نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

5. اسفند 1394 - 13:24
ستار هدايت خواه کاندیدای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه بویراحمد ودنا دعوت پاتوق مطالبه گری انتخاباتی بسیج دانشجویی استان را پذیرفت و با حضور در این پاتوق به سوالات دانشجویان در حوزه های مختلف پاسخ داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل،  ستار هدایتخواه، نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در بویراحمد و دنا، شب گذشته میهمان دانشجویان دانشگاه های یاسوج در پاتوق مطالبه گری بسیج دانشجویی بود.

وی مطالبه گری دانشجویی را منوط به زمان انتخابات ندانست و افزود: این روند باید در طول سال ادامه داشته باشد و از نمایندگان مجلس مطالبه جدی داشته باشید؛ چیزی که در طول هشت سال نمایندگی ام در هیچ دانشگاهی اتفاق نیفتاد و از من مطالبه گری نکردند.

نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در بویراحمد و دنا به سطح مطالبات برخی از دانشگاهیان اشاره کرد و گفت: گاهی در برخی از دانشگاه ها، سطح مطالبات عده ای، در حد انتظارات عادی بیرون از دانشگاه است که وظیفه دانشجویان دغدغه مند است تا در دانشگاه فرهنگ سازی کنند و  این فرهنگ را به بیرون از دانشگاه منتقل کنند.

وی افزود: اگر وظایف قانونی نمایندگان به خوبی برای همه تبیین شود، مردم به خوبی متوجه می شوند که به چه کسی رأی بدهند؛ اما وقتی این گونه نباشد، ملاک ها متغیر بوده و بعضا نتیجه انتخابات، رفتن شخصی است که به قانون آشنایی ندارد.

هدایت خواه در پاسخ به سوال دانشجویی که از او در خصوص علت حضور در انتخابات پرسیده بود،‌ به برخی از دلایل حضور خود در انتخابات اشاره کرد و گفت: در هیچ دوره ای برای حضورم انگیزه شخصی نداشته ام.

 

وی افزود: در طول چهار سال گذشته مردم دچار نگرانی هایی شدند به طوری که علاوه بر چهره های اصول گرایی و مردم، حتی برخی از چهره های اصلاح طلب از بنده خواهش کردند که به صحنه انتخابات بیایم.

این نامزد انتخابات مجلس رأی نیاوردن خود در دوره قبل را خیریت دانست و گفت: مردم در این دوره متوجه خیلی از مسائل شدند؛ چون نماینده به جای اینکه به وظایف نمایندگی بپردازد، خود را درگیر کارهای کوچک کرد و به اوامری چون عزل و نصب هایی که دیگران برایش تصمیم می گیرند، می پردازد.

وی افزود: متأسفانه منافع ملی و شهرستانی در این دوره مورد غفلت قرار گرفت.

 

 

نماینده باید نماینده عزت و شجاعت مردم باشد
هدایت خواه به سوال یکی از دانشجویان که ویژگی های نماینده را جویا شد این گونه پاسخ داد: نماینده مردم باید کسی باشد که محکم و استوار باشد و بر گفتمان انقلاب پافشاری کند و نماینده واقعی عزت، صراحت، شجاعت، حضور در صحنه در همه عرصه ها و نماینده واقعی مردم باشد.

وی دخالت در چینش نیروها توسط نماینده مجلس را یکی از ایرادات مهمی دانست که به وظایف برخی نمایندگان وارد است و گفت: بر اساس قانون اساسی قوای کشور از همدیگر مستقل بوده و نماینده قسم می خورد که به قانون اساسی وفادار باشد؛ بنابراین اگر نماینده ای به فلان مسئول اصرار کند که باید حتما فلان شخص مسئول شود، یعنی زیر پا گذاشتن قانون اساسی و بعضا گزینش بر اساس طایفه سالاری و وعده هایی که از قبل داده است.

هدایتخواه افزود: این امر باعث می شود که نماینده یکی از حقوق و وظایفش را که حق نظارت است، از خود ساقط کند و نتواند بر کار مدیری که خود در انتصاب آن دخالت داشت نظارت داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در انتصاب مدیران دخالت داشته و یا خواهید داشت،‌ به عدم دخالت خود در انتصاب مدیران اشاره کرد و گفت: مدیران منتخب بنده نبودند و من فقط نظر مشورتی می دادم و هر گاه ضعفی در مدیری مشاهده می کردم، بر اساس وظیفه به مدیران بالا دستی اخطار می دادم.

این نامزد انتخابات مجلس افزود: در دوران نمایندگی ام، یکی از مدیران که دوست ۳۰ ساله ام بود، پس از شنیدن گزارشاتی از اشکالات وی و رسیدن به صحت این گزارشات، پی گیر برخورد جدی با وی شدم.

وی ادامه داد: در هیچ دوره ای از نمایندگی ام، چه قبل و چه بعد از قبولی، به هیچ کس وعده مدیریت نداده ام.

 

به هیچ کس وعده نمی دهم
وی با ذکر مثالی به پای بندی خود به استفاده از رأی بدون وعده تأکید کرد و گفت: طی همین ایام، شخصی با نفوذ با مراجعه به بنده خواست تا در ازای رأی همه افراد قوم و طایفه اش، قول مدیریت به او بدهم که شایسته سالاری را به عنوان ملاک خودم به این فرد گوشزد کردم و گفتم اگر شخص شایسته ای باشد در حد وظیفه ام که مشورت دادن است، می توانم پیشنهاد بدهم.

هدایت خواه افزود: شخص مورد نظر امروز اعلام کرد که طایفه اش قول قطعی مدیریت می خواهند و بنده عنوان داشتم که نمی شود و از اصولم و پای بندی به قانون اساسی نمی گذرم.

یکی از دانشجویان از هدایت خواه در خصوص پی گیری پروژه های عام المنفعه برای مردم در دوران تصدی ۸ ساله نمایندگی مجلس پرسید که با این پاسخ نامزد انتخابات مواجه شد:  کار اولیه کارخانه سیمان مارگون از سال ۸۵ – ۸۶ با حضور سرمایه گذار خارجی آغاز شد و با پی گیری هایی که انجام دادیم مشکلات ابتدایی این کارخانه در سال نخست حل و وارد فاز اجرایی شد که تا دوران بنده، بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و قرار بود در سال ۹۲ یک فاز آن به بهره برداری برسد؛ اما با سه سال تأخیز هنوز هم به بهره برداری نرسید.

وی ورزشگاه ۱۵ هزار نفری یاسوج را پروژه ای ملی دانست که در زمان نمایندگی وی در مجلس به تصویب رسید و گفت: حتی اگر نماینده ای هم وجود نداشته باشد، به طور خودکار همه ساله بودجه آن پرداخت می شود.

هدایت خواه ادامه داد در خصوص راه آهن سراسری یاسوج به شیراز گفت: قانونی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد مبنی بر اتصال همه مراکز استانی به شبکه ریلی که با مخالفت اولیه دولت مواجه دش و با پیگیری های بنده در سال ۹۱ به عنوان یک پرئژه ملی به تصویب رسید و بودج ههای آن نیز تخصیص داده شد.

 

یکی از دانشجویان با ایراد این سوال از نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی خواستار پاسخ دقیق و صریح شد: شما با رویکرد و سابقه فرهنگی،‌چگونه می توانید در امور دیگر مردم نقش آفرین باشید و این خواسته های مردم را پاسخگو باشید؟

وی فرهنگ را اساسی ترین عنصر جامعه دانست و گفت: در برخی از جاها مشکل اول و اصلی ما فرهنگی است و باید با فرهنگ به رفع آن بپردازیم.

هدایت خواه افزود: به عنوان مثال در بحث بیکاری، بخش زیادی از مشکل به نبود زیر ساخت های فرهنگی بر می گردد که به عنوان مثال همه فراغ التحصیلان ما به دنبال استخدام در نهاد های دولتی هستند که در بهترین حالان فقط ۱۰ درصد این فارغ التحصیلان امکان جذب در دستگاه دولت را دارند.

وی به ماده ۱۸۰ اشاره کرد و گفت: این ماده پیش نهاد بنده بود که بر اساس آن سالانه ۱۰ درصد بودجه عمومی دولت برای ارتقای شاخص های مناطق کمتر توسعه یافته اختصاص می یابد که در سال جاری نزدیک به ۱۴۰ میلیارد سهم استان ما شده است.

 

این نامزد انتخابات یکی از وظایف نماینده را حضور در عرصه تصمیم گیری و قانون گذاری دانست و گفت: برخی از نماینده ها در رأی گیری ها شرکت نمی کنند و برخی هم بدون تحلیل و بررسی به دیگران نگاه می کنند که چه کار کنند.

 

پرواز نماینده هنر نیست، نماینده باید قانون تصویب کند
وی افزود: نماینده ای که مدعی است در ۴۰ ماه نمایندگی بیش از ۶۰۰ پرواز داشته است به این معنی است که سر جمع ۱۰۰ روز در مجلس حضور نداشت؛ این در حالی است که مردم نماینده انتخاب کردند تا در تصویب قانون ها حضور پر رنگ داشته باشد؛ وگرنه پرواز کردن چندان هنر نیست.

 

وقتی کسی وزن نداشته باشد، مجبور است از دیگران وزن به عاریه بگیرد

این نامزد انتخابات به سوال دانشجویی که از وی در خصوص علت بهره برداری بیشتر نامزد های شهرستان از یکی از نامزد های رد صلاحیت شده گفت: وقتی کسی وزن نداشته باشد، مجبورند از دیگران وزن به عاریه بگیرند.

وی افزود: من علاقه مند بودم همین شخص رد صلاحیت شده در انتخابات حضور پیدا می کرد تا هم انتخابات از سطح نازل قومی و طایفه ای سطح فکری و اندیشه ای ارتقا یابد و هم وزن کسانی که در دوره های قبل از آرای سبد این شخص استفاده کردند، روشن شود.

هدایت خواه با انتقاد صریح از انتخاب زمان سخنرانی نامزد ها در یاسوج به طور همزمان بیان داشت: این کار که همه نامزد های انتخابات با هم در یک زمان واحد به سخنرانی بپردازند، امر غیر عقلانی و غیر قانونی است که به شهروندان این اجازه را نمی دهد تا صدای همه نامزد ها را بشنوند و به انتخاب بپردازند.

در پایان این نشست دانشجویان به طرح سوالات خود پرداختند.

انتهاي پيام/

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی