نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

14. شهريور 1394 - 14:26
مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: افراد صاحب نفوذ و وابسته به برخی افراد در ادارات در تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی بدون مجوز دخیل هستند و در زمینه زمین‌خواری نقش زیادی دارند.

به گزارش چهارفصل، صبح امروز نشست مبارزه با پدیده زمین‌خواری در محل دفتر معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

 گفتنی است در این نشست مطالب زیادی مطرح شد از جمله اینکه استاندار در ساماندهی رود بشار تنها مانده و ۱۱۵ هکتار از اراضی ملی تصرف شده است.

بخشی از مطالب بیان شده به گزارش کبناخبر به شرح زیر است:

kazmi-zminkhari
کوتاهی اداره منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در برخورد با زمین‌خواران یاسوج
معاون پیشگیری از جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تصرف زمین‌های شمال شهر یاسوج، گفت: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این استان در زمینه تصرف اراضی ملی شمال شهر یاسوج به نوعی در این زمینه کوتاهی کرده است.
الماس گشتاسبی امروز در این نشست، اظهار داشت: مدیران دستگاه‌های دولتی در زمینه تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی کوتاهی و سهل‌انگاری می‌کنند.

معاون پیشگیری از جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تصرف زمین‌های شمال شهر یاسوج، گفت: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این استان در زمینه تصرف اراضی ملی شمال شهر یاسوج به نوعی در این زمینه کوتاهی کرده است.

وی عنوان کرد: برخی مدیران در جلسات حرف از قانون می‌زنند اما در بیرون از این نشست‌ها و هنگام اجرای قانون به تعهداتشان عمل نمی‌کنند.

گشتاسبی با تاکید بر اینکه هماهنگی لازم بین ادارات متولی مبارزه با پدیده زمین خواری در این استان وجود ندارد، افزود: در زمینه ساماندهی حاشیه رودخانه بشار برخی دستگاه‌های اجرایی اوایل این کار هماهنگی و همراهی داشتند اما بعد از مدتی استانداری در این مسئله تنها ماند.

معاون پیشگیری از جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد افزود: با کوتاهی‌های صورت گرفته از سوی برخی دستگاه‌های دولتی راه تصرف و زمین‌خواری برخی سودجویان هموار است.

گشتاسبی تصریح کرد: در سطح این استان حدود ۱۰۰ رای زمین‌خواری و تغییر کاربری در اراضی کشاورزی صادر شده اما متاسفانه تاکنون تنها ۵ مورد از این تعداد اجرایی شده است.

وی با اشاره به دستور ابلاغی دادستان کل کشور در زمینه رفع تصرف فوری اراضی ملی و منابع طبیعی در محل، اظهار داشت: در بسیاری از تصرف‌های صورت گرفته از جمله زمین‌های شمال شهر یاسوج برخی دستگاه‌های اجرایی سهل انگاری می‌کنند.

بیش از ۵۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد رفع تصرف شد

 

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه در سه ماهه اول امسال ۱۱۵ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی این استان توسط زمین‌خواران تصرف شد، گفت: از این میزان ۵۲ هکتار بازپس‌گیری و رفع تصرف شد.

 سید احسان نعمتی امروز در نشست مبارزه با پدیده زمین‌خواری در محل دفتر معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: در سه ماهه اول ۹۴، ۸۹ فقره پرونده به مساحت ۱۱۵ هکتار طرح دعوی در محاکم قضایی در زمینه تخریب و تصرف منابع ملی شامل عرصه‌های جنگلی و مرتع داشتیم.

وی عنوان کرد: از این تعداد ۶۷ پرونده در محاکم قضایی به مساحت ۵۲ هکتار منجر به صدور رای و رفع تصرف از سودجویان و زمین‌خواران در این استان شد.

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به تبصره ۱ ماده ۵۵ قانون مبنی بر اینکه قبل از تصرف و تجاوز به عرصه‌های منابع ملی جلوگیری شود، افزود: در بدو تصرف ۱۴ مورد زمینه خواری در عرصه‌های جنگلی به مساحت ۷٫۶ هکتار رفع تجاوز شد.

نعمتی تصریح کرد: همچنین زمین خواران به محض تصمیم به تصرف ۳ فقره تصرف در عرصه‌های مرتعی به مساحت ۱۰٫۶ هکتار از این کار جلوگیری شد.

وی بیان کرد: امسال ۴۰ هزار هکتار از عرصه‎‌های ملی استان در راستای پروژه کاداست از اعتبارات ملی تامین اعتبار شده و حفاظت می‌شود.

نعمتی با تاکید بر اینکه زمین‌های منابع طبیعی اطراف شهر یاسوج در معرف خطر تصرف زمین‌خواران است، گفت: برای رفع تصرف عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان از دست سودجویان از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کنیم.

سهل انگاری برخی دستگاه‌های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد در برخورد با زمین‌خواری

 

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی دستگاه‌های اجرایی متولی مبارزه با پدیده زمین خواری به دلیل مصلحت‌گرایی تاکنون در انجام وظیفه خود سهل‌انگاری و کوتاهی کرده‌اند.

 سید حسین در نشست مبارزه با پدیده زمین خواری در محل دفتر معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: زمین‌های با ارزش شمال شهر یاسوج تا شمال شهر مادوان از توابع شهرستان بویراحمد توسط سودجویان و زمین‌خواران تصرف شده و منابع طبیعی در این زمینه بی‌توجهی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین تصرفات عرصه‌های منابع طبیعی در حوزه بویراحمد و دنا است، عنوان کرد: سال به سال میزان تصرفات اراضی جنگلی و مرتعی در استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه در شهرستان‌های بویراحمد و دنا افزایش می‌یابد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به رفع تصرف اراضی مناطق تل سیاه، اطراف رودخانه بشار و سرنجل‌کل، افزود: طبق گزارشات رسیده مجدد این اراضی تصرف شده است.

کاظمی با انتقاد عملکرد منابع طبیعی در زمینه مبارزه به پدیده زمین خواری، خاطرنشان کرد: زمین‌خواری و کوه‌خواری در مناطق مختلف این استان بویژه در بویراحمد و دنا افزایش یافته به طوری که در برخی مناطق جنگلی در لابه‌لای درختان بلوط درختان گردو و سیب غرس کردند.

وی بیان کرد: افراد صاحب نفوذ و وابسته به برخی افراد در ادارات در تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی بدون مجوز دخیل هستند و در زمینه زمین‌خواری نقش زیادی دارند.

کاظمی با تاکید  بر اینکه برخی ادارات بیشترین نقش را در زمین خواری دارند، اظهار داشت: برخی دستگاه‌های اجرایی متولی مبارزه با پدیده زمین خواری به دلیل مصلحت‌گرایی تاکنون در انجام وظیفه خود سهل‌انگاری و کوتاهی کرده‌اند.

ساخت و سازهای غیرمجاز شهری در کهگیلویه و بویراحمد تخریب می‌شوند

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه رویکرد جدید در کمیسیون ماده ۱۰۰ جریمه نیست بلکه تخریب در دستور کار است، گفت: با این شرایط ساخت و سازهای غیر مجاز در این استان تخریب می‌شوند.

 پژمان نیک اقبالی امروز در نشست مبارزه با پدیده زمین خواری در محل دفتر معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: برگزاری این نشست‌ها تاکنون خروجی مطلوبی برای مبارزه با پدیده زمین خواری نداشته بلکه تنها رسانه‌ها توانستند تیترهای خوبی از این جلسات تهیه کنند.

وی با انتقاد از عدم حضور مدیران برخی دستگاه‌های اجرایی در نشست‌های کمیته مبارزه پدیده زمین‌خواری، افزود: در حالی که مسئله زمین‌خواری از اهمیت بالایی برخوردار است دلیلی برای حضور نیافتن مدیران کل جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و ثبت و اسناد استان وجود ندارد.

نیک‌اقبالی ابراز کرد: در صورتی مدیران دستگاه‌های اجرایی این استان در زمینه مبارزه با پدیده زمین‌خواری، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ساخت و سازهای غیرمجاز عزم جدی داشته باشند هیچ وقت دنبال مقصر نیستیم.

وی با اشاره به اینکه نقشه کاداستر هنوز به طور کامل تهیه نشده است، اظهار داشت: ایم موضوع سبب اختلاف بین مردم به عنوان ماکان و اداره منابع طبیعی شده است زیرا مردم در زمینه دسترسی به ثبت مشکل دارند و طبق قانون زمینی که ثبت نشده جزو عرصه‌های منابع طبیعی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: طی چند سال گذشته در محور “یاسوج-شیراز” حدفاصل منطقه پریکدان تا گردنه مله شوره اراضی ملی و کشاورزی پس از تخریب در آن‌ها ساخت و ساز غیر مجاز انجام شده است.

 
انتهای پیام/ک

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی