نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

23. فروردين 1395 - 13:16
دانشگاه ها باید با تولید دانش مبتنی بر نیاز جامعه، اقتصاد سنتی مبتنی بر فروش نفت و خام فروشی کشور را به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت دهند ، که به دلیل بالا بودن تولید علم و رتبه بسیار خوب ایران در تولید علم در جهان این امر با همتی مضاعف کار بسیار آسانی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل،  یوسف زرنگاریان در یادداشتی نوشت: گفته ها در مورد کلیات اقتصاد مقاومتی به قدری زیاد بود، که رهبری انقلاب اسلامی را بر آن داشت که عیناً راهبرد عملی ارائه دهند ،در سری یادداشت های که در پیش رو است ملزمات اقدامات عملی در حوزه گوناگون و پیش برنده اقتصاد مقاومتی با رویکردی نو آورانه و مبتنی بر کارآفرینی ارائه خواهدشد که در ابتدا از دانشگاه به عنوان رکن اصلی این مهم آغاز می کنیم.

 

بی شک دانشگاه ها منشا تحول در هر جامعه ای هستند و اکنون که سخن از اقتصاد مقاومتی گفته می شود دانشگاه نقش بی بدیلی را باید اجرا کند و در جوامعی که اقتصاد آنها دانش بنیان است، این نقش به خوبی ایفا گردیده است و تکیه خود را بر توان داخلی قرار داده اند، دانشگاه به عنوان مهم ترین رکن در اقتصاد مقاومتی، با وجود قابلیت ها، شایستگی ها و مزیت های گوناگون هنوز اقدامات عملیاتی جدی آغاز نکرده است، دانشگاه ها باید با تولید دانش مبتنی بر نیاز جامعه، اقتصاد سنتی مبتنی بر فروش نفت و خام فروشی کشور را به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت دهند ، که به دلیل بالا بودن تولید علم و رتبه بسیار خوب ایران در تولید علم در جهان این امر با همتی مضاعف کار بسیارآسانی است ، که البته ملزومات این حرکت در وجود چند دفتر و مرکز و چند کار شکلی که در سالیان گذشته ایجاد شده خلاصه نمی شود.

 

طبق بررسی انجام شده ۱۷ نوع مرکز متفاوت در دانشگاه ها با عنوان مختلف برای تبدیل علم به ثروت وجود دارد که می توان مرکز کارآفرینی، دفتر ارتباط با صنعت و… را عنوان کرد ،آنچه مسلم است ،این مراکز با عملکردی که از خود نشان داده اند ، کارایی لازم را برای تحقق این امر نداشته اند و تنها در حد یک نام باقی و هزینه های دیگری را بردانشگاه ها تحمیل کرده اند ،لذا می توان گفت باید دانشگاه ها به صورت ساختاری در حوزه تبدیل علم به ثروت قدم های جدی و اساسی بردارند ؛تا دانشگاه پیشقراول توسعه اقتصاد مقاومتی در کشور باشد، که خود لازمه بسیاری ضروریاتی که درذیل بخشی از عنوان می شود.

۱. نهادی شدن دانشگاه ها ، اینکه دانشگاها باید براساس نیاز واقعی جامعه، و در فضایی مبتنی بر نیازهای جامعه، پژوهش های خود را انجام دهند و صرفا پژوهش ها برای تولید مقاله و ارتقاء علمی اساتید صورت نپذیرد.

 

۲. حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین، دانشگاه ها به دلیل وجود دانش فراوانی که دارند، می توانند به سمت تحقق دانشگاه کارآفرین حرکت کنند ،که حداقل ملزومات آن تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی،شرکت انشعابی از دانشگاه و ایجاد رشته کارآفرینی و… در دانشگاه است که بی شک زیر ساخت های آن فراهم گردد.

 

۳ . توسعه آموزش کارآفرینی در دانشگاه ها ،طبق بررسی های صورت گرفته، آموزش کارآفرینی در دانشگاه های کشور هایی که دارای اقتصاد دانش بنیان هستند یک اصل مهم و بنیادی محسوب می شود و برنامه ریزی اساسی در این حوزه انجام گرفته است ، که در دانشگاه های ایران تاکنون اقدامات اساسی و بنیادی در این راستا صورت نگرفته است ،البته این آموزش ها باید منطبق بر فرهنگ ایران اسلامی باشد.

4. ارتباط دانشگاه ها با صنعت، به گونه ای که دانشگاه بتواند ، مشکلات گوناگون صنعت در تمامی حوزه ها مدیریتی، فنی و … را بر طرف کند، و صرفاٌ به صورت نمادین نباشد، که خود لازمه عزم اساسی در حوزه سیاست گذاری است.

 

5. لزوم سیاست گذاری در تعیین مدیریت دانشگاه ها، تعیین شاخص هایی برای اکتساب مدیریت در دانشگاه ها که حداقل آن داشتن شایستگی های کارآفرینانه در حوزه مدیریت دانشگاه است.

اینها حداقل اقداماتی است دانشگاه ها می تواند به عنوان منشا تحولات در مسیر اقتصاد مقاومتی برای اقدام و عمل قدم بردارد.

انتهاغی پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی