نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

19. آبان 1393 - 11:12
مداح باید به دنبال ایجاد یک سرچشمه خشک نشدنی دریایی باشد که انسان هرچه سعی کند نتواند به عمق آن دست پیدا کند. پس عاطفه و فکر در هنر مداحي می‌بایست مکمل همدیگر باشند.

به گزارش چهارفصل ، محمد دانشي 25 ساله از مداحان و شاعران محبوب هم استاني در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي صبح زاگرس به بيان مهم ترين ضرورت هاي عرصه ي مداحي پرداخته است. گفت و گو ي تفصيلي اين مداحي مطرح مرکز استان در پي آمده است:

 

- امروزه جامعهٔ مداحان چگونه می‌توانند واقعیات حادثهٔ کربلا را برای جوانان به تصویر بکشد؟

 

درواقع جامعهٔ مداحان می‌توانند با بصیرت افزایی در نوع شعرها و مدح‌هایی که در این ایام به کار می‌برند بر توسعهٔ این حرکت بیفزایند و ترفندهای دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی ایران را خنثی نمایند.

 

ازآنجایی‌که که دشمنان مدام علیه این نظام مقدس در حال توطئه‌چینی هستند موضع مداحان که به‌عنوان سفیران فرهنگی و دینی محسوب می‌شوند می‌تواند برنامه‌ریزی‌های آنان را به هم بریزد و این سفیران هدایت می‌توانند نقش بدیلی را در جامعه ایفا نمایند.

 

لازمه چنین بصیرت افزایی بی‌شک این است که جامعهٔ مداحان ما مدافع دین باشند و به‌طور مدام به مدح خوبی‌ها و مصیبت بدی‌ها بپردازند. امام حسین ویاران باوفایش با دادن جان خویش رسوخ فتنه در جامعه را یادآور شدند و سفیران هدایت فرهنگی (مداحان) نیز باید با چنین بینشی به مصاف تزویر روند. در چنین حرکتی مداحان باید مواظب باشند تا دچار کژراهه‌های انحطاط نشوند.

 

- در هفتهٔ قبل مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نقطه نظراتی در خصوص کیفیت مداحی آ بیان فرمودند، مداحان چگونه می‌توانند به آن‌ها جامع عمل بپوشانند؟

 

ازآنجایی‌که مقام معظم رهبری فرمودند: برادران عزیز مداح کسانی هستند که از زبان و حنجره اشان امواج نورانی و معطر مدح دختر پیامبر و ائمهٔ هدی ساطع شود و درون مخاطبان می‌نشیند.

 

 

این جمله برای جامعهٔ مداحان بسیار ارزشمند است و می‌بایست سرلوحهٔ کار آنان قرار گیرد. بنابراین منزلگاه مداحی در جامعهٔ ما بسیار ارزشمند است و می‌بایست به‌صورت جدی موردتوجه قرار گیرد. از طرف دیگر این بیان ارزشمند برای جامعهٔ مداحان احساس تکلیف به بار می‌آورد تا حساسیت بیشتری بروی بیان خود داشته باشند.

 

 

توصیه‌های ایشان همواره به‌عنوان دیده‌بان باید مدنظر مداحان قرار گیرد و آن را باجان و دل به گوش بسپارند. دیدگاه‌های این بزرگوار در چندین مورد می باشند:

 

یکی شعر جلسه است که باید سراپا معرفت باشد؛ یعنی باید کاری کنید. یعنی درواقع کاری کنید که وقتی جوانان حزب الهی مجلس عزاداری می‌گیرند از شعرهایی استفاده کنید که سراپا معرفتی باشد.

 

باید توجه داشت شعر از چه کسی است؟ شاعر باید از منظر بصیرت دهی بر شعرهایش تسلط داشته باشد. دوم شادابی فکری و آمیختگیان با عواطف انسانی است. شعر در مدیحه‌سرایی بدین منظر است که با درنوردیدن عواطف انسانی مخاطبینش را به سرمنزل مقصود برساند.

 

هیئت نماد تجمع عاطفی و فکری بر محور حسین بن علی (ع) است. مراد از هیئت این است که گروهی دورهم جمع می‌شوند و سینه می‌زنند و پایه کارشان بر عواطف و فکر بنا می‌گیرد.

 

عواطف به‌تنهایی نمی‌تواند اثربخش بخشد و در زندگی بی‌تأثیر است. شادابی فکر به آمیختگیان با عواطف است و محور هم وجود مقدس آقا اباعبدالله (ع) است.

 

بنابراین مداح باید به دنبال ایجاد یک سرچشمه خشک نشدنی دریایی باشد که انسان هرچه سعی کند نتواند به عمق آن دست پیدا کند. پس عاطفه و فکر می‌بایست مکمل همدیگر باشند.

 

- چگونه می‌توان از برخی تندروی‌های امروزی در مداحی جلوگیری به عمل آورد؟

 

متأسفانه برخی تندروی‌ها بانام جامعهٔ مداحی خواسته یا ناخواسته شکل می‌گیرد و برخی از افراد در حال دامن زدن به آن و ترویج این‌چنین منکرهایی در جامعه هستند.

 

آنچه توانست دفاع مقدس ما را بارور کند و جوانان به عشق و باغیرت وارد صحنه نبرد شوند برگرفته از فرهنگ عاشورایی بود. فرهنگ عاشورایی می‌تواند جامعه را به سمت اهداف متعالی سوق دهد. بنابراین بایستی این فرهنگ عاشورایی طبق موازین و مؤلفه‌های خودش پیاده شود.

 

معرف افزایی باید به‌عنوان رکن رکین سروده‌های مداحان قرار بگیرد. بنابراین نباید این معرفت افزایی را که باعث شناخته شدن اهل‌بیت به مستمعین می‌شود را با خواندن اشعار بی‌معنا و بی‌مفهوم خودساختگی کم‌رنگ کرد.

 

برخی از شعرها در دههٔ اخیر با اسامی حیوانات و... هم‌قافیه شدند که سببی جزء کم‌رنگ نبود این معرف را در پی ندارند و دشمنان اسلام همین را می‌خواهند.

 

هدف از برپایی چنین مجالسی خشنود کردن اهل‌بیت است و بنابراین نمی‌بایست کاری صورت داده شود که رسالت مداحان به‌عنوان سفیران فرهنگ دینی زیر سؤال رود و کم‌رنگ شود.

 

سعی کنیم حرف‌ها و شعرهایی بخوانیم که فضایل آن بزرگواران را هر چه بیشتر برای نسل جوان به تصویر بکشد. مصادیق این بیان در این دوبیت خلاصه می‌شود؛ سرمایه محبت زهرا (س)‌ دین من است من این دین را به دودنیا نمی‌دهم.

 

گفتني است محمد دانشي از جمله مداحاني است که همواره سعي دارد شعر مداحي اش را خودش بنويسد تا بتواند راحت تر و بهتر وزن شعرش را هماهنگ کند. شايد دو بيت زير خود گوياي اين واقعيت باشد:

تنها نگذارم تو ميدون ولي رو                                     رهبرم  مولايم سيد علي را

کافيه اخم کنه يا يه اشاره                                        مي شکنم گردناي داعشي رو

سرمایه محبت زهراست دین من                       من دین خویش را به دو دنیا نمی دهم

 

منبع: پايگاه خبري تحليلي صبح زاگرس

انتهاي پيام/م

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی