نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

23. مهر 1393 - 8:46
 روستاری “شراب‌گورو” سرفاریاب از توابع شهرستان چرام
نوشتن با قلم حق دانش آموزان شراب گورو هست
مدرسه ای که هنوز معلم ندارد
در حالی که روزهای پایانی ماه مهر سپری شده و دانش‌‌آموزان در کنار دوستان و همکلاس‌هایشان روزهای خوشی را می‌گذرانند، هستند کودکانی که به دلایل مختلف از حضور در محیط باصفای کلاس درس و مدرسه بازمانده‌اند.

به گزارش چهارفصل، در حالی که روزهای پایانی ماه مهر سپری شده و دانش‌‌آموزان در کنار دوستان و همکلاس‌هایشان روزهای خوشی را می‌گذرانند، هستند کودکانی که به دلایل مختلف از حضور در محیط باصفای کلاس درس و مدرسه بازمانده‌اند.

 

این قصه تلخ و تکراری را  این بار در روستاری “شراب‌گورو” سرفاریاب از توابع شهرستان چرام دنبال می‌کنیم، روستایی با بیش از بیست خانوار که مدرسه یک کلاسه آن چندسالی است رنگ معلم و دانش‌آموز را به خود ندیده است.

 

فاطمه و آروین دو دانش‌آموزی هستند که با آرزوهای فراوان قدم در را تحصیل علم نهادند ولی شرایط مطابق میل آنها پیش نرفت و با تعطیلی مدرسه روستایشان به دلیل کمبود دانش‌آموز و عدم حضور معلم در مدرسه مجبور شدند راه روستای “پای بست” را  که در ۵ کیلومتری آنهاست در پیش بگیرند.

 

فاطمه و آروین دیگر به مدرسه نمی‌روند

البته شرایط و سختی مسیر راه و مشکلاتی که در این مدت در برابر این دو دانش‌آموز و خانواده آنان قرار گرفت آنها را از رفتن به مدرسه منصرف کرد و فاطمه و آروین در اولین سالی که می خواستند طعم شیرین  حضور در کلاس درس را بچشند مجبور به تن دادن به سرنوشتی تلخ شدند و ناخواسته درس و مدرسه را رها کردند.

 

هدایت‌الله طلایی‌پور پدر آروین می‌گوید: پسرم با شور و حال خاصی خود را برای رفتن به مدرسه آماده کرد ولی به دلیل تعطیلی مدرسه روستای خودمان مجبور شدیم او را در مدرسه روستای پای بست ثبت نام کنیم و  هر روز هم  باید خودمان او را به مدرسه ببریم ولی بعد از مدتی هم ما توان  ادامه این کار را نداشتیم و هم آروین نای راه رفتن در این مسیرهای سخت گذر را نداشت.

 

پدر آروین که از وداع  ناخواسته فرزندش با درس و کلاس بسار ناراحت است، می‌افزاید: ما دامدار و کشاورزیم و زندگی ما در این روستاست همین مسئله باعث شده مهاجرت به جای دیگر برای ما غیرممکن باشد.

 

هدایت‌الله همچنین از تلاش‌های مستمر اهالی روستا برای استقرار معلم در روستا و افتتاح مدرسه می‌گوید و اضافه می‌کند که تلاش‌های ما برای  راه اندازی مدرسه نتیجه نداد و مسئولان آموزش و پرورش هم هیچ همکاری با ما نداشتند.

 

بهمن علی‌پور پدر فاطمه هم با گلایه از آموزش و پرورش چرام  می‌گوید: گناه بچه های ما چیست که روستا زا‌ده‌اند و توان ادامه تحصیل در روستای خود را ندارند.

 

بهمن که  گله‌دار است و بادامداری امرار معاش می‌کند توضیح می‌دهد که برای ما غیر ممکن است که هر روز با بچه‌ها به روستای بالادست برویم و بچه ها هم با توجه به سختی راه و خطر حمله حیوانات وحشی به تنهایی نمی‌توانند این مسیر ا هر روز در رفت و آمد باشند.

 

پدر فاطمه می‌گوید: دخترم  گوشه گیر و کم رو است به همین دلیل نتوانستیم او را برای درس خواندن به شهر و نزد فامیل خود بفرستیم و ترک روستا هم برای خود ما غیر ممکن است چر که ما با کشاورزی و گله داری روزگار می‌گذرانیم.

 

کودکانی که از تحصیل باز می‌مانند/ضرورت توجه بیشتر مسئولان به  تداوم تحصیل دانش‌آموزان روستاهای کم جمعیت

 

این در حالی است که بیش از نیمی از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهد و بخش اعظمی از این روستاها دارای خانوارهای محدود هستند و به تبع آن مشکلاتی که برای کودکان روستای شراب گورو به وجود آمده برای آنها نیز به وجود آمده یا در آینده تکرار می‌شود.

 

البته کم نیستند فاطمه و آروین‌هایی که در حال حاضر به دلایل مختلف از حضور در کلاس درس بازمانده‌اند و امیدواریم که مسئولان به  فکر چاره‌ای برای بر طرف کردن این مشکلات باشند تا بیش از شاهد پایمال شدن استعدادهای کودکان روستاهای محروم و دور افتاده استانمان نباشیم.

 

رسم نوشتن با قلم حق دانش آموزان شراب گورو است

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه به تسنیم گفت: واقعیت امر از این موضوع بی اطلاعم ولی  همین امروز موضوع را در دستور کار بررسی قرار می دهم.

 

هادی زارع پور ابراز کرد: اگر فاصله دانش آموزان این روستا تا روستای همجوار نزدیک باشد این دانش آموزان را انتقال می دهیم و اگر چنین نباشد یک معلم می‌فرستیم و اجازه نمی دهم ترک تحصیل کنند.

 

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی