، مذهبی و فرهنگی ، خانواده ها و نهاد های آموزش، ایجاد ارتباط و تعامل متقابل از سوی متولیان امور با جوانان بویژه جوانان دانشگاهی و مدرسه ای ، معرفی شهداء و ایثارگران بعنوان الگوهای راستین برای جوانان، برگزاری همایش ها ، کنفرانس ها و مسابقات علمی – پژوهشی در قالب فراخوان آثار در ابعاد مختلف فرهنگ ایثار و شهادت را می توان به عنوان راهکارهای توسعه و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه عنوان کرد.

 

باید بخاطر داشته باشیم که یکی ازخصوصیات انسان فراموشی است. غفلت و سرگرم شدن به زندگی روزمره معمولاً گذشته را از یاد می برد. و گرامیداشت ایام خاصی همچون هفته ی دفاع مقدس ، بسیج ، روز ارتش ، پاسدار ، جانباز و دهه ی فجر و یاد آوری رشادت ها و ایثارگری ها  در آن دوران بسیار مهم است ، چرا که نسل جدید باید بداند آسایش و امنیت امروز او مرهون چه ایثارگریها ، فداکاریها و شهادت ها است.

 

در این صورت است که ملت با ارزش گذاری بر حرکت شهدا و مقابله با فرصت طلبان ، اجازه ی کوچکترین استفاده ی ابزاری از آنان را برای مقاصد سیاسی و اقتصادی خود نخواهد داد و حرکت در راستای توسعه ی « فرهنگ ایثار و شهادت» یک به شکل واقعی و صحیح صورت می گیرد. باید باور داشته باشیم که با اتمام جنگ نباید شهداء ، ایثارگران و فداکاریهای آنان فراموش شود . چرا که نسل جدیدی که به دنیا می آید با خاطرات آنان روبروست و باید این نسل را با شهداء ، ایثارگران و فرهنگی که به آن پایبند بودند آشنا کنیم و ارزش و اهمیت کار آنها را در جامعه بخوبی روشن نماییم .

 

زیرا جامعه ای که بتواند آرمان شهداء و ایثارگران و جانبازان را بخوبی درک و ترویج نماید ، از کارکردهای مثبت آن که همانا گسترش معنویت در جامعه ، کاهش فساد و ناهنجاری و به تبع آن شکل گیری یک محیط انسانی سالم و الهی است بهره خواهد برد و هیچ عامل دیگری حتی پول و ثروت هم نخواهد توانست با آن رقابت نماید و تمامی آنها در« فرهنگ ایثار و شهادت» متجلی است که ازآن می توان به عنوان نگهبان حقیقی برای دژ محکم دین و اسلام نام برد.

 

وجود فرهنگ ایثار و شهادت است که به زندگی انسان ها معنا می دهد وآن  را از رخوت و بیگانگی خارج می نماید وبه آنها هویت دینی بخشیده و در مسیر الهی مقاوم و پایدار می سازد که در نهایت رفاه ، آسایش و امنیت را برای تداوم بخشی به زندگی در ابعاد گوناگون به ارمغان می آورد و اینگونه است که دفاع همچنان باقی است…

 

منبع:سایت روزنامه امید مردم

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی