نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

23. آذر 1394 - 9:49
در این طومار که نخستین بار سوزان کلی شهروند بریتانیایی آن‌را ایجاد کرده، آمده بود: "بریتانیا پیشتر از ورود بسیاری از موارد به خاطر ارتکاب سخنان نفرت‌انگیز جلوگیری کرده است، ضروری است هم‌چه اصولی درباره ی دیگر کسانی که آروزی ورود به انگلستان را دارند نیز اعمال شود." در ادامه‌ی نامه نیز آمده بود: "امضاکنندگان این نامه اطمینان دارند دونالد جِی ترامپ می باید از ورود به این کشور منع شود."

به گزارش پايگاه خبري تحليلي چهارفصل، «تا زمانی که نمایندگان کشور ما ندانند اوضاع از چه قرار است، باید از ورود مسلمانان به امریکا جلوگیری شود.» و در ادامه نوشته بود: « «تا زمانی که نتوانیم درباره این مساله و خطرات آن تصمیم بگیریم و آن را درک کنیم، نمی‌توانیم اجازه دهیم کشورمان قربانی حملات هولناکِ کسانی شود که بویی از عقلانیت و احترام به زندگی بشر نبرده‌اند.» همین جملات کافی بود تا بیانیه‌ی مطبوعاتی مولتی میلیاردر امریکایی دوباره جنجال به پا کند، خیلی‌ها به این سخنان ترامپ واکنش نشان دادند؛ از مقامات فعلی کاخ سفید گرفته تا هیلاری کلینتون و محمدعلی کلی؛ حتی بیشتر از پانصدهزار نفر در انگلستان پای طوماری را امضا کردند که از مقامات کشورشان می‌خواست از ورود وی به مملکتشان جلوگیری کنند. براساس قوانین انگلستان در صورتی که پای درخواستی را بیشتر از ده هزار نفر امضا کنند دولت انگلستان، و اگر بیشتر از صدهزار نفر پارلمان انگلستان موظفند مسأله را پیگیری کنند.

 

 

در این طومار که نخستین بار سوزان کلی شهروند بریتانیایی آن‌را ایجاد کرده، آمده بود: "بریتانیا پیشتر از ورود بسیاری از موارد به خاطر ارتکاب سخنان نفرت‌انگیز جلوگیری کرده است، ضروری است هم‌چه اصولی درباره ی دیگر کسانی که آروزی ورود به انگلستان را دارند نیز اعمال شود." در ادامه‌ی نامه نیز آمده بود: "امضاکنندگان این نامه اطمینان دارند دونالد جِی ترامپ می باید از ورود به این کشور منع شود."

 

 

سوزان کلی نویسنده‌ی این نامه از اهالی شهر کوچکی در اسکاتلند به نام «ابردین» است، وی هم‌چنین در یک پایگاه خبری محلی به نام "صدای ابردین (Aberdeen Voice ) فعالیت می‌کند. بررسی پراکندگی نقشه‌ی امضاکنندگان این نامه نشان می‌دهد شهروندان انگلیسی تقریباً از بیشتر نقاط کشورشان پای آن‌را امضا کرده اند، هرچند تجمع این امضاها حوالی لندن بیشتر به چشم می‌خورد. نقشه ی زیر به خوبی پراکندگی امضاها را نشان می‌دهد:

 

 

با وجود تمام اعتراضات، ترامپ نه تنها از بیانیه سخیف خود عقب‌نشینی نکرد، که در مصاحبه با ای بی سی نیوز تمام قد از آن دفاع کرد.

 

ترامپ و هیتلر!

اینکه پدربزرگ و مادربزرگ آلمانی او سال‌ها پیش به ایالات متحده مهاجرت کردند، احتمالاً بی ارتباط با قیاس این روزهای خودش با هیتلر ندارد. اظهارنظرهای جنجالی ترامپ خیلی‌ها را این روزها به یاد اصل و نسب آلمانی او انداخته است، فردریش ترامپ (پدربزرگ دونالد) اگرچه ژرمن بود، اما اجل مهلتش نداد تا سقوط امپراتوری باواریا و حتی روی کار آمدن هیتلر را تماشا کند، واپسین روزهای سلطنت «لودویک» آخرین پادشاه باواریا در آستانه‌ی جنگ بین الملل اول، مصادف بود با واپسین ساعت‌های عمر فردریش؛ دست آخر وی در همه‌گیری ۱۹۱۸ و در اثر آنفولانزا در نیویورک درگذشت.

 

 

حالا دونالد این روزها و در حالی که تب آنفولانزا در جهان بالاگرفته است، با اظهارنظرهای جنجالی دوباره تنِ پدربزرگ ژرمنش را در گور لرزانده است، مرور برخی نطق‌های حاشیه‌سازش بی مناسبت نیست:

 

  • مسجدهای آمریکا باید تحت نظر باشند. ترامپ می‌گوید ضابطان قانونی در قالب یک طرح ضدتروریسم باید مسلمانان را ردگیری کنند.
  • آمریکا باید از شکنجه "القای حس خفگی با آب" استفاده کند. ترامپ معتقد است این شیوه و دیگر موارد "بازجویی سخت" در مبارزه با داعش مشروع است.
  • باید داعش را "با بمب صاف کرد". ترامپ می‌گوید هیچ‌یک از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به اندازه او به داعش سخت نخواهند گرفت.
  • باید یک "دیوار بزرگ بزرگ" بین آمریکا و مکزیک کشید. ترامپ معتقد است مکزیکی‌هایی که به آمریکا می‌آیند عموما مجرم‌اند و باید جلوی ورود آنها و سوری‌ها را گرفت. می‌گوید: "آنها مواد مخدر می‌آورند، جنایت می‌آورند. همه تجاوزکارند." معتقد است هزینه ساخت دیوار را هم –که به تخمین بین ۲ تا ۱۳ میلیارد دلار می‌شود – مکزیک بپردازد!
  • همه یازده میلیون مهاجر غیرقانونی باید اخراج شوند.
  • با ولادیمیر پوتین "رفیق می‌شوم"؛ در گفتگو با سی ان ان گفته!
  • چین را باید بازخواست کرد. ترامپ معتقد است باید به چین فشار آورد که تراز بازرگانی‌اش با آمریکا را تعدیل کند.
  • تغییرات اقلیمی همان "آب و هوا" است. ترامپ می‌گوید "آب تمیز" و "هوای پاکیزه" مهم است، اما آن‌چه فراتر از این به‌عنوان علم تغییرات اقلیمی می‌گویند "الکی" است.
  • اگر صدام و قذافی هنوز سر کار بودند، دنیا جای بهتری بود. این را هم به سی ان ان گفته بود!

 

بی‌تردید اظهارات اخیر وی درباره‌ی مسلمانان را نیز باید به لیست بلندبالای فوق اضافه کرد.

 

مولتی میلیاردری که دختران شایسته را دوست دارد!

ترامپ یک بساز بفروش متمول است! برج شصت و هشت طبقه ی ترامپ در خیابان پنجم منهتن در نیویورک دفتر مرکزی شرکت عظیم ساختمانی است که به نام خودش ثبت کرده: سازمان ترامپ! او در تمام این سال‌ها و از طریق بساز-بفروشی آنقدر پول به جیب زده که از پارو که نه! از برج شصت و هشت طبقه‌اش بالا بروند! ترامپ 68 ساله این روزها مالک ده‌ها هتل و آسمان‌خراش گران‌قیمت در سراسر ایالات متحده است. او با تکیه بر موفقیت در ساخت و ساز، برند «ترامپ» را بر کالاهای بسیاری زد. لباس مردانه، رستوران، بستنی، عطر، آب معدنی، مجله، زمین گلف و دانشگاه. همچنین به نام ترامپ چندین کتاب نیز نوشته که همه در مورد چگونگی موفقیت در تجارت و مدیریت است. اکثر آن کتاب‌ها نیز در لیست کتاب‌های پرفروش قرار دارند.

 

برج شصت و هشت طبقه ترامپ _منهتن

 

در سال 2009 آنقدر خوشی زیر دلش زد تا شرکت «سرگرمی ترامپ» را نیز برای مدیریت هتل‌ها و کازینوهای مایملکش افتتاح کند. ترامپ همچنین از 1996 مالک بخشی یا همه‌ی جشنواره‌های زیبایی دختر شایسته جهان، دختر شایسته امریکا، و دختر نوجوان شایسته امریکا نیز هست.  

 

ترامپ هم‌چنین از 2004 تا به امروز میزبان «کارآموز» مسابقه تلویزیونی شبکه NBC امریکا نیز هست، وی در تمام این سال‌ها 14 فصل از این مسابقات را برای این شبکه اجرا کرده تا به یک شومن شهره و پول‌ساز تلویزیونی هم تبدیل شود. درآمد این برنامه در سال گذشته او را در رده پنجم بالاترین دستمزدهای تلویزیونی قرار داد. پسران و دختران جوان به امید یافتن شغل در سازمان ترامپ وارد گود این بازی می‌شوند. آنها با شرکت در مراحل مختلف مسابقه برای انتخاب به عنوان کارآموز در سازمان عریض و طویل ترامپ با یکدیگر رقابت می‌کنند.

 

نشریه‌ی معتبر فوربس ارزش دارایی‌های او را بالغ بر 4.5 میلیارد دلار برآورد کرده است. این نشریه هم‌چنین ترامپ را در رتبه هفتاد و دوم قدرتمند‌ترین چهره‌های جهان سال 2015 قرار داده است. نام ترامپ در دیگر لیست «ترین‌های» این نشریه نیز به چشم می‌خورد، مثلاً او رتبه چهارصد و پنچم را در میان ثروتمندترین چهره های جهان و رتبه 133م  را در میان ثروتمندترین میلیاردرهای امریکایی به خود اختصاص داده است.

 

مواضع سیاسی ترامپ

ترامپ برای رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری 2016 در میان جمهوری خواهان اعلام آمادگی کرده است. با این همه وی برای اینکه به نامزد نهایی جمهوری خواهان در انتخابات پیش رو تبدیل شود باید از سد رقبای قدرتمندی مثل سناتور تد کروز و یا جب بوش (برادر جورج بوش رییس جمهور اسبق) عبور کند.

 

مرور جدول زیر می‌تواند اطلاعات فوری را درباره‌ی برخی مواضع سیاسی وی به دست دهد:  

سؤال

موضع ترامپ

آیا چین تهدید نظامی و یا اقتصادی برای امریکا است؟

بله

موافق استمرار تحریم‌ها بر علیه کوبا هستید؟

خیر

آیا مجازات اعدام باید ادامه پیدا کند؟

بله

آیا باید قوانین کنترلی بیشتری برای حمل سلاح وضع شود؟

خیر

آیا طرح های بهداشتی دولت اوباما موسوم به "اوباما کر" مفید بودند؟

خیر

آیا معامله اتمی اوباما با ایران برای امریکا مفید بود؟

خیر

آیا موافق اعزام قوای نظامی پیاده برای جنگ با داعش هستید؟

بله

آیا با مصرف ماری جوانا به عنوان دارو موافقید؟

بله

آیا ایالات متحده باید اجازه ی ورود به آوارگان سوری به خاک خودش را بدهد؟

خیر

آیا باید امریکا به ساخت فنس/ دیوار در مرزهای مکزیک برای جلوگیری از مهاجران غیرقانونی ادامه دهد؟

بله

 

 

بررسی جدول فوق و دیگر مواضع سیاسی ترامپ تردیدی در جنگ‌طلب بودن وی ندارد، به ویژه مخالفت‌هایش با برجام. با این همه نظرسنجی‌های معتبر از افت محبوبیت او خاصه بعد از اظهارات اخیرش علیه مسلمانان حکایت دارد. به این ترتیب ترامپ در حالی که بر اساس نظرسنجی پنجم دسامبر شبکه خبری سی ان ان (یعنی پیش از اظهارات اسلام‌ستیزانه‌ی اخیر) در رقابت احتمالی با هیلاری کلینتون از دموکرات‌ها از شانس کسب 46 درصد آرا برخوردار بود، در آخرین نظرسنجی مؤسسه بلومبرگ در دوازدهم دسامبر و در میان جمهوری‌خواهان سقوط کرده و بعد از تد کروز در جایگاه دوم ایستاد. بر اساس این نظرسنجی در حالی که تد کروز با یک رشد ده درصدی از شانس کسب 31 درصد آرا برخوردار است، ترامپ تنها حایز 21 درصد آرا شده است.

خبرگزاري دانشجو

انتهاي پيام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی