نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

3. مرداد 1396 - 9:13
طی سالیان اخیر بر اساس سیاست‌های نسبتاً غیر کارشناسی شده، شهرداری یاسوج اقدام به کاشت درختان همیشه سبز (سرو و کاج) در کلیه نقاط شهری نموده که باید جدیدیت قاطع باید گفت میلیونها درخت کاج و سرو در شهر یاسوج کاشته شده است که به جز گونه سرودیگر گونه‌های کاشته شده به هیچ وجه با آب و هوای این شهر سازگار نیست.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی چهارفصل به نقل ازبویرخبر،استان کهگیلویه وبویراحمد که شهروندان و مسافران طبیعت آن را به عنوان استان چهار فصل طبیعت در جنوب غربی ایران وبه نام درختان بلوط، سپیدار وبید و زبان گنجشک و بادام کوهی می‌شناسند.

این خطه از فلات ایران زمین که به دلیل داشتن اقلیمی زیبا و با داشتن درختان زیبای بلوط توانسته است نامی جدید ب سر زبانها باشد بیشتر تراکم پوششی درختان آن برگرفته از  بلوط های کهنسال و بید های پیر است.

گونه های نادر گیاهی در حال نابودی

از طرفی دیگر این منطقه به تنهایی زیستگاه بسیاری از گونه‌های نادر کوهی و گیاهی بوده که می‌تواند توسعه این گونه گیاهان فضای تازه و روح انگیز را به این شهر بدهد.

از منظری دیگر هر رهگذارو مسافری که در جاده های زیبا و کوهستانی این استان قدم نهاده‌ هر از گاهی زیر سایه درختان کهنسال دنا از جمله بلوط، سپیدار و بید آبی و بید مجنون سکنی گرفته و از سایه‌های خنگ آنها استفاده کرده است.

مدیریت اشتباه و نابودی یک اقلیم

اما داستان امروز در بستر شهرسازی مدرن شهرهای استان چهار فصل چیزی است، چند دهه ای است که بر اساس مدیریت اشتباه و استراتژیک چه در مرکز استان  و چه در شهرهای دیگر، افزایش روز افزون درختان کاچ که به درخت سبز نیز مشهور است به عینه دیده میشود به گونه ای که در تمامی بلوارهای شهرهای از جمله یاسوج به جای نشاندن درختان بومی از این درخت سبز استفاده می‌کنند.

هرچند کاج درختی زیبای است و به دلیل سبز بودنش در همه فصول سال و حتی آب دهی کم مشهور یافته است، اما وجود برخی گونه های غیر بومی  از جمله  کاج آلودی ،کاج ژانویه ،کاج جونی پروس،کاج طلایی (لاوسن)، کاج لاوسون پیچ،کاج نویل سبز ،کاج نویل آبی، کاج تویا کمپاکتا سبز،کاج لاوسون و دیگر نمونه کاج ها در این شهر و بویژه معابر آن دیده شود.

درختان همیشه سبز و نابودی گونه های بومی

به عنوان مثال طی سالیان اخیر بر اساس سیاست‌های نسبتاً غیر کارشناسی شده، شهرداری یاسوج اقدام به کاشت درختان همیشه سبز (سرو و کاج) در کلیه نقاط شهری نموده که باید جدیدیت قاطع باید گفت میلیونها درخت کاج و سرو در شهر یاسوج کاشته شده است که به جز گونه سرودیگر گونه‌های کاشته شده به هیچ وجه با آب و هوای این شهر سازگار نیست.

از طرفی ایجاده شیره‌های آنغوزه از این درختان و استفاده نبردن از سایه های آنها برای رهگذران و از بین بردن خاک در این پارکها باعث شده که این درختان فوای زیبایی ظاهری ضررهای زیادی را بر بدنه پایتخت طبیعت وارد کنند.

به همین آسانی

از طرفی دیگر در چند دهه اخیر شاهدآن هستیم که این نوع درختان که برخی از کارشناسان هدف از درختکاری آنان را سازگاری با هوای سرد این استان می‌دادند در دامنه‌های دنا نیز کاشت شده که همین درختکاری باعث از بین رفتن گونه های  زیادی از درختان بومی در این منطقه شود.

آنچه که محرز است  این بوده که اگر مسئولان بودجه‌های میلیاردی سالهای اخیر را صرف کاشت گونه‌های بومی استان از جمله، بید، صنوبر، زبان کنجشک، سپدار و چنار و حتی زالزاک در معابر می‌کردند اکنون بدلیل رشد بسیار عالی این درختان، شاهد شهری سرسبز و با سرانه استاندارد فضای سبز بودیم. 

آنچه که امروز به عینه شاهد آن هستیم این است که کاشتن درختان کاج در دورهای متولی مربوط به کاج و سرو  است که بیش از 70% تلفات به همراه دارند.

یک استراتژدی اشتباه 

نکته جالب این است که قیمت خرید  یک کاج و سرو  20 سانتی چند برابر درخت بومی مثل چنارو بید مجنون است و اگر شهرداری طی سالیان اخیر اقدام به کاشت این گونه‌های بومی و البته با سرعت رشد فوق العاده می‌نمود چهار  برابر تعداد درختان کاشته شده فعلی در سطح شهر درختکاری شده بود و با احتساب مضرات کاج های کاشته شده متوانستیم فضای بیشتری را براس مسافران و رهگذران مورد استفاده قرار دهیم.

 کاج ها که گونه‌های همیشه سبز معروفند، هرچند که به قول برخی از کارشاسان آب اندکی را صرف می کنند اما اط طرفی دیگر نقش بسیار اندکی در تصفیه هوا دارند که در قیاس این موضوع درختان بید و چنار که در تصفیه هوا نقش بسزایی دارند.

درختان بومی استان چهار در سایه بی مهری

درختان بومی کهگیلویه وبویراحمد با بدترین شرایط آب و هوایی نیز سازگار و ماندگارند  ولی متاسفانه گونه‌های همیشه سبز(کاج ها) در زمستانهای سرد مناطق کوهستانی همچون یاسوج و سی سخت در دنا با بیشترین تلفات مواجه می‌شوند و با کاشت این درختان کلیه زحمات سازمان پارکهاو عوامل فضای سبز به بادخواهد رفت.

حال جوای سئوال اینجاست که چرا مسئولان در چند سال اخیر مبادرت به کاشت نهال (کاج) حتی در مراسمات درختکاری دارند.

 برخی از کارشناسان، میزان آب مصرفی کم براس اب دهی، تنوع زیستی درخت همیشه سبز و حتی تلفات کم را از این موضوع می‌دادند، اما این نظریان به گونه ای که درختان همیشه بیبشتر بیشترین تلفانت در در بین بیشتر گونه های درخت به خود اختصاص داده اند.

خاک را به دست خود نابود نکنیم

یکی از کارشناسان منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به اینکه درختان کاج به نام درختان همیشه سبز مشهور هستند، مسئولان فضای شهری و حتی دیگران ادارت و حتی برخی از عامه مردم برای سبز بودن از این تنوع درخت استفاده می‌کنند. که نمونه‌های بومی همچون سرو و صنوبر از آن جمله هستند، اما ورود گونه‌های غیر بومی و ضرر زا باعث شده که درختان بومی در این استان قربانی این موضوع شوند.

وی با بیان اینکه درختان غیر بومی کاج از جمله  ،کاج ژانویه  و کاج جونی پروس،صدمات زیادی را به طبیعت وارد خواهند کرد، بیان کرد: کاج با توجه به نوع زیست گاهش با مناطق کوهستانی با هر آب و هوایی می‌تواند سازگار باشد، اما رشد بیش از اندازه و فزاینده آن می‌تواند باعث از بین رفتن هوای متبوع و حتی حاصلخیزی خاک شود.

این کارشناس محیط زیست با تأکید بر اینکه در بیشتر نقاط قاره سبز اروپا درختان کاج وجود دارد،بیان کرد: این نمونه کاج‌ها که به نام کاج سوزنی مشهور هستند مربوطه به آن اقلیم هستند، اما کاج‌های کنونی هیچ گونه مغایرتی با آب و هوای شهرهای کوهستانی از جمله در استان خودمان ندارند.

وی به تأکیدات مقام معظم رهبری به کاشت نهال‌های ثمر زا و بومی اشاره کرد و گفت: چند سالی است که معظم له در روز درختکاری مبادرت به کاشت نهال‌های بومی و حتی ثمر زا می‌کنند که این موضوع باید توسط مسئولین به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

لازم به ذکر است در چند دهه اخیز بیش از 60 درصد درختان پارکها، معابر و حتی بلوارهای مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد و حتی دیگر شهرهای استان پوشیده از درختان کاج شده که این موضوع در برهه‌ای باعث از بین رفتن درختان بومی از جمله چنار و بید،زالزالک و حتی زبان کنجشگ شده است.

 

 
انتهای پیام/1560
برچسب‌ها: 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی