نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

24. خرداد 1396 - 14:29
یکی از یادگاران هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه رمضان در جبهه حال و هوای خاصی داشت، گفت: افطارمان در جبهه آب عدس و سیب زمینی با تخم مرغ بود.

به گزارش سایت خبری چهارفصل به نقل از صبح زاگرس ، این پایگاه خبری به مناسبت ماه مبارک رمضان مصاحبه ای را با یکی از یادگاران هشت سال دفاع مقدس ب انجام داد تا به بیان خاطرات آن روزها در این ماه خدا بپردازد.

امروز نیز سیف الله پاسره با حضور در دفتر صبح زاگرس در گفت و گوی تفضیلی با خبرنگار این پایگاه خبری به بیان خاطرات خود پرداخته است.

وی از یادگاران هشت سال دفاع مقدس، متولد1347 از طایفه قاعد گیوی نقاره خانه، دارای لیسانس حسابداری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج و ساکن شهر یاسوج است.

این یادگار هشت سال دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمدی متاهل و دارای 4 فرزند(دو پسر و دو دختر)است که در سال 1361 در سن 14 سالگی به جبهه های جنگ اعزام شد .

برای آشنایی بیشتر با این یادگار هشت سال دفاع مقدس هم استانی گفت و گویی در دفتر پایگاه خبری صبح زاگرس ترتیب داده شد که ماحصل این گفت و گو را در زیر دنبال می کنید.

صبح زاگرس- چه عاملی باعث شد که به جبهه بروید؟

اولین شک جبهه رفتن از صدای حاج صادق آهنگران به من وارد شد و به همین علت دوست داشتم به جبهه بروم و دومین عامل هم صحبت های مرحوم امام(ره) بود که گفت هر کس توانایی دارد به جبهه برود و این بود به صحبت های امام راحل لبیک گفتم.

 

صبح زاگرس- لطفا بفرمایید حال و هوای ماه مبارک رمضان در جنگ چگونه بود؟

ماه رمضان حال و هوای خاصی در جبهه داشت، از تمیز کردن سنگرها و شستشوی پتوها و لباس ها و خودشون رو برای روزه آماده می کردند، اما رزمندگان دفاع مقدس در حکم مجاهد محسوب می شدند و می توانستند روزه نگرند اما اگر بیش از 10 روز می خواستند در موقعیتی بمانند نیت می کردند روزه می گرفتند و تعداد زیادی از رزمندگان با زبان روزه به شهادت می رسیدند و می توان گفت در این ماه جبهه حال و هوای خاصی داشت.

صبح زاگرس- رزمندگان چگونه می توانستند در اوج گرما و طاقت فرسا روزه بگیرند؟

آفتاب سوزان تابستان و آتش توپ و تانک و گرمای جنوب شرایط بدی را برای رزمندگان در ماه مبارک رمضان رقم زده بود و اینکه نتوانی ساعت ها غذا بخوری در میدان جنگ  و باید تحرک جسمی نیز داشته باشی کار بسیار سختی بود اما با این حال رزمندگان اگر نیت می کردند و 10 روز در یک مکان می ماندند روزه می گرفتند و به خصوص در اهواز یک ساعت بدون نوشیدن آب قابل تحمل نبود.

صبح زاگرس- با توجه به گرمای طاقت فرسا در جنوب و اینکه رزمندگان مجاهد بودند و روزه بر آنها واجب نبود چرا  روزه می گرفتند؟

رزمندگان اسلام با اینکه فرماندهان و روحانیون تاکید می کردند که لازم نیست روزه بگیرید اما روزه می گرفتند و فقط به فکر ارتباط با خداوند بودند و یادم هست در خط پدافندی شلمچه که سخت ترین خطوط جبهه بود اکثرا رزمندگان روزه می گرفتند و حتی برخی از فرماندهان می گفتند هر کسی بخواهد روزه بگیرد به مرخصی برود و در شهر خودتان روزه بگیرید .

 

صبح زاگرس- در ماه مبارک رمضان وضعیت حمله های دشمن و عملیات ها چگونه بود؟

دشمن در ماه مبارک رمضان می دانست که رزمندگان روزه هستند و به همین علت به شدت آتش خود می افزودند و حتی پاتک هایی هم می زدند و یادم هست رزمندگان چپیه های خودشان را خیس می کردند و بر سر خودشان می گذاشتند تا اندکی از حرارت بدنشان کم شود.

 

 

صبح زاگرس- لطفا بفرمایید که سفره های افطار در جبهه چطور بود؟

موقع افطار نیز حال و هوای خاصی وجود داشت، رزمندگان بعد از خواندن نماز مغرب و عشاء، سفره را با همکاری همدیگر پهن می کردند و در موقع افطار هیچ کدام از دیگری سبقت نمی گرفتند و همه باهم دور یک سفره جمع می شدند و معمولا افطار ما در جبهه آب عدس، سیب زمینی و تخم مرغ ، خرما و آب بود .

 

در بعضی مواقع اصلا برای افطار چیزی برای خوردن نبود و رزمندگان با آب شکم خودشان را پر می کردند تا سیر شوند و خوشبختانه خبری از اسراف نبود.

صبح زاگرس- آقای پاسره در چه عملیات هایی در ماه مبارک رمضان در جبهه حضور داشتید؟

عملیات هایی که در جبهه در ماه مبارک رمضان انجام شد کربلای 5، بیت المقدس 7 حضورداشتم و عملیت رمضان نیز از سومین عملیات هایی بود که در جبهه انجام شد اما من حضور نداشتم.

صبح زاگرس- آیا از رزمندگان استان کسانی بودند که با زبان روزه به شهادت برسند؟

بله رزمندگان استان بودند که در جبهه به شهادت رسیدند اما فکر کنم شهید بارونی گشتاسبی پاسدار بود که در منطقه هورالعظیم به شهادت رسید.

صبح زاگرس- صحبت خاصی دارید بفرمایید؟

این روزها که مردم ایران اسلامی در امنیت کامل و در ماه خدا روزه هستند و آرامش دارند بدانند که این امنیت و ارامش در سایه مجاهدت های رزمندگان به وجود آمده است.

رزمندگان اسلام با آموزش های نظامی و زبان روزه در چند عملیات مهم از جمله عملیات رمضان، بیت المقدس 7 و کربلای 5 در ماه رمضان در جنوب کشور در گرمای بسیار شدید حضور یافتند و از کشورشان دفاع کردند.

حدود 15 هزار  رزمنده در عملیات های ماه رمضان در تیر ماه 61 به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی