نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

30. بهمن 1396 - 6:46
استاد دانشگاه امام جعفر صادق (ع) گفت: امروز دنیا به وجود زنان ایرانی غبطه می خورد از این جهت که در یک امنیت روانی، جنسی، جسمی و در فضای اشتغال، مشارکت سیاسی و خانوادگی دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ در آستانه شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) قرار داریم، ضمن تسلیت و تعزیت این واقعه به جامعه زنان باعفت ایران زمین که همواره این شخصیت والای انسانی را در تمام ابعاد زندگی الگوی خود قرار می دهند. به همین مناسبت این پایگاه خبری تحلیلی مصاحبه تلفنی با فائزه عظیم زاده اردبیلی استاد دانشگاه امام جعفر صادق(ع) انجام داده است تا ابعاد وجودی حضرت زهرا(س) را بیشتر مورد بررسی قرار بدهد.

 

عظیم زاده اردبیلی به چهارفصل گفت: در خصوص حضرت زهرا(س) با توجه به صفات رفتاری، گفتاری و کرداری در زندگی اجتماعی و خانوادگی می توانیم اینطور نتیجه گیری نماییم که بسیاری از زنان امروز ما در جهان و حتی آنهائیکه مسلمان نیستند می تواند این بانوی مکرمه و گرانقدر را مورد الگوی خود قرار بدهند.

 

استاد دانشگاه امام جعفر صادق(ع) بیان کرد: درخشش در زمینه مسائل علمی و عرصه فرهنگی به ما نشان می دهد که حضرت فاطمه زهرا(س) در حقیقت مروج بسیاری از علوم مثل تفسیر قرآن کریم و حتی به یک نوعی علم شیمی کیمیاگری را به شاگردان خودشان از جمله خانم فضه آموزش می دهند و وقتی از وی سئوال می کنند که این ترکیب فلزات را از کجا آموخته ای که به امیرالمومنین علی(ع) می گوید من این روش را از بانوی خودم حضرت صدیقه اطهر آموزش دیده ام.

 

وی ادامه می دهد: تاریخ نشان می دهد که حضرت زهرا(س) یک عالمه بزرگ، قابل درک و فهم هستند و همان صفتی که در حقیقت زینب کبری(س) از مادر خودشان به ارث برده اند و دانش آموخته ساحت مقدس پیغمبر و ذات پاک مولا علی علیه السلام بوده اند.

 

این مدرس دانشگاهی می افزاید: ویژگی های دیگر خانم حضرت زهرا(س) به نظر می رسد که هم برای زنان و هم مردان قابلیت اجمال در همه تعاملات زندگی را دارند. همان "راضیه" و "مرضیه" بودن این بانوی مکرمه به این معنا که هم خدا از حضرت زهرا(س) راضی است و هم حضزت فاطمه(س) از پروردگار راضی و خشنود است.

 

فائزه عظیم زاده اردبیلی گفت: حضرت فاطمه در این توصیف به مقدرات خودش رضایت می دهد و در برابر تقدیرات الهی شکوه نمی کند. حضرت زهرا(س) که در عرصه تحولات اعتقادی و رفتاری برای آینده خودش و خردورزی و دنیای خودش برنامه دارد اما در برابر تقدیرات الهی راضی است و رسیدن به مقام رضا رضوان الهی را به دنبال دارد و این چیزی است که در علم روانشناسی به او رضایت مندی از زندگی و احساس خوشبختی تفسیر می شود.

 

محقق تاریخ زنان اسلامی چنین می گوید: یکی از مولفه هایی که از وجود زندگی حضرت فاطمه(س) ما می توانیم به عنوان الگو از آن بیاموزیم این است که از داشته های خودمان احساس رضایت و خوشبختی  کنیم و طبیعتا می توانیم برای آینده خودمان یک آینده بهتری را رقم بزنیم.

 

وی اشاره می کند: طبیعتا انسانهایی که دارای این رضایت مندی هستند بدون شک خداوند هم از آنها راضی است و در مقام کسب رضایت سایر بندگان خدا هم هستند و متقابلا بندگان خدا از اعمال و رفتارهای انها راضی می شوند.

 

استاد اخلاق دانشگاه امام جعفر صادق ابراز می دارد: مقام دیگری که صدیقه اطهر به آن نائل می شود به تعبیر پیامبر عظیم الشان به مقام طهارت و تقوی می رسند  به این معنا که هم طهارت ظاهری دارد و هم طهارت باطنی. عفیف بودن نه فقط به معنی محجبه بودن است بلکه یعنی برای چارچوب رفتارهای اجتماعی, برای سخن گفتن, برای حضور در جامعه, برای تعامل با همسر و فرزند, برای تعامل با مردم و بیگانه مرزهای اخلاقی را نگه بداریم که این مورد بسیار مهم در وجود بی مثال حضرت زهرا(س) بوضوح دیده می شود.

 

عظیم زاده اردبیلی ادامه می دهد: در حقیقت حضرت صدیقه اطهر برای خودش ویژگی های اخلاقی و رفتاری تعریف می کند و میتنی بر چارچوبی که پیامبر برای او تدوین کرده است. الگوی اصلی یک زن مسلمان را مادری و همسری نمونه بودن و بعد در خدمت جامعه بودن ترسیم می نماید.

 

وی گفت: با داشتن الگوی طهارت، عفت و تقوی در حقیقت این بدان معناست که حق مشارکت اجتماعی و سیاسی زنان و حق آموزش آنها در گرو رعایت چارچوب و مرزهای اخلاقی و رفتاری تعریف و تمجید می گردد.

 

استاد و محقق دانشگاهی چنین بیان می کند: امروز دنیا به وجود زنان ایرانی غبطه می خورد از این جهت که در یک امنیت روانی، جنسی، جسمی و در فضای اشتغال و مشارکت سیاسی و خانوادگی هستند. در جائیکه آمارهای جهانی نشان می دهد زنان دنیا از این امنیت برخوردار نیستند و این در گرو اقتدا به ساحت مقدس حضرت زهرای مرضیه بوجود می آید.

 

مدرس دانشگاه امام جعفر صادق(ع) ادامه گفت: یقینا دشمن از همین زاویه ورود می کند تا زنان پاکدامن را از مشی و منش حضرت فاطمه زهرا(س) خارج نماید، چون که ضمانت اجرایی یک جامعه ایمن و بااخلاق  که بتواند در این راه نسل بصیر و مهذب تربیت نماید خانم ها و بانوان پاک و مطهر و دارای برنامه است و به همین دلیل است که گروههای مرجع برای آسیب رسانی به اقشار اجتماعی نقطه هدف شان جامعه زنان است.

 

فائزه عظیم زاده اردبیلی اشاره می کند: امروز زنان اسلامی، زنان جامعه مسلمان و زنانی که مقتدای آنها خاندان اهلبیت است حضرت زهرا(س) را به عنوان الگوی خودشان قرار می دهند تا هم بتوانند یک زن در خدمت خانواده و اهل و عیال خود باشند و هم یک خانمی با حضور مشارکت های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود را نشان بدهند و این ها مقدر نخواهد شد مگر آنکه به تعبیر پیامبر همه این ها به خاطر خدا باشد.

 

این مقام دانشگاهی خاطر نشان کرد: زهرای مرضیه  اگر به مقام رضا رسید، اگر به مقام عبودیت و بانوی نمونه تحت عنوان سیده نساءالعالمین دست پیدا کرد، به فرمایش پیغمبر به خاطر اینکه عبد صالح خدا بود چون همه این ها را در مسیر رضایت الهی قرار داد. امیدواریم که همه زنان جامعه اسلامی ما با الگو گیری از ساحت مقدس دخت نبی اکرم(ص) هم شهادت این حضرت را و هم نحوه زندگی کردن وی را در به پا داشتن یک مادر و بانوی فداکار و نمونه سرلوحه زندگی شخصی و اجتماعی خود قرار بدهند.

انتهای پیام /

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی