نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

29. مهر 1397 - 16:04
روز ۲۹ مهر با تصویب شورای فرهنگ عمومی به عنوان روز ملی صادرات تعیین شده است به همین مناسبت به سراغ کارافرین برتر استان که از آدامس فروشی شروع کرد و به صادارات صنایع دستی به حوزه خلیج فارس دست یافت، رفته ایم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری چهارفصل مهران در روستای اشکفت سیاه لوداب از مناطق محروم شهرستان بوبراحمد در کهگیلویه وبویراحمد چشم به جهان گشود و در  سال 76 در حالی که سرگرم فروش آدامس در نمایشگاه صنایع دستی بود، آشنایی با یک غرفه دار صنایع سفال همدانی مسیر زندگی او را تغییر داده است.

 

مهران که از پارک خوابی و نبود آینده روشن فراروی خود خسته شده بود، با درخواست فراگیری آموزش در کارگاه یک استاد سفال کار همدانی موافقت کرد و برای تحقق آرزوهایش به مدت سه سال راهی همدان شد.

 

سرگردانی در شهر، خوابیدن در پارک ها و دیگر جاهای نامناسب، قطع امید خانه از زنده بودن مهران و گرفتن مجلس ترحیم سرگذشت های شنیدنی از این جوان است که اینک او به عنوان یک مروج فرهنگ کار و کارآفرینی مشغول به فعالیت است.

 

در همین خصوص پایگاه خبری چهارفصل به سراغ "مهران بالان" یکی از صادرکنندگان نمونه استان در حوزه صنایع دستی رفته است تا در گفتگوی شیرین برای ما راز موفقیت خود را شرح دهد.

 

این هنرمند صنایع دستی خوش ذوق بافت قالی، گبه، گچمه، گلیم و سفال را از جمله تولید کارگاه خود بیان کرد و گفت: مهران بالان هستم کارافرین برتر استان، زندگیمو با یه بسته آدامس شروع کردم سه سال در همدان شاگردی کردم ولی چون برنامه داشتم تونستم تو زندگی موفق بشم.

 

بالان ادامه داد:  الان سی دو کارگاه آموزشی تولیدی دارم که در آن 620 نفر اشتغالزایی مستقیم شده است.

 

وی گفت: روش کارم به اینصورت است که کلاسهای آموزشی را به صورت رایگان در روستاها برگزار می کنیم و بعد مواد اولیه در اختیار آنها می گذارم، بصورت دستمزد هفتاد درصد بافنده ،سی درصد هم بنده و تمام مواد اولیه و بازاریابی برعهد بنده بوده.

 

این کارافرین برتر استان ادامه داد:  برای بازاریابی هم مشکلی ندارم چون مثل اقتصاد قدیم مبادله پایاپای انجام می دهیم یعنی کالا با کالا عوض می کنیم.

 

بالان افزود: از کارهای خود هدف و برنامه های خاصی دارم و اگر مسئولین حمایت لازم را انجام دهند، می توانیم شغل های بسیار در روستاها ایجاد کنیم.

 

 من در طول این مدت که در روستاهای محروم بوده ام با چشم خودم دیدم که امور بانوان استانداری به چه مناطقی سفر کردند، به ما سر زدند و دغدغه خانم های بی کار را بهتر متوجه می شوند ، پس بانوان شرایط بانوان رو بهتر درک می کنند.

 

وی در ادامه بیان داشت:  ما نباید بگذاریم روستائیان خالی از سکنه بشوند چون ما در روستاها تولید را میتوانیم به چند برابر برسانیم و به نظر بنده آدمهایی تو زندگی موفق میشن که اول شاگردی کنند و با برنامه ریزی دقیق و توکل بخدا می توان به همه چیز رسید.

 

وی گفت: صنایع دستی به ویژه بافت گبه، گلیم و قالی از درآمد خوبی برخوردار است ولی برخی افراد که توانایی در این عرصه دارند، بی کاری و فقر آنها از نبود انگیزه و تلاش آنها ناشی می شود.

 

بلان در آخر اضافه کرد: بیشترین صادارات ما تابلو فرش است و بیشتر به کشور های حوزه خلیج فارس صادارات داریم.

 

بالان با بیان اینکه: همین طور که در تصاویر زیر می بینید سفر ما به روستای سیلاب کلوار از توابع شهرستان بویراحمد که بنده به همراه خانم آذر  صفایی مسئول امور بانوان استانداری هم به همراه بنده بودند، بافندگانی در روستای سیلاب کلوار وجود دارند با دستان هنرمند خویش تابلو فرش های بی نظیری را طراحی می کنند که با بنده همکاری تنگاتنگی دارند .

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی