نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

16. مهر 1392 - 22:09
این روزها به مانند همیشه داد مردم کهگیلویه و بویراحمد به خصوص یاسوجی‌ها از بی‌کیفیتی نان به آسمان رفته است.

به گزارش چهارفصل از یاسوج، هنگامی که استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد موضوع بی‌کیفیتی نان را در استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد حدود یکسال از آن زمان می‌گذرد.

آن روزهایی که حسین صابری از میان نان سنگک و بربری‌های اردبیل که به قول خود اردبیلی‌ها «روی چشمان کور بگذاری شفا بخش می‌شود» پا به استانی گذاشته بود که نان‌های خمیرش در تنور سودجویی برشته نشده‌اند.

حسین صابری در حالی غم «نان» داشت که شاید هیچ‌کدام از مسئولان نظارتی به سراغ نانوایی نرفته بودند.  صابری مشکلات نان کهگیلویه و بویراحمد را مانند یک کارشناس بیان کرد اما گوش شنوایی نبود تا درد مردم که این بار از زبان استاندار بیان می‌شد را درک کند.

دعواهای رسانه‌ای مسئولان آن زمان باعث شد تا نه تنها نان در تنور این دعواها برشته نشود بلکه هر روز به علت حمایت برخی مسئولان مرتبط با حوزه آرد و نان از نان کهگیلویه و بویراحمد و حرف‌های استاندار در نقد کلی کیفیت، نان در استان هر روز خمیرتر شد تا امروز که نمی‌شود کمتر لقمه‌ای برشته نان بر دهان گذاشت.

از آن به بعد بود که هر روز خبر از پلمب تعدادی واحد نانوایی در سطح استان اخباری به گوش می‌رسید نانوایی‌هایی که از آن‌ها با عنوان متخلف یاد می‌شدند اما به نظر می‌رسید این پلمب‌ها بیشتر برای اثبات بازرسی سازمان‌های بازرسی کننده بود تا دلسوزی برای وضعیت نان؛ چرا که نتوانست به بهبود وضعیت کیفی نان کمکی بکند.

اما مدیر شرکت غله کهگیلویه و بویراحمد با اعلام این‌که در زمینه کیفیت نان در مرکز استان نارضایتی‌هایی وجود دارد خواستار نظارت جدی‌تر سازمان صنعت، معدن و تجارت می‌شود.

امید جهان‌نژادیان با تاکید بر این‌که سازمان صنعت، معدن و تجارت متولی نظارت بر کیفی‌سازی نان است، گفت: باید اقدامات پیشگیرانه نیز صورت گیرد و بدون هیچ‌گونه تعارفی وارد کار شود و نانوایی‌های بی‌کیفیت را با همکاری تعزیرات حکومتی و دیگر دستگاه‌ها پلمب کنند.

اما آیا نظارت می‌تواند گره‌گشا باشد؟ سؤالی است که باید از مسئولان پرسید که اگر نظارت چاره‌ساز است چرا با وجود پلمب تعدادی از واحدهای نانوایی در طول یکسال گذشته تغییری در کیفیت نان حاصل نشده است.

به نظر می‌رسد باید تشکیلات منظمی در حوزه نظارت بر پخت نان در کهگیلویه و بویراحمد به وجود آید و نبود نظارت مستمر بر فعالیت واحدهای نانوایی خود یکی از دلایل بی‌کیفیتی نان است اما نظارت راهکار اصلی نیست.

برای بررسی بهتر موضوع مقابل یکی از واحدهای نانوایی سطح شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد رفتیم در حالی که پیاده‌رو مملو از جمعیت بود و با قرار دادن یک میز توری بزرگ صفوف خواهران و برادران را جدا کرده بود با تعداد زیادی از بسته‌های نان مواجه شدیم که مشخص بود ساعاتی پیش پخت شده‌اند اما کسی طالب آن‌ها نبود.

از خانمی که در صف ایستاده بود عدم رغبت مشتریان به نان‌های پخت شده از قبل را پرسیدیم که وی جواب داد اکثر آن‌ها خمیر شده‌اند و چون به صورت گرم داخل پلاستیک قرار گرفته‌اند نمی‌توان به آن‌ها نان گفت.

وقتی از رضایت این خانم از وضعیت نان در سطح شهر یاسوج پرسیدیم، گفت: متاسفانه نان برخی از نانوایی‌ها را اصلا نمی‌توان مصرف کرد. برخی از نان‌ها بلافاصله پس از پخت به رنگ کدر در می‌آیند و نمی دانیم علت چیست.

مرد جوانی که در صف آقایان ایستاده بود گفته‌های این خانم را تکمیل کرد و گفت: نان نانوایی‌های شهر یاسوج یا خمیر هستند، یا سوخته و یا ترکیبی از این دو و وسط آن‌ها می‌سوزد و اطراف آن خمیر باقی می‌ماند.

قاسمی در پاسخ به این سؤال که به نظر شما علت این بی‌کیفیتی نان چیست، بیان داشت: ماشین‌های نانوایی فرسوده در کنار پرسنل آموزش ندیده و نبود نظارت به این مسئله دامن زده است.

این شهروند در جواب سؤال دیگری مبنی بر این‌که تفاوت کیفیت در نانوایی‌ها می‌تواند به علت تفاوت در آرد باشد، خاطرنشان کرد: به نظر نمی‌رسد آرد متفاوتی به نانوایی‌ها بدهند چرا که اغلب نانواها برای توجیه کیفیت نان خود در مقایسه با دیگران به چنین توجیه‌هایی متوسل می‌شوند.

یکی دیگر از افرادی که در صف نان بود با بلند کردن یک قرص نان گفت: نان در کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر این‌که بی‌کیفیت است گران نیز هست، این نان در مقایسه با نان سایر شهرها کوچکتر است اما در ردیف قیمت آن‌ها و بلکه گران‌تر نیز قرار می‌گیرد.

به سراغ شاطر رفتیم که این روزها تنور و وردنه و چانه جای خود را به دستگاه‌های با عظمتی داده است که همه کاره‌اند.

هم چانه می‌گیرند هم پهن می‌کنند و هم می‌پزند. این شاطر جوان با بیان این‌که کیفیت نان از این بهتر نمی‌شود ابراز داشت: تمام نانوایی‌های شهر یاسوج تقریبا با یک کیفیت نان تولید می‌کنند و نمی‌توان آن‌ها را رتبه‌بندی کرد.

وقتی از وی پرسیدیم که چرا اطراف نان خمیر است در حالی که گردونه سرعت سینی دستگاه خود کمتر می‌کرد با خنده جواب داد: طور دیگری بلد نیستم نان بپزم.

وی در پاسخ این سؤال که نان پختن را از کجا آموخته است گفت: سال‌ها پای دستگاه بودم تا یاد گرفتم شاطر باشم.

حال با توجه به مسائلی که گذشت این سؤال پیش می‌آید در حالی که همه چیز را صنعتی کرده‌ایم و برای بازدهی (البته کمی) بیشتر دست به دامان دستگاه‌های عظیم‌الجثه شده‌ایم وقت آن رسیده است که از مسئولان بپرسیم با این روند رو به رشد تکنولوژی در عرصه نان آیا پرسنل آموزش دیده در این زمینه تربیت کرده‌ایم.

به نظر بخش عظیمی از مشکلات نان در کهگیلویه و بویراحمد همین باشد.

اما به سراغ  تعدادی از سوپرمارکت‌های سطح شهر رفتیم تا وضعیت نان بسته‌بندی شده را بررسی کنیم انواع و اقسام نان بسته بندی شده از اطراف شیراز تا قلب یاسوج در مغازه‌ها بودند جالب بود تمام این نان‌ها به صورت دستی بسته‌بندی شده بودند.

بسیاری از آن‌ها شماره پروانه بهداشتی نداشتند، قیمت‌ها نیز سرسام آور بود. یکی از بسته‌ها را که باز کردیم دو و نیم نان درون بسته بود که با قیمت 700 تومان به فروش می‌رسید حال ارزش افزوده یک نان چقدر است که این‌گونه افزایش قیمت دارد خدا داند.

به نظر مشکلات نان از یک تاکید به نظارت بیشتر است، تا زمانی مسئولان به نانوایی نمی‌روند نباید انتظار داشت وضعیت نان بهبود پیدا کند.

البته داد فرماندار بویراحمد نیز درآمده است وی نیز در کارگروه آرد و نان شهرستان بویراحمد مشکلات نان را یکی پس از دیگری بیان می کند.

محمد الفونه در این نشست عمده نارضایتی مردم شهرستان را وجود بی‌کیفیتی نان عنوان کرد و گفت: آحاد مردم در بیشتر واحدهای نانوایی از کیفیت نامطلوب نان ناراضی هستند به گونه‌ای که برخی از نان‌ها قابل استفاده نیستند و نارضایتی در سطح شهرستان بیداد می‌کند.

فرماندار بویراحمد با تاکید بر این‌که کمیت و کیفیت نان باید مد نظر واحدهای نانوایی قرار گرفته شود، گفت: نظارت جدی بر کنترل ساعات پخت نان و وضعیت بهداشتی نانوایی‌ها از دیگر دغدغه‌های مردمی است که انتظار می‌رود توجه ویژه‌ای به این امر صورت گیرد.

مسئول ارشد اجرایی در بویراحمد با بیان این‌که مشکلات اساسی در خصوص آرد و نان وجود دارد، تصریح کرد: با اجرایی کردن هدفمندی یارانه‌ها بنا بر این بود که 18 کالای اساسی یارانه آن‌ها به صورت 100 درصد تا 80 درصد یارانه آن‌ها حذف شود که آرد و نان از قبیل همین کالاها بود.

این مسئول با تاکید بر این ‌که گرانی نرخ ارز اثرات طرح هدفمندی یارانه‌ها را از بین برد، تصریح کرد: بهترین کار بر این است که دولت خود را از آرد و نان کنار بگذارد و نظارت و توزیع آرد حذف شود.

الفونه بر نظارت جدی کیفیت آرد و نان شهرستان تاکید کرد و گفت: انتظار می‌رود مسئولان و متولیان ساماندهی امور آرد و نان نظارت جدی بر عملکرد واحدهای داشته باشند تا بتوان میزان رضایت مردم را به دست آورد.

فرماندار بویراحمد در پایان با اشاره به این‌که عمده مشکلاتی که در حوزه شهرستان وجود دارد انعطاف‌پذیری مسئولان نسبت به بررسی و رفع مشکلات است، با تاکید به مسئولان و متولیان امر گفت: نسبت به تخلفات سخت‌گیری شود و نباید اغماضی صورت گیرد.

این بخشی از سخنان فرماندار در زمینه یارانه نان بود آن زمان که دولت قصد داشت یارانه نان را حذف کند مسئولان در بوق و کرنا اعلام کردند که اگر چه نان گران می‌شود اما در ازای این افزایش قیمت کیفیت آن بهتر می‌شود اما نه تنها کیفیت بهتر نشد بلکه در دو مرحله کهگیلویه و بویراحمد به عنوان پیشقراول در گرانی نان، قیمت نان را افزایش داد.

اما حال که صدای همگان از کیفیت نان درآمده است بهتر است که سازمان صنعت، معدن و تجارت، شبکه بهداشت و سازمان‌های بازرسی و نظارتی این بار به نانوایی‌ها بروند تا نان را که سر سفره تمام مردم این استان از مسئول گرفته تا کشاورز و چوپان و روستایی، حضور دارد را شاید تغییر دهند.

منبع:فارس

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی