به گزارش چهارفصل [2]، اساساً آسیب های اجتماعی ناشی از روابط ناسالم انسانی است که بنیان های جامعه را به طور جدی تهدید می کند و مانع تحقق نیازمندی ها و تقاضاهای افراد می گردد . جامعه شناسان و آسیب شناسان اجتماعی ، آسیب های اجتماعی فراوانی را برای جامعه ایران برشمرده اند که یکی از این نوع آسیب ها نزاع و درگیری دسته جمعی است . [2]
پدیده نزاع و درگیری در جامعه از آن دسته آسیب هایی است که با ایجاد اخلال در روابط اجتماعی فضایی آکنده از بغض ، کینه و دشمنی را در میان افراد به وجود می آورد . که این امر با زمینه سازی برای ایجاد نزاع و تنش های بعدی ، جامعه را از نظر مادی و معنوی متضرر می سازد . این پدیده در استان کهگیلویه و بویراحمد که دارای بافت جمعیـتی چند قومیـتی و طایفـه ای است به عنوان پدیده ای مسأله ساز ظاهر می شود .
پدیده منازعه دسته جمعی در استان کهگیلویه و بویراحمد که به شدت متأثر از ارزش های سنتی و طایفه ای می باشد و گرایش و پایبندی کمتری نسبت به قانون دارد مشهود است . از طرف دیگر متأسفانه خشونت و نزاع از جمله موضوعاتی است که در فرهنـگ طایفه ای این استان شاخـص قدرت و یا دفاع از منزلت اجتماعی و فرهنـگی و حیثیت خـانوادگی محسوب می شود .
ریشه ها و علل بنیادین این گونه منازعه را در کجا باید جستجو کرد ؟
می توان به ساختار اجتماعی و اقتصادی ، فرهنگ ، محیط طبیعی و حالات روانی اشاره کرد :
علل و عوامل شکل گیری نزاع های دسته جمعی :
عوامل اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی فراوانی در این پدیده مؤثر است ، که به چند مورد آن اشاره می شود : از جمله احساس آنومی ، احساس محرومیت نسبی تعلق به جامعه قبیله ای ، خاستگاه خانواده ، فقر اقتصادی ، مشکلات فرهنگی کم سوادی و یا بی سوادی ، تبعیض ، بیکاری ، نابرابری های اقتصادی ، تعارضات طایفه ای ، اختلافات خانوادگی ، اختلافات مالی و ملکی ، کاهش همبستگی اجتماعی ، فقدان نظارت و کنترل اجتماعی ، تمایل افراد به پرخاشگری ( پرخاشگری عملی است که هدفش اعمال صدمه و رنج است ) ناکامی ، یادگیری اجتماعی (مشاهده رفتار ناهنجار محرکی است برای افراد تا به روش غیر معمول رفتار نمایند ) قوم گرایی و داشتن تعصبات طایفه ای ، عدم اشتغال ، عدم آشنایی به قوانین ، حفظ آداب و سنن طایفه ای ، ضعف مالی ، غرورهای نابجای طایفه ای ، عدم حاکمیت قانون می توان گفت تعلق به جامعه قبیله ای به میزان وابستگی به گروهی از افراد وابسته است که مبنای هم خونی و اصل و نسب مشترک گرد هم آمده اند . از ویژگـی بارز افراد متعلق به جامعه ی قبیله ای و طایفه ای خاص گرایی ، جمع گرایی و همبستگی درونی قوی و کنترل اجتماعی غیر رسمی افراد است . [2]
برای پیشـگیری ، کاهش و کنترل این نوع نزاع ها در استـان کهگیـلویه و بویـراحمد راه کارهای زیر پیشنهاد می گردد :
با توجه به ساختار ایلیاتی جامعه (استان) که متشکل از طایفه های مختلف است و به گونه ای هنوز افراد هویت خود را بر اساس همان هویت طایفه ای و قومی که به آن تعلق دارند می شناسند ، در می یابیم که : افرادی که بیشتر قوم گرا هستند تعلق بیشتری به جامعه طایفه ای خود دارند و معمولاً گرایش بیشتری به نزاع دارند .
از مسئولان و نهاد ها و سازمان ها انتظار می رود که برنامه های فرهنگی در جهت تعدیل طایفه گرایی افراد با در نظرداشتن احترام به این طوایف ، پیش بینی کنند . [2]
جایگاه آموزش و اطلاع رسانی در مورد آسیب های اجتماعی در رسانه ها کجاست ؟
نقش صدا و سیمای استان در این زمینه و آموزش از قبیل تهیه برنامه های آموزشی در خصوص علل و عوامل زمینه ساز ، پیامد ها و نتایج نزاع های دسته جمعی ، استفاده از نظریات صاحب نظران ، جامعه شناسان ، حقوق دانان ، روانشناسان و ... می باشد .
در پایان ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که ؛ باید نهادهای آموزشی و فرهنگی ، هنجارمند زندگی کردن ، مسئولانه زندگی کردن ، اخلاقی رفتار کردن و قانونی عمل کردن را به نوجوانان آموزش دهند .
تهیه کننده : سید احمد موسوی پور از قضات دادسرای عمومی و اتقلاب شهرستان مرکز استان.
انتهای پیام/گ
پیوندها
[1] http://www.chaharfasl.ir/news/124956/%D8%B9%D9%84%D9%84-%D9%88-%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%B4%DA%A9%D9%84-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%86%D8%B2%D8%A7%D8%B9-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%AC%D9%85%D8%B9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%87%DA%AF%DB%8C%D9%84%D9%88%DB%8C%D9%87-%D9%88%D8%A8%D9%88%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF
[2] http://chaharfasl.ir
[3] http://www.chaharfasl.ir/tags/%D8%B5%D8%AF%D8%A7-%D9%88-%D8%B3%DB%8C%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86
[4] http://www.chaharfasl.ir/tags/%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D9%85%D9%88%D8%B3%D9%88%DB%8C-%D9%BE%D9%88%D8%B1
[5] http://www.chaharfasl.ir/tags/%D9%82%D8%B6%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D8%B3%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C
[6] http://www.chaharfasl.ir/tags/%DA%A9%D9%87%DA%AF%DB%8C%D9%84%D9%88%DB%8C%D9%87-%D9%88%D8%A8%D9%88%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF
[7] http://www.chaharfasl.ir/tags/%D8%B9%D9%84%D9%84
[8] http://www.chaharfasl.ir/tags/%D9%86%D8%B2%D8%A7%D8%B9
[9] http://www.chaharfasl.ir/tags/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%AC%D9%85%D8%B9%DB%8C
[10] http://www.chaharfasl.ir/tags/%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%85-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C
[11] http://www.chaharfasl.ir/tags/%D8%B7%D8%A7%DB%8C%D9%81%D9%87-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C