نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

28. بهمن 1396 - 11:31
اقتصاد مقاومتی به عنوان راهبردی که این معضل را در در عصر حاضر و در نسل فعلی درمانگر است، مغفول مانده است و این موضوع باعث شده است که اولین دغدغه خانواده های این استان همچنان در ایستگاه عدم توجه به این راهبر باقی مانده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ چند سالی است که واژه اقتصاد مقاومتی به واژگان و ادبیات کشور ایران اضافه شده است و به عنوان یکی از راهبردهای اقتصادی کشور خود را به سر لیست راههای پیشرفت در حوزه اقتصاد رسانده است.

اقتصاد مقاومتی راهبرد امسال

تئوری اقتصاد مقاومتی به حدی پیشرفت کرد که شعار دو سال اخیر را به خود اختصاص داده است و می بینیم که ابتدای امسال رهبر معظم انقلاب نام " اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال" برای سال 96 برگزیدند و اهمیت این موضوع را مسئولین کشور با این نامگذاری تبیین کردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای گفتند: تمرکز و برنامه‌ریزی بر روی این نقاط کلیدی مطالبه رهبری و مردم از مسئولین و موجب پدید آمدن موفقیتهای چشمگیر و محسوس است و مسئولین باید نتایج را در پایان سال به مردم گزارش کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی براساس سنت همیشگی سال 1395 را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری کرده بودند تا با عمل به سیاست های ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی، اقتصاد کشور تکانه های مثبتی را تجربه کند. ولی همچون همیشه نفت به جای آنکه به پیشران اقتصاد کشور تبدیل شود، به عاملی برای مثبت نشان دادن آمار بدل شد. اگر نخواهیم بدبینانه نگاه کنیم، با تعلیق تحریم های هسته ای، فروش و صادرات نفتی کشور افزایش یافته و درآمدهای ناشی از آن نیز بالا رفته است. این اعداد و ارقام فروش نفت، در میان مولفه های اقتصادی به کار گرفته شد تا دولت به افزایش نرخ رشد اقتصادی و همچنین تولید ناخالص ملی ببالد؛ در حالیکه دولت نرخ رشد اقتصادی را حدود ۸ درصد عنوان می کند، آمار بانک مرکزی نشان می دهد این نرخ بدون نفت زیر ۲ درصد است!

بااینکه حدود 31 روز تا پایان سال 96 باقی‌مانده است، نشانی از اقدام و عمل برای تحقق اقتصاد مقاومتی دیده نمی‌شود، هرچند دستگاه های اجرایی وابسته به دولت اقداماتی را انجام داده، اما این اقدامات، در حد اقدامات جاری بوده و آن‌طوری که باید اقتصاد پویا در کهگیلویه وبویراحمد که بتواند مشکلات استان را حل کند، راه به جایی نبرده است. 

اقتصاد مقاومتی در کهگیلویه وبویراحمد

امروز که سیل خروشان جوانان کهگیلویه وبویراحمدی متقاضی کار روز به روز بیشتر می شود و بیکاری که بر نوک قله معضلات کهگیلویه وبویراحمد جا خوش کرده است خانواده های زیادی را اسیر خود کرده است که یکی از دغدغه های اصلی ساکنان دیار نفت خیر و سراسر ثروت که عنوان سرزمین چهارفصل را با خود به یدک می کشد، تبدیل شده است.

اقتصاد مقاومتی به عنوان راهبردی که این معضل را در در عصر حاضر و در نسل فعلی درمانگر است، مغفول مانده است و این موضوع باعث شده است که اولین دغدغه خانواده های این استان همچنان در ایستگاه عدم توجه به این راهبر باقی مانده است و بر معضلات و آسیب های اجتماعی دیگر این استان نظیر طلاق، ازدواج، خودکشی، مهاجرت و... تاثیر به سزایی گذاشته است.

خلاصه اینکه جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کهگیلویه و بویراحمد مدتی است به جلساتی کلیشه‌ای تبدیل شده که دبیر جلسه از روی مصوبات گذشته روخوانی می‌کند که در عمل تاکنون برای توسعه استان خروجی نداشته‌اند و مدیران نیز وقت‌شان را با تلفن‌های همراه خود در فضای مجازی سپری می‌کنند.

البته در این میان ارگان هایی نیز بوده اند که قسمتی از این راهبرد را در استان کهگیویه وبویراحمد پیش برده اند که باید گفت تنها عمل کردن یک نهاد کافی نیست و این موضوع باید بصورت همگانی و از سوی کلیه دستگاه های اجرایی استان پیگیری می شد تا به تاثیرگذاری جامعی می رسید.

سخنگوی سازمان بسیج سازندگی سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد اواخر آبان ماه امسال گفت: 30 طرح اقتصاد مقاومتی در استان کهگیلویه و بویراحمد افتتاح شد.

ساداتی  با اشاره به اقدامات این سازمان در راستای اقتصاد مقاومتی و صنایع تبدیلی، اظهار داشت: دو هزار و 553 کارگاه در سطح استان راه‌اندازی کردیم که سه هزار و 561 شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شد.

در عین حال که راهبرد اقتصاد مقاومتی در حد شعار باقی مانده می بینیم که برخی آمارها از سوی مسئولین اعلام می شود که تحقق نیافتن آن را به نمایش می گذارد.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج چهارم دی ماه امسال گفت: ۴۴٫۸ درصد واحدهای صنعتی و ۸۳ درصد واحدهای کشاورزی این استان غیرفعال و تعطیل هستند.

اعلام شدن این آمار برای استان یعنی به صدا درآمدن زنگ خطر برای مسئولانی که در برنامه های خود برنامه خاصی برای اشتغالزایی ندارند و این موضوع یعنی بیکاری باعث می شود که نا به هنجاریهای حاضر در جامعه که در استان ما برخی از آنها با سرعت شتاب گرفته اند که از این موارد می توان به طلاق و خودکشی اشاره کرد از معلول های بیکاری است.

روستا؛حلقه مفقوده سرمایه گذاری برای توسعه 

خاک مساعد، منابع آب کافی، جنگل های انبوه و سرسبز و مراتع نسبتاً غنی سبب شده که استان کهگیلویه و بویراحمد از نظر اقتصادی، به عنوان ناحیه ای کشاورزی و دامپروری به شمار آید. مهمترین فعالیت اقتصادی مردم این استان را دامپروری تشکیل می دهد. استان کهگیلویه و بویراحمد به برکت طبیعت مساعد، به ویژه تنوع گیاهان جنگلی و وجود آب و هوای مناسب برای پرورش زنبورعسل شرایط بسیار خوبی دارد. مرغداری صنعتی نیز در سال های اخیر در استان رواج یافته است. بعد از دامداری، کشاورزی مهمترین فعالیت اقتصادی ساکنان این استان است.

روستاییان حلقه مفقوده حمایت مسئولین و مدیران کهگیلویه وبویراحمد هستند که همین عامل باعث شده است که بسیاری از جمعیت روستاهای استان به شهرها مهاجرت کنند و در شهرها با حاشیه نشینی اسکان یابند که خود  دلیلی برای بروز مشکلات حاشیه نشینی در شهرها استان خصوصاً مرکز استان گردیده است

یک روستایی تا زمانی که در روستا اقامت دارد خود به عنوان نیروی مولد در روستا به کشاورزی و دامپروری در حال فعالیت است اما همین که به شهرها مهاجرت می کند با از دست دادن زمینه های ادامه دادن این دو شغل به سراغ شغل ها کاذب می رود.

گردشگری راهبردی که هنوز اجرایی نشده است

گردشگری نیز که به عنوان یکی از راهبردهای اصلی مدیران این استان نام برده می شود همچنان در پیچ وخم ظهور نیافتن مانده است و توسعه گردشگری امری است که از دیر بازده و فصلی به شمار می آید و این استان هنوز از ظرفیت "معرفی خود" بی بهره مانده است و تا این امر در کشور محقق نشود با وجود ایجاد ظرفیت های گردشگری بازهم شاهد پیشرفت در این حوزه نخواهیم بود و به عنوان یک شغل پایدار نمی توان به آن نگاه کرد.

بهمن ماه امسال بود که جعفر گوهرگانی سکان معاونت امور اقتصادی استانداری را به دست گرفت . معاون جدید هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی استان برای تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان دغدغه مقام معظم رهبری برای درمان اقتصاد نفتی تلاش کنند.

حال سکان ستاد فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی به گوهرگانی که پیش از این یکی از اعضای فعال این ستاد به شمار می رفت، سپرده شده است و باید ببینیم که آیا روند بی توجهی به این راهبرد کلان کشور مغفول می ماند یا قطار حرکت آن شتاب می گیرد!؟

در هر حال نیاز است که مسئولین توجه ویژه ای نسبت به این راهبرد در استان داشته باشند تا بتوانند یکی از بزرگترین معضلات کهگیلویه وبویراحمد که خانواده های زیادی را درگیر خود کرده است را مرتفع گردانند و مسیر توسعه استان را با پیشرفت اقتصادی در حوزه های مختلف توسعه دهند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی