نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

4. دى 1396 - 13:28
احداث خط آهن در استان کهگیلویه وبویراحمد سال 84 کلید خورد که قرار بود با ایجاد آن رنگ محرومیت از این استان رخت بربندد و این کانال ارتباطی باعث ایجاد رونق در مبادلات استانی و پیشرفت آن در حوزه استفاده از ظرفیت های استانی شود چرا که ارتباط بنیان و پایه پیشرفت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ کهگیلویه و بویراحمد نفت و گاز دارد، پر از آبهای شیرین است و یک مترمربع خاک شور ندارد، پوشیده از جنگل است و به اندازه 60 کشور دنیا در آن گیاه دارویی می روید، کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق است و خلیج فارس را در نزدیکی خود دارد اما با همه این ها هنوز غبار محرومیت بر چهره آن هویداست.

احداث خط آهن در استان کهگیلویه وبویراحمد سال 84 کلید خورد که قرار بود با ایجاد آن رنگ محرومیت از این استان رخت بربندد و این کانال ارتباطی باعث ایجاد رونق در مبادلات استانی و پیشرفت آن در حوزه استفاده از ظرفیت های استانی شود چرا که ارتباط بنیان و پایه پیشرفت است.

اگر به نقشه راه آهن کشورنگاهی بیندازیم خواهیم دید که تنهای استانی که راه آهن حتی به مرزهای آن نیز نزدیک نشده است، استان کهگیلویه وبویراحمد است .

پروژه راه آهن یاسوج به اقلید که در زمان نماینده سابق شهرستانهای بویراحمد و دنا بر روی زبانها افتاد و در زمان نیکزاد استانداراسبق استان رنگ و بویی عملی تر به خود گرفت، امروز بعد از گذشت چند سال تحقیق و پژوهش هنوز آغاز به کار نکرده است.

ستار هدایتخواه نماینده وقت مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق بودجه  که به جد پیگیر تحقق این موضوع بود در اواخر سال 90 توانست ردیف بودجه ای برای این پروژه مشخص کند.

هدایتخواه در اواخر سال 90 گفت: اعتبار لازم برای شروع پروژه راه آهن " یاسوج- اقلید" در لایحه بودجه سال 91 دیده شده است و حتی با توجه به سوابق ارزنده قرارگاه خاتم الانبیاء پیشنهاد داد که این قرارگاه عملیات اجرایی پروژه را برعهده بگیرد.

زارعی نماینده مردم شهرستانهای بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در اولین روزهای حضورش در مجلس ،حرف از تامین مالی این پروژه مهم و دراولویت قرار گرفتن آن در ردیف بودجه مالی استان داده بود.
 

راه آهنی که در ابتدای سال ۱۳۹۴ اعتبار مورد نیاز برای احداث آن قریب به ۶۵۰۰ میلیارد ریال برآورد میشد در هنگام کلنگ زنی عقربه این اعتبار رقم ۱۰ هزار میلیارد ریال را نشان داد و امروز اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه عظیم به ۱۲ هزار میلیارد ریال رسیده است اما در عوض رقم‌های اختصاص یافته به پروژه هر سال چیزی قریب به دو میلیارد تومان است؛ 

سرانجام در سفر سوم دولت، پروژه اتصال مرکز این استان به شبکه ریلی کشور تصویب شد و این خبر روزنه امیدی در دل مردم و مسئولان این استان نشاند اما چندی بعد به دلیل اعلام خبرهایی مبنی بر مقرون به صرفه نبودن این پروژه و عدم مطالعات کارشناسی برای جانمایی مناسب متوقف شد، تا اینکه بالاخره پس از کش و قوس های فراوان زمان کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی این خط آهن اعلام شد.

ظاهرا مسئولان بر سر کلنگ زنی این پروژه در سال جاری متفق القولند و یکی پس از دیگری این مسئله را تایید می کنند. چندی پیش مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد هم با بیان اینکه اعتبار ساخت این پروژه حدود ۶۵۰۰ میلیارد ریال پیش بینی شده که با توجه به شرایط اقتصادی، مبلغ این اعتبار تغییر خواهد کرد گفت: طبق برنامه زمان‌بندی شده قرار است که کلنگ این پروژه ریلی با حضور معاون اول رئیس جمهوری در سال 94 بر زمین زده شود!

جهانگیری با تاکید بر ضرورت احداث این خط ریلی در استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: در استانی قرار داریم که راهسازی در آن تقریبا از سه دهه گذشته به این طرف شروع شد، همواره یکی از دغدغه‌های کارشناسان درباره استان کهگیلویه و بویر احمد کمبود راه‌های ارتباطی بود و با احداث این خط ریلی، بخشی از این دغدغه‌ها برطرف می‌شود.

استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجرای راه‌آهن یاسوج ـ اقلید به ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که کهگیلویه و بویراحمد به تنهایی و با اعتبارات عمرانی خود قادر به اجرای این پروژه مهم نیست.

خادمی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی کهگیلویه و بویراحمد را راه‌آهن اقلید به یاسوج دانست و افزود:به همین خاطر مهم‌ترین طرحی که در سفر دولت به استان مطرح خواهد شد پروژه مهم راه‌آهن یاسوج به اقلید است

 

وی در ادامه افزود: این پروژه به ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که کهگیلویه و بویراحمد به تنهایی و با اعتبارات عمرانی خود قادر به اجرای این پروژه مهم نیست.

 

راه آهن یاسوج-اقلید که قرار بود ایستگاه اول آن در کاکان راه اندازی شود این روزها اسیر کاغذبازی ها است و اصلی ترین موضوع برای پیشرفت این پروژه یعنی بودجه در این کاغذ بازی ها مانده است که بودجه بصورت قطره چکانی به آن تزریق می گردد.

 

غلام‌محمد زارعی مرداد ماه امسال اظهار داشت: فاز اول پروژه راه‌آهن اقلید ـ یاسوج به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های کهگیلویه و بویراحمد در حوزه حمل و نقل هم اکنون بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی عنوان کرد: پروژه راه‌آهن اقلید-یاسوج با طول 170 کیلومتر از جمله مهم‌ترین پروژه‌های در حال احداث این استان از محل اعتبارات ملی بوده که در صورت بهره‌برداری از آن شاهد توسعه بیش از پیش استان در بخش‌های مختلف هستیم.

 

زارعی با بیان اینکه فاز اول پروژه راه‌آهن اقلید-یاسوج بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد ابراز کرد: عملیات اجرایی فاز اول شامل 22.5 کیلومتر زیرسازی با اعتباری افزون بر 15 میلیارد تومان است.

اگر به صحبت های نماینده بویراحمد بنگریم و از همین صحبت ها استفاده کنیم می بینم که از فاز اول این پروژه 22.5 کیلومتری 60% پیشرفت داشته که حدود 13.5 کیلومتر می شود و اگر بخواهیم نسبت به کل پروژه در نظر بگیریم که 170 کیلومتر است، یعنی اینکه از پروژه 170 کیلومتری تنها 13.5 کیلومتر پیشرفت کاری داشته است که اگر بخواهیم به درصد تبدیل کنیم، این رقم حدود هشت درصد می شود.

به هرحال راه آهن یاسوج به اقلید گرفتار مشکلات مالی شدید و اعتبارات قطره چکانی است و اعتبار یک از هزار نمی‌تواند پروژه‌ای با عظمت ریل اقلید یاسوج را به سرانجام برساند و آنگونه که پیداست دست‌های استاندار و نماینده بویراحمد و دنا هم از ارائه راهکار خالی مانده و چشم به اسناد خزانه دوخته‌اند که با این شرایط آینده روشنی در انتظار راه آهن یاسوج اقلید نخواهد بود.

حال باید دید که مسئولان کهگیلویه وبویراحمد همچنان این پروژه را در حد یک وعده باقی می گذارند یا اینکه به دنبال تحقق آن می روند و زمینه ایجاد خط راه آهن برای استان را که پیش نیاز پیشرفت است را فراهم می کنند؟

انتهای پیام/

دیدگاه‌ها

بنده کارمند راه آهن شیراز هستم در حوزه فنی و کاملا از روند اجرای این پروژه آگاهی دارم. این مسیر ریلی تا سال 95جز اولویت دوم مواصلاتی راه آهن جنوب ایران بعد از خط آهن شیراز_گل گهر بود اما به یکباره در سال 96به اولویت ششم تبدیل شد یعنی بدون توجیه اقتصادی و حمل بار و مسافر. دلیل این امر کارشکنی و عدم پیگیری از سوی مسولین در حوزه فارس بوده وبا نگاهی جهت گیرانه و معنا داری سعی در نابودی این پروژه شده است.در بعضی از جلسات به کرات گفته شد یاسوج چه معادن وباری دارد . قطعا این نگاه تبعیض آمیز ومغرضانه باعث کندی تعطیلی این پروژه گردیده و استانی که طلایه دار دوران جنگ و حافظ انقلاب ور هبری بوده مبغوض مسایل نژادی گردیده است . بیایید تفکر کنید .

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی