نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

25. اسفند 1396 - 11:54
آیین بزرگداشت زنده یاد پروفسور دکتر علی اصغر خدادوست پدر چشم پزشکی ایران امروز (جمعه) با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و استاندار فارس در حرم مطهر احمد بن موسی شاهچراغ(ع) برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ در این مراسم که در صحن امام خمینی(ره) حرم احمدبن موسی شاهچراغ (ع) برگزار شد، جمع زیادی از مردم و مسئولان، آیت الله علی اصغر دستغیب و آیت الله ملک حسینی عضو مجلس خبرگان رهبری حضور داشتند.
آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی عضو مجلس خبرگان رهبری در این مراسم گفت: دکتر خدادوست با علم و عمل زندگی کرد،
انسان متولد می شود اما جاودان نمی ماند و می میرد و قصه حیات و مرگ قصه عمومی است.


وی از ویژگی های دکتر خدادوست را پیوند او با آیات قرآن دانست و بیان کرد: اگر شاگردان دکتر خدادوست او را الگو قرار دادند و اگر او افتخار داشت شاگردانی را تربیت کند که هر کدام می درخشند رمزش این بود که این انسان می توانست فطرت های شاگردان خود را بیدار کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مرحوم دکتر خدادوست انسانی تلاش گر بود، گفت: امروز وضع دانشگاه ها و حوزه ها چیست؟ آیا آن تلاشی که لازم است انجام می شود؟ دکتر خدادوست با تلاش و کوشش به این جایگاه رسید.
آیت الله ملک حسینی افزود: دکتر خدادوست عشق به ایران داشت و قدر ایران نیز می دانست. 
وی ادامه داد: دکتر خدادوست که در دوران دفاع مقدس در خارج از کشور بود برای جراحی رزمندگان به ایران آمد و او به کشورش عشق داشت.
سیدعلی ملک‌حسینی جراح و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و از چهره‌های ماندگار نیز در این مراسم به ویژگی های شخصیتی پرفسور خدادوست اشاره کرد و گفت: مرحوم خداوست فردی عالم بود که از افتادگی و سادگی برخوردار بود.

وی افزود: دکتر خدادوست قبل از درمان بیمار، روح و روان او را درمان می کرد و با حوصله و صبر با بیماران برخورد می کرد.

وی ادامه داد: مردم و مسئولان دوستدار دکتر خدادوست باید بنیاد دکتر خدادوست را تشکیل دهند و یک جایزه تعیین کنند که این جایزه به بهترین عالم و خدمتگزار تعلق بگیرد.
علی اصغرخدا دوست اهل شیراز، چهره نام آور ایرانی در علوم چشم پزشکی صبح شنبه 19 اسفند 96 در آمریکا چشم از جهان فروبست. او در سال 1314 در شیراز زاده شد.خدادوست استاد چشم پزشک دانشگاه‌های آمریکا بود، وی یکی از چشم‌ پزشکان ایرانی معروف در عرصه بین‌المللی است که در چندین بیمارستان معروف به عمل و پژوهش در مورد مشکلات قرنیه چشم می پرداخت.
دکتر خدادوست به عنوان نخستین و تنها دستیار خارجی در بخش چشم پزشکی دانشگاه جان هاپکینز در سال 1341 پذیرفته شد و دوران سه ساله دستیاری را به عنوان بهترین دستیار مرکز چشم پزشکی ویلمر گذراند. 
وی در این دوران علاوه بر تحصیل دردانش‌های بالینی به طور فعال مشغول پژوهش در دانش‌های پایه بود و مقاله‌های بسیاری در مجله‌های گوناگون به چاپ رساند. 
پس از پایان دوران، وی یک سال به عنوان مربی و یک سال به عنوان استادیار در بخش چشم پزشکی همان دانشگاه مشغول به کار شد و در سال 1347 علی‌رغم پیشنهاد و خواست دانشگاه جان هاپکینز عازم ایران شد و در بخش چشم پزشکی دانشگاه شیراز به عنوان استاد مشغول فعالیت شد.
او اولین پیوند موفقیت آمیز قرنیه در سال 1346 در ایران را انجام داد و نامگذاری متد Khodadoust Line در پیوندهای قرنیه روی مکانیسم دفع پیوند به نام او نامگذاری شده است .
دریافت عنوان محقق برتر از (American Medical Association) دریافت جایزه چهره ماندگار چشم پزشکی از این موسسه ، دریافت جایزه IRSO، انجمن علمی چشم پزشکی ایران در سال 1392 و نکوداشت از طرف کمیسیون ملی یونسکو-ایران در سال 1393 و همچنین دراختیار داشتن کرسی پژوهشی «توسعه علوم جدید در چشم پزشکی» از دیگر افتخارات دکتر خدادوست است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی