نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

17. فروردين 1395 - 12:56
معلم بازنشسته کهگیلویه وبویراحمدی و اهل روستای ده برآفتاب بویراحمد بیش از 15سال است که در راستای توجه به مولفه های اقتصادی گام های موثری برداشته و با ایجاد یک طرح پرورش ماهی پنج تنی آغازگر اقدام و عمل در عرصه اقتصاد مقاومتی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، با ظهور انقلاب اسلامی، شکل جدیدی ازحکومت در دنیا پدیدار شد که بنای سازگاری با قطب قدرت استکبار را نداشته و به مبارزه با استکبار پرداخت. ظهور چنین حکومتی آن هم درمنطقه خاورمیانه که از لحاظ اقتصادی و ژئوپلیتیکی دارای اهمیت بسیار زیاد است، باعث شد که نظام استکبار جهانی با تمام قوا به مبارزه با انقلاب برخیزد.

 

با پایان یافتن جنگ و عدم پیروزی استکبار در زمینه های نظامی، تهاجمات به عرصه های دیگرکشیده شد؛یکی از این عرصه ها که خصوصاً در سال های اخیر با تهاجم گسترده همراه بوده است عرصه اقتصادی است.

 

بنابراین خود انقلاب اسلامی مکلف به نوآوری و نظریه پردازی و الگو سازی در عرصه های جدید اقتصادی است. هر کشوری که علم استکبار ستیزی را برپاکند، نیازمند چنین الگوهایی است که یکی ازاین مفاهیم اقتصاد مقاومتی است.

 

بنا به تعریف برخی از اقتصاد دانان از اقتصاد مقاومتی، این نوع اقتصاد معمولاً در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده یک کشور قرارمی گیرد که منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی سلطه، ایستادگی نموده و سعی درتغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی سازی آن بر اساس جهان بینی و اهداف دارد.

 

برای تداوم این نوع اقتصاد، باید هرچه بیشتر به سمت محدودکردن استفاده از منابع نفتی و رهایی از اتکای اقتصاد کشور به این منابع حرکت کرد و توجه داشت که اقتصاد مقاومتی در شرایطی معنا پیدا می کند که جنگی وجود داشته باشد و در برابر جنگ اقتصادی و همچنین جنگ نرم دشمن است که اقتصاد مقاومتی معنا پیدا می کند.

 

اقتصاد مقاومتی مفهومی است که درپی مقاوم سازی، بحران زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی مطرح می شود، که قطعا باور ومشارکت همگانی واعمال مدیریت های عقلایی ومدبرانه، پیش شرط و الزام چنین موضوعی است.

 

اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی ها و تاکید روی مزیت های تولید داخل و تلاش برای خود اتکایی است.

 

ایجاد 569عرصه اقتصادی در راستای اقتصاد مقاومتی

در چند سال اخیر و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای توجه به تولیدات داخلی و مولفه های اقتصاد داخلی و درونزا،عزم برخی از دستگاههای اجرایی از جمله بسیج سازندگی سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد در راستای عینیت بخشیدن به این مولفه نمود پیدا کرده که نمونه بارز آن 569عرصه اقتصادی در استان کهگیلویه وبویراحمد است.

 

این پایگاه خبری در راستای توجه به راهبردهای اقتصاد مقاومتی با چند تن از عرصه کاران اقتصاد مقاومتی و پیش قراوران جنگ اقتصادی مصاحبه ای ترتیب داده است.

 

معلم بازنشسته ای که تولید کننده اقتصادی شد

محمد قلی نادی معلم بازنشسته کهگیلویه وبویراحمدی و اهل روستای ده برآفتاب بویراحمد است که بیش از 15سال که در راستای توجه به مولفه های اقتصادی گام های موثری برداشته و همکاری برخی نهادها از جمله بسیج سازندگی در توجه قرار دادن به اقتصاد درونزا را یکی از مهمترین راه های کمک به اقتصاد داخلی می داند.

 

نادی در گفتگو با خبرنگار صبح زاگرس به توجه مسئولان به اقتصاد اشاره کرد و گفت: امروزه با توجه به الگو بودن در منطقه و جهان در برخی از عرصه ها از جمله نظامی و سیاسی باید در اقتصاد هم الگو باشیم هر چند که امروز هم ابرقدرتی در منطقه و جهان تلقی می شویم.

 

اقتصاد مقاومتی راه برون از وضعیت کنونی

وی یکی از راههای رهایی از بیکاری و رکود اقتصاد را توجه به اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل شایسته در راستای آن دانست و افزود:در این 37سال نشان داده ایم که می توانیم بدون تکیه به کسی خودمان تولید کننده باشیم.

 

این عرصه کار اقتصاد مقاومتی به فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای توجه به اقتصاد درونزا اشاره کرد و افزود:رهبری پیامبر گونه مقام معظم رهبری و توجه به خواسته های مردم و راهنمایی ایشان برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی از نمونه بارز این موضوع است.

 

نادی تنها راه آرامش و رسیدن جامعه به مولفه های اقتصاد مقاومتی را توانمند سازی دهک های کم درآمد و توجه قرار دادن آنها توسط مسئولان دانست و افزود:تلاش مسئولان باید در راستای توانمند سازی باشد نه منفعت طلبی که در این زمینه باید دهک های پایین جامعه را مستثنی دانست.

 

اقتصاد مقاومتی انرژی های نهفته را شکوفا می کند

وی تصریح کرد:تلاش باید اینگونه باشد که بتوانیم انرژی های نهفته را در راستای اقتصادی بگذاریم و کشور را از هرگونه وابستگی عاری کنیم.

 

این عرصه کار اقتصادی یکی از مشکلات جوانان را اشتغال دانست وگفت: در این راستاتوجه برخی از نهادها از جمله بسیج برای برطرف کردن بیکاری و اجرای کارهای اقتصادی قابل تحسین است.

 

این معلم بازنشسته بویراحمدی یکی از راههای رهایی از بیکاری و رکورد اقتصادی را توجه به اقتصاد مقاومتی ومولفه های آن دانست و افزود:شغل من معلمی بود و از سال 56در شغل مقدس معلمی مشغول به کار شدم و به طور تصادفی از سال 77وارد این عرصه شدم و بعد از یک سال دوندگی با سرمایه دو میلیون تومانی این کار را(پرورش ماهی) شروع کردم که بعد از وقفه ای 15ساله با کمک بسیج سازندگی و توجه به اقتصادمقاومتی این کار را شروع کردیم.

 

نادی توجه نهاد مقدس سپاه و از جمله بسیج سازندگی در راستای گام برداشتن در این موضوع را بسیار با ارزش دانست و افزود:امروز در عرصه پروش ماهی کارهای خوبی با همکاری بسیج صورت گرفته و توانسته ایم قدم های خوبی برداریم.

 

اشتغالزایی چهار نفر در دوسال

وی اشتغالزایی چهار نفر به صورت مستقیم را از مهمترین نشانه های این عرصه اقتصادی دانست و افزود:در این چند ساله چهار نفر اشتغالزایی مستقیم داشته ایم و ظرفیت سودهی این طرح (پرورش ماهی) پنج تنی بوده است.

 

این عرصه کار اقتصاد مقاومتی به توجه مسئولان استانی و کشوری به شعار سال و اقدام و عمل مناسب در راستای آن اشاره کردو گفت: توجه به شعار سال و اقدام و عمل مناسب و کارگشا در راستای اقتصادی باید با بهترین نحو صورت گیرد.

 

مسئولان دولتی گام های موثرتری بردارند

نادی به توجه مسئولان در راستای توجه قرار دادن عرصه های اقتصادی از جمله اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت:تلاش همه مسئولان و به خصوص دولتمردان باید ایجاد اشتغال و رشداقتصادی با توجه به مولفه های اقتصاد مقاومتی باشد.

 

وی استان کهگیلویه وبویراحمد را مهد ظرفیت های نهفته دانست و افزود: امروز می طلبد که با همت دولمتردان و همکاری مردم از واردات تهی شویم که ماحصل این موضوع توجه به اقتصاد مقاومتی و دهک های پایین است.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی