نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

16. شهريور 1393 - 10:19
شهرام مهدوی مطلق
کارشناس ارشد مسایل خاورمیانه نوشت
آتش بس وحشت بر رژیم اسرائیل در جنگ ۵۱ روزه
جنگ بی سابقه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه که به بیش از ۵۱ روز رسید در حالی به آتش بس انجامید که در آن علی رغم میل رژیم صهیونیستی شروط مقاومت به کرسی نشت.

به گزارش چهارفصل به نقل از صبح زاگرس، جنگ بی سابقه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه که به بیش از ۵۱ روز رسید در حالی به آتش بس انجامید که در آن علی رغم میل رژیم صهیونیستی شروط مقاومت به کرسی نشت. از مهمترین شروطی که رژیم صهیونیستی هیچگاه فکر نمی کرد ذلیلانه آن را بپذیرد،برداشتن حصر کامل نوار غزه، ساخت بندر و مذاکره درباره اسرای فلسطینی و … بود.

 

پذیرش این توافقات از سوی رژیم اشغالگر قدس، آن را در نقطه ضعف قرار داد و شکستی استراتژیک را عملاً متوجه آنان نمود. در همین مقطع زمانی محمود عباس نیز اعلام میکند که از این به بعد بر سر مذاکرات مبهم حاضر نمی شود و این موضوع پایان نا­خوشایندی برای صهیونیست ها و حامیان آنان بود. تا قبل از پذیرش آتش بس رژیم حاضر به پذیرش هیچکدام از شروط مقاومت نشده بود و اعلام میکرد تا خلع سلاح مقاومت به حملات خود ادامه میدهد و زیر آتش، مذاکره نمی کند.

 

برای کارشناسان مسائل جغرافیای سیاسی- نظامی بسیار روشن است که اسرائیل به دلیل نداشتن عمق استراتژیک و عقبه و حتی نیروی انسانی قابل اتکا هم در منطقه و هم در سرزمین های اشغالی هیچگاه تحمل یک نبرد طولانی مدت را نداشته و نخواهد داشت، لذا در رویکرد نظامی اسرائیل در هنگام نبرد چنین طراحی شده که نبرد باید محکم، کوبنده و خیلی سریع با پیروزی کامل پایان یابد و ارتش در همه حال هوشمندانه بر اوضاء اشراف اطلاعاتی داشته باشد.

 

از این رو ارتش اشغالگر در این نبرد نتوانست به این رویکرد طراحی شده دست­رسی پیدا کند، و چندان هم نتوانست هوشمندانه عمل کند، چرا که در جبهه مقابل، گروه های مقاومت ابتکار عمل را بدست گرفتند و با قضیه تونل ها عملا ارتش صهیونیست را با پدیده­ای چند بعدی مواجه نمود، چرا که این تونل ها حتی تا زیر پناهگاه­های جنگی اسرائیل نفوذ کرده بود و خسارات زیادی را برای اسرائیل به بار آورد که هرگز نه فکر آن را میکرد و نه توانست آن را تحمل کند.

 

بر اساس برخی شاخص های موجود در جنگ های قبلی رژیم اسرائیل علیه فلسطینی ها معمولا در نوار غزه و یا جاهای دیگر رعب و وحشت و بحث مهاجرت ساکنان غزه و فلسطین پیش می آمد و عده ای فرار یا مهاجرت می کردند. اما اینبار اگرچه اسرائیل حمله کننده بود، اما با پاسخ مناسب مقاومت،  رعب و وحشت در بین اسرائیلی ها ایجاد شد و بخش قابل توجهی نیز از سرزمین های اشغالی مهاجرت و یا فرار کردند و مقاومت تا ثانیه های آخر مقتدرانه ایستاد و دفاع کرد.

 

مهم­ترین اهداف رژیم صهیونیستی در این جنگ عبارت بودند از : از بین بردن و خلع سلاح گروه های مقاوم فلسطینی،از بین بردن تونل ها و جلوگیری از شلیک موشک و تسلیم  بی قید و شرط گروه های مقاومت و حتی پایان دادن به فعالیت کلیه گروه های مقاوم فلسطینی .

 

جنگ طلبان صهیون در ابتدای جنگ غزه به صراحت اعلام کردند این­بار برای همیشه غزه را تسلیم و گروه های مبارز را خلع سلاح و منهدم می کنند، اما در هر صورت آخرین توان دفاعی رژیم اسرائیل به صحنه آمد و علی رغم اینکه میدانستند حمله زمینی برای آنان مشکل آفرین است اما از روی ناچاری دست به حمله زمینی زدند- اما هماهنگی گردان های قسام و قضیه تونل ها که تا زیر شهرک ها و پناهگاه های رژیم اسرائیل رفته بود باعث سلب آرامش و امنیت رژیم شده بود.

 

آتش بس شکننده اسرائیل با گروه های مقاومت فلسطینی در غزه چیزی شبیه آتش بس این رژیم با حذب الله در جنگ ۳۳ روزه است، آتش بس یک توازن  وحشتی را برای صهیونیست ها ایجاد کرده است. با این احساس که اگر بار دیگر اسرائیل حمله کند، با کل جنگ ۳۳ روزه لبنانی ها و کشور لبنان روبرو خواهد بود نه تنها گروه حذب الله. آتش بس کنونی صهیونیست ها با گروه های مقاومت در غزه، در حقیقت یک آتش بس و حشت برای ساکنان سرزمین های اشغالی و سردمداران این رژیم است، چرا که این نبرد طولانی ترین جنگ بود که اسرائیل در طول تاریخ کوتاه خود، با آن مواجه بود و بیشترین خسارت را هم برای این رژیم به همراه داشت و خوب میدانند که اگر نبرد دیگری اتفاق می افتاد نه تنها مردم غزه بلکه جنگ به کل فلسطین، کرانه باختری و سایر اردوگاه های فلسطینی کشانده خواهد شد.

 

این جنگ مذاکرات ۳۰ ساله و بی حاصل و بی فایده دولت خودگردان فلسطینی را به چالش اساسی کشاند و خط بطلان بر تاثیرات آن کشید، چرا که در طول این ۳۰ سال حتی یکبار مذاکره کنندگان نتوانستند ولو برای مدت کوتاهی خواسته های خود را به کرسی بنشانند، اما در این نبرد و مذاکراتی که شد این مقاومت بود که توانست خواسته های خود را علیه و درمقابل رژیمی که فقط در مقابل زور تسلیم میشود؛ تحمیل کند. این نبرد نشان داد دستآورد ۳۰ سال مذاکره ،ذلت و خواری و دستآورد یک دهه مقاومت عزت و اقتدار بود، مسئله حائز اهمیت بحث کرانه باختری است که بیخ گوش صهیونیست ها هستند و در این نبرد حتی ۲۰ شهید هم دادند که قطعاً بعد از این خود را مسلح و توانمند تر خواهند نمود.

 

مسئله مهم دیگر علاوه بر رعب و وحشت در بین شهرک نشین های صهیونیستی اختلاف جدی میان سردمداران رژیم در این جنگ به حدی بود که علناً به رسانه های خود صهیونیست ها کشانده شد و اختلاف بسیار فاحشی ایجاد شده است.اگرچه اکنون رژیم اسرائیل با باریکه غزه در حال آتش بس به سر میبرد اما این آتش بس در حقیقت یه آتش بس وحشت برای صهیونیست ها میباشد چرا که اکنون ادامه جنگ به دلیل نداشتن عمق استراتژیک بیش از این برای اسرائیل مقدور نیست و توقف جنگ علاوه بر تبلیغاتی که به آن اشاره شد باعث تقویت بیش از پیش گروه های مقاومت و خصوصاً کرانه باختری شده و اختلافات رژیم را در این خصوص تشدید کرده است. و در کنار این موارد، وجهه منفور و مخدوش رژیم در افکار عمومی و نظام بین­الملل منفور تر و مخدوش­تر شده است.

 

*   کارشناس ارشد مسایل خاورمیانه و شمال آفریقا

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی