نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

23. بهمن 1396 - 19:05
استاندار کهگیلویه وبویراحمد که حدود پنج ماهی است سکاندار امور اجرایی استان شده است باید در این مدیران و نحوه تفکر آن اندیشه کند که آیا وعده های اعلامی وی را در استان کهگیلویه وبویراحمد محقق می کنند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ استان کهگیلویه وبویراحمد  در منطقه جنوب غربی کشور قرار دارد  که به استان چهارفصل کشور معروف است و دارای منابع طبیعی  فراوانی جهت بهره برداری و اشتغال زایی فراوانی برای جوانان این خطه از کشور عزیزمان می باشد که نرخ بیکاری در این استان بنا به اعلام سازمان آمار در تابستان 96 به 10/8 درصد رسیده و آنچه که جوانان تحصیل کرده این استان را بیش از هرچیز دیگر مورد آزار قرار می دهند نبود شغل مناسب با توجه به تحصلیل آنهاست.

امروز را در حالی می گذرانیم که استاندار کهگیلویه وبویراحمد آمار فصلی زمستان را در برنامه "فرمول یک" شبکه 1 سیما حدود 15 الی 16 درصد اعلام کرده است و این یعنی افزایش نرخ بیکاری برای استان که البته این رشد نشان دهنده این است که شغل های پایدار در استان وجود ندارد و مشاغل این استان بیشتر فصلی هستند که در این فصل افزایش یافته است.

در حالی که آمارها و نرخ های اعلامی از سوی مسئولین استان آمارهایی هستند که بسیاری از مردم استان آن را به دور از واقعیت می دانند ( به این گزارش رجوع کنید) اما مسئولین از پذیرفتن این واقعیت دوری می گزینند و با آمارهای غیر واقعی برنامه های خود را پیش می برند که این موضوع آنها را در پیاده سازی الگوهای اشتغالزایی دچار مشکل خواهد کرد.

از طرفی رشد قیمت دلار در مدت اخیر باعث شده است که عمده مشاغلی که در این استان وجود دارد یعنی مغازه داری، تحت الشعاع این قضیه قرار گیرد و رکود بر بازارهای استان حاکم شود که باز می توان گفت پایین آمدن رونق در بازار به نوعی مستوجب بالا رفتن بیکاری می شود.

هفته گذشته گزارشی از وضعیت کارگران یاسوج را برای مسئولین این استان انعکاس دادیم که در وضعیت اسفناکی به سر می برند و در این فصل شاهد بیکاری غالب آنها هستیم و این بیکاری بر زندگی این افراد تاثیرات زیاد خواهد گذاشت.

آنچه که در سرزمین ثروت به بزرگترین معضل این استان تبدیل شده است از نبود سرمایه و ظرفیت نیست بلکه این موضوع بیش از هر زمان دیگر متوجه مدیران این استان است که دربرنامه ریزهای خود بدون توجه به ایجاد اشتغال و بسترسازی برای شکوفایی استعدادهای جوانان رد می شوند.

مهاجرت، واژه ای است که با استعدادهای حاضر در این استان عجین گشته است و موضوعی است که هر جوان این استان برای پیشرفت در زندگی خود آن را پیش روی خود می بیند چرا که با ماندگار شدن در استان به آینده ای مبهم دچار خواهد شد و از سیر نزولی در زندگی خود بهره خواهد برد که مزید بر علت این موضوع می توان به مشاهیری که از این استان در استان های همجوار شکوفا گشته اند و نبض تخصص خود را در این شهرها به دست گرفته اند، نام برد.

گردشگری که به عنوان راهبرد اصلی مدیران این استان نام برده می شود همچنان در پیچ وخم ظهور نیافتن مانده است و توسعه گردشگری امری است که دیر بازده و فصلی به شمار می آید و این استان هنوز از ظرفیت "معرفی خود" بی بهره مانده است و تا این امر در کشور محقق نشود با وجود ایجاد ظرفیت های گردشگری بازهم شاهد پیشرفت در این حوزه نخواهیم بود و به عنوان یک شغل پایدار نمی توان به آن نگاه کرد.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج چهارم دی ماه امسال گفت: ۴۴٫۸ درصد واحدهای صنعتی و ۸۳ درصد واحدهای کشاورزی این استان غیرفعال و تعطیل هستند.

اعلام شدن این آمار برای استان یعنی به صدا درآمدن زنگ خطر برای مسئولانی که در برنامه های خود برنامه خاصی برای اشتغالزایی ندارند و این موضوع یعنی بیکاری باعث می شود که نا به هنجاریهای حاضر در جامعه که در استان ما برخی از آنها با سرعت شتاب گرفته اند که از این موارد می توان به طلاق و خودکشی اشاره کرد از معلول های بیکاری است.

از طرفی حضور مسئولان در جلسه "اقتصاد مقاومتی" که در حال حاضر به عنوان مهمترین شاخص پیشرفت در کشورمان ایران است و اهمیت آن به اندازه ای است که رهبر معظم انقلاب، نام این سال را به نام "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" نام گرفت ولی می بینیم که مسئولان استان جلسه ای که مهمترین موضوع کشور را به خود اختصاص داده است، بیشترین بی توجهی را دارند و به نوعی رفتار می کنند که ظاهراً این استان از قاعده مستثنی است.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد که حدود پنج ماهی است سکاندار امور اجرایی استان شده است باید در این مدیران و نحوه تفکر آن اندیشه کند که آیا وعده های اعلامی وی را در استان کهگیلویه وبویراحمد محقق می کنند و یا باعث فرسایشی شدن این وعده ها و زمین گیر شدن این وعده ها در شنزار "کارهای روزمره" و " جلسات گزارشی" خواهند شد.

به هرحال موضوعی که همه مردم استان این روزها به آن چشم دوخته اند نحوه عملکرد مدیران و مسئولان اجرایی استان در حل و بهبود وضعیت بیکاری است که در این چند ماهه هیچگونه تغییری در این مورد را شاهد نبوده اند ونیاز است مسئولان در جلساتی که به نام "اقتصاد" وقت خود را می گذرانند در پی راهکاری اساسی و پایه ای در جهت حل این معضل باشند که به قول معروف همانند غولی در استان شده است که کسی یارای شکستن شاخ آن را ندارد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی